Byggahus.se
God kväll.

I förrgår så va de och bytte till ny elmätare hos oss.
Dagen innan så gick det ca 80 kwh.
Igår 40 kwh.
Vi har inte gjort någonting annorlunda mot andra dagar. Under perioden Dec till dagens datum så har det legat mellan 70-110kwh.

Denna minskning av kwh är väldigt skum. Är det någon här inne som har en vettig förklaring?

Ska bli intressant att se hur kommande dagar kommer se ut.

Du får nog avvakta någon månad med uppskrivning av värden varje dag, för att få en helhetsbild av förbrukningen. Det går inte att säga något generellt i detta, olika temp över dygnets timmar. ute.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Utan att veta dina förutsättningar så tykcer jag att 70-110 kWh varje dag är rätt mycket. Om det nu är det du menar. En del kan inte skilja mellan kWh eller kW, Vissa hittar påegna nya enheter själva. Det du läser av på mätaren är kWh. Läser du av det varje dag på samma tid för du förbrukningen just den dagen.
Det har hänt att mätarna visar fel av någon anledning. Det har också hänt att elbolagen har återbetalat någonting pga detta.
Eller också har du tur att den nya mätaren visar fel med lägre konsumption.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Utan att veta dina förutsättningar så tykcer jag att 70-110 kWh varje dag är rätt mycket. Om det nu är det du menar. En del kan inte skilja mellan kWh eller kW, Vissa hittar påegna nya enheter själva. Det du läser av på mätaren är kWh. Läser du av det varje dag på samma tid för du förbrukningen just den dagen.
Det har hänt att mätarna visar fel av någon anledning. Det har också hänt att elbolagen har återbetalat någonting pga detta.
Eller också har du tur att den nya mätaren visar fel med lägre konsumption.
Jag går efter Eons egna app, Man får gå efter en stapel där man ser hur mycket man förbrukar per dag.
Ska kolla efter helgen och se hur det ser ut

P Pappa1986 skrev:
Jag går efter Eons egna app
Den stämmer nog helt enkelt inte. Läs av elmätaren och jämför.

Om du kan plotta ut din tim-förbrukning över längre tid så kan du se ett fint mönster. Plötsliga ändringar i mönstret kan kopplas till händelser i anläggningen.

Titta på om strömriktningen om någon av faserna går fel.Kontrollera spänning och strömmen i display om den ser förnuftig ut.

P Pappa1986 skrev:
God kväll.

Igår 40 kwh.
Vi har inte gjort någonting annorlunda mot andra dagar. Under perioden Dec till dagens datum så har det legat mellan 70-110kwh.

Denna minskning av kwh är väldigt skum. Är det någon här inne som har en vettig förklaring?

70-110 per dygn ?

bor i villa 110 kvm, 80 kvm garage, tomt 1180 kvm, en fru som har lampor tända dygnet runt för ”trivseln”…
En tonåring med datorer och laddare som alltid är igång, tv-apparater som går osv…
Vi gör av med 20-25 kWh / dygn

J javlaandersson skrev:
Vi gör av med 20-25 kWh / dygn
I december-feburari?

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
God kväll.

Igår 40 kwh.

Jag har gjort samma observation. Vi fick ny elmätare för en vecka sedan och varje dag sedan dess har vår förbrukning varit lägre än veckan innan, dock ingen halvering. Det skall bli intressant att se vad räkningen hamnar på.

useless useless skrev:
I december-feburari?

I princip varje dag året runt
Eldar pellets i huset så elen ändras inte nämnvärt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.