Byggahus.se
J JohanLun skrev:
Ja, det är synd de inte fixat iallafall takräcke. Det borde användas frekvent i många länder för skidor, surfbrädor, cyklar etc.
Dragkrok är nog Sverige lite unikt på tror jag. Att många har ett litet släp på sin vardagsbil. Andra länder är min känsla att man antingen har en pickis eller en personbil. Och att privatpersoner rätt sällan har dragkrok.

Jo, den upplevda kvaliten på Toyota är usel och de är ofta rätt tråkiga/fula. Kanske är inredningen lika plastig efter 10 år, så den håller bra och ser "lika dålig" ut efter 10 år som när den var ny. :D ;) Jag tror de är bättre på att ta hand om kunderna också. Frågan är om de gör mycket bättre tekniska lösningar? Jag tror inte det. Om kunderna får en bil som funkar och verkstan ser till att den fortsätter funka så kanske de som valt bilen inte bryr sig värst mycket om inredningsdetaljer och stil, då hade de nog valt en annan bil från början. Så säkert har toyota många nöjda kunder av det skälet. Jag har förstått att de som väljer bil med totalt ointresse är nöjda om den funkar, de som väljer bil med hjärtat är nöjda oavsett (typiskt Alfa eller lite udda sportbilar). Det är de som väljer rationellt och har höga krav som sannolikt är krävande kunder. De som väljer Totota, Dacia, Renault mfl bilar är nöjda om saker inte faller av och de alltid kommer fram och bilen är billig att äga. Om det rasslar lite, det kvittar nog i de flesta fall... :D
Nåja. ID3 är fullt kompatibel med takräcke och Cupra Born kommer takräcke som tillbehör framöver. Eventuellt dragkrok till AWD varianten kan vi hoppas.

Båda bilarna har hål för pinnar på clamps. Sen valde VW att inte göra eget takräcke för dom trodde inte det fanns behov..

Jag tror nu börjar bli rätt tid att köpa en.
Speciellt under nyheterna som är påväg att komma iår. Läste en intressant artikel typ top 10 el bilar 2022 eller liknande... Men hittar inte artikeln nu. Skickar den om jag hittar den igen :rofl:

Edit: Här är länken . Tänkte på Polestar 3 som är på tapeten redan nu sedan skulle det ju vara ballt om man hade en Lucid Air. Hade aldrig ens hört talas om dem.

Redigerat:
J jocke31 skrev:
Lucid air är riktigt cool. Men den klassiska svennefrågan är ju som vanligt - ”Har den dragkrok och hur mycket får den dra?”

[länk]
Fast den är inte till normala människor ju.

@
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är norrlänningar som pendlar långt som snabbast tjänar in elbilen, så det är inte så konstigt.
Har man 8 mil till jobbet och kör sina 4000 mil om året så sparar man ju ca 40 tusen om året i bränsleräkning.
Elbil fungerar perfekt (även) i Norrland. Har aldrig haft en bättre vinterbil än nu! Den blir varm direkt och har jäkligt bra köregenskaper!

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Lucid air är riktigt cool. Men den klassiska svennefrågan är ju som vanligt - ”Har den dragkrok och hur mycket får den dra?”

[länk]
Och vad är det för konstigt med den klassiska svennefrågan? Vi är nog fler som vill ha dragkrok än som är villiga att köpa en bil för 1,5–2 Mkr.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och vad är det för konstigt med den klassiska svennefrågan? Vi är nog fler som vill ha dragkrok än som är villiga att köpa en bil för 1,5–2 Mkr.
Med tanke på inläggen här och i flera andra diskussionsforum om elbilar så kör svenskarna med släp ungefär 9 gånger av 10. Ute på vägarna så är andelen släp däremot minimal.

När fossilbilsägare beskriver sina behov så får man lätt intrycket av att den genomsnittliga svenska bilägaren minst en gång i veckan behöver köra 1,5 ton sten/ved. Eller en häst eller båt.

• Gilla
eriksjos och 8 till
  • Laddar…
D
J jocke31 skrev:
Med tanke på inläggen här och i flera andra diskussionsforum om elbilar så kör svenskarna med släp ungefär 9 gånger av 10. Ute på vägarna så är andelen släp däremot minimal.

När fossilbilsägare beskriver sina behov så får man lätt intrycket av att den genomsnittliga svenska bilägaren minst en gång i veckan behöver köra 1,5 ton sten/ved. Eller en häst eller båt.
Det är genomgående i bilfrågan, man köper bil med tanke på sällan eller aldrig scenarios, verkar vara mer känslor i den investeringen än i andra. Jag skönjer dock en förändring, mest hos yngre men också hos medelålders, man spar massor av pengar på att köpa en bil som passar i den dagliga verkligheten, sen får man lösa undantagsfallen på annat sätt, blir ändå mycket pengar över till det.

• Gilla
@ndreas och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är genomgående i bilfrågan, man köper bil med tanke på sällan eller aldrig scenarios, verkar vara mer känslor i den investeringen än i andra. Jag skönjer dock en förändring, mest hos yngre men också hos medelålders, man spar massor av pengar på att köpa en bil som passar i den dagliga verkligheten, sen får man lösa undantagsfallen på annat sätt, blir ändå mycket pengar över till det.
Bil är för många om något subjektiva känslor, vilken färg är snyggast, storlek/utseende på hjul, motor/prestanda, klädsel, tillbehör, etc. Den ska även tåla att visas upp, lite som ett smycke.
Och de svar man får beror på vem man pratar med ;)
Har följ liknande tråd i ett bilrelaterat forum och där fokuseras till 99% på den subjektiva delen och med stor skillnad från den här tråden.
Väljer man ett forum med fokus på miljö blir nog dialogen också vinklad utifrån intresset för frågan.
Så i byggahusforum kanske det trots allt inte är så konstigt att behovet av att transportera blir lite vinklat.

