44 777 läst · 76 svar
45k läst
76 svar
Veteranpoolen orsakar stora skador - försöker fly ansvar. Vad gör jag?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Det är mycket som privatpersoner tycker är larvigt som Arbetsmiljöverket har en helt annan åsikt om... Prislistan för viten börjar på 40k för jobb över 2m.Maria T skrev:
Vi valde att inte anlita veteranbolaget av flera skäl - de skulle ha byggställning och de kunde inte säga när de kunde utföra arbetet, så går ju inte att samordna bokning av ställning + målning. Även om det finns krav, som jag inte läst men kan vara korrekta så jag motsäger mig inte det, att