Byggahus.se
Elolyckor och tillbud ökar igen efter att ha gått ner i antal under pandemin.

Du kan läsa artikeln här: Elolyckor ökade i fjol

Ja det är väl ingen som släppt in någon elektriker på 2 år så nu får dom börja jobba igen. Eller så kan man läsa det som ett bevis för att när folk gjort el-jobben själva under pandemin leder det till färre olyckor :p (ja, jag kan läsa jag vet att det bara var statistik över yrkesverksamma).

• Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Mycket antagande och lite fakta sen skyller vi på barnen så ser det lite farligare ut.... Känns som om de har för lite att göra och måste komma på nya sätt att göra omhändertagande av sitt eget hus olagligt.

• Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
tidsperioden får mig att sannolikheten är stor för att det är proffs. hade siffrorna ökat under perioden när många började jobba hemifrån är min slutsats den motsatta. Men att berätta att det är proffs går emot deras världsbild.... eller var det EIOs värld

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
tidsperioden får mig att sannolikheten är stor för att det är proffs. hade siffrorna ökat under perioden när många började jobba hemifrån är min slutsats den motsatta. Men att berätta att det är proffs går emot deras världsbild.... eller var det EIOs värld
Vad menar du? det står ju tydligt att det bara är för proffs =)
"Statistiken omfattar personer som arbetar med el - det finns inget krav om anmälan vid elolycka bland privatpersoner."

Att olyckorna ökat bland proffsen säger inget om olyckorna ökat eller minskat bland privatpersoner.
Kanske privatpersoner stressat mindre under pandemin och inte orsakat så mycket bränder på spisen?

• Gilla
  • Haha
Vanagon och 3 till
  • Laddar…
nåja det jag läser ut från den statistiken är ju att eftersom inga elolyckor raporterats in av privatpersoner så måste vi förbjuda elektriker eftersom dom orsakar en massa problem

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
SVT rapporterar idag om bristen på elektriker och att man i branschen har svårt att tillsätta tjänster, att man inte hittar kompetens och att man tvingas anlita utländsk arbetskraft.
Kanske de ökade antalet tillbud sker bland oerfarna och nyanställda?

Är ju tämligen ointressant och intetsägande. Bara sifferrapande.
Att antalet går upp och ner från ett år till ett annat är ju helt normalt, och dessutom inget man kan dra några som helst slutsatser från. Det är först när det sätts i ett sammanhang som ngn form av relevant eller vettig info går att utvinna, under förutsättning att ev skillnader är signifikanta. Grovt sett för just denna infon så är det ju när man tittar över längre tid, dvs många år, som t ex trender kan detekteras.

Tråkigt att BH nedlåter sig till samma menlösa och intetsägande sensationshysteri som kvällstidningarna.

• Gilla
Bamboozled och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.