Så när jag beställde senaste bilen var kravet storlek för transport inne i bilen, dragkrok, awd och självklart stänkskydd fram/bak.:cool: När jag nu tittar på elbilar så kvarstår kraven med tillägget om en ännu bättre funktion för "körassistans". Och även utifrån flexibilitet, när jag vill transportera ska fordonet stå redo då det är ett krav utifrån min bekvämlighet med flera fastigheter.;)

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:

Det handalar inte om att man ska bo efter vägen med släpvagn. Jag kör släp ett par gånger i månaden i snitt. Det känns väldigt dumt att då köpa en bil som inte kan ha dragkrok och vara tvungen att ha ytterligare en bil eller hyra en bil för dessa ~20 tillfällen per år.

• Gilla
Bjober och 3 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Bil är för många om något subjektiva känslor, vilken färg är snyggast, storlek/utseende på hjul, motor/prestanda, klädsel, tillbehör, etc. Den ska även tåla att visas upp, lite som ett smycke.
Och de svar man får beror på vem man pratar med ;)
Har följ liknande tråd i ett bilrelaterat forum och där fokuseras till 99% på den subjektiva delen och med stor skillnad från den här tråden.
Väljer man ett forum med fokus på miljö blir nog dialogen också vinklad utifrån intresset för frågan.
Så i byggahusforum kanske det trots allt inte är så konstigt att behovet av att transportera blir lite vinklat.

Så när jag beställde senaste bilen var kravet storlek för transport inne i bilen, dragkrok, awd och självklart stänkskydd fram/bak.:cool: När jag nu tittar på elbilar så kvarstår kraven med tillägget om en ännu bättre funktion för "körassistans". Och även utifrån flexibilitet, när jag vill transportera ska fordonet stå redo då det är ett krav utifrån min bekvämlighet med flera fastigheter.;)
Det är inte bara släpvagnsfixeringen jag tänker på, tex långfärd och utrymme är andra faktorer som spökar. Folk köper en bil som det "ska kunna köra på semester med", detta händer vart femte år och dessutom har barnen blivit vuxna då.. :) I verkligheten kör de till jobbet på andra sidan stan, till butiker i närregionen och ibland en helgutflykt (generaliserat).

Själv har jag beställt bil utan drag, har det på en annan bil och räknar med att behovet kanske minskat till det är dags att byta denna. Omställningen går snabbt nu och det kommer komma en uppsjö andra lösningar och tjänster, om inte får väl nästa beställas med drag.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Jag har inget emot att hyra en större bil den vecka eller två man åker på semester (eller att använda andra färdmedel för den delen). Största elbilshindret för mig just nu är priset.
Om jag skulle skaffa elbil så skulle jag samtidigt vara tvungen att behålla den nuvarande bilen som har dragkrok och bagageutrymme man kan lasta in spån-/gipsskivor i utan problem. Men det är väl en övergående fas, så det ser säkert annorlunda ut om några år. Dock kommer jag nog aldrig ifrån att jag behöver kunna transportera snöskotrarna mellan 25 och 120 mil några gånger per år.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är inte bara släpvagnsfixeringen jag tänker på, tex långfärd och utrymme är andra faktorer som spökar. Folk köper en bil som det "ska kunna köra på semester med", detta händer vart femte år och dessutom har barnen blivit vuxna då.. :) I verkligheten kör de till jobbet på andra sidan stan, till butiker i närregionen och ibland en helgutflykt (generaliserat).

Själv har jag beställt bil utan drag, har det på en annan bil och räknar med att behovet kanske minskat till det är dags att byta denna. Omställningen går snabbt nu och det kommer komma en uppsjö andra lösningar och tjänster, om inte får väl nästa beställas med drag.
Är nog bättre att acceptera att vi har olika åsikter och värderar saker olika, någon vill ha en dragkrok alltid tillgänglig eller en liten bil som är lättparkerad till lägsta pris, Grannen får välja precis vad som helst utan att jag ifrågasätter deras val.
Våra barn är utflugna, men det sitter ju en stor hund/ar där bak och har gjort så i 35 år, ok inte samma;)
Vart ska man lasta, kanske på en ...................

• Gilla
djac
  • Laddar…
Unikt namn
Men det är en tröskel att lägga uppåt 6-700k på en vanlig svenssonbil som inte ens täcker alla användningsområden bilen idag fyller.
"Köpt en ny bil... för 50% mer än sist...men fick hyra semesterbil... :rolleyes:"
Jag är själv där i tankarna. Kan inte riktigt än se (el)bilen som endast ett busskort till/från jobb och behålla diselskorven för semester m.m.

Det grumlar visionen från att se bortom det höga inköpspriset och se fördelar med lägre löpande kostnader per mil och lägre(?) serviceavgifter.

Men man kanske borde prova en hybrid istället, se om det är som den inre pesemisten tänker, en bil med mångdubbla felkällor, eller tvärt om det bästa av två världar.

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men man kanske borde prova en hybrid istället, se om det är som den inre pesemisten tänker, en bil med mångdubbla felkällor, eller tvärt om det bästa av två världar.
Jämfört med att ha två bilar för sina olika behov, kan de kombineras till en bil, så får man halverade möjliga felkällor i form av hälften så många bromsar, ABS-givare, airbag-sensorer, kupéfläktar och allt sånt där skräp som kan gå sönder och kräver reparation.
Och sen bara en skatt och en försäkring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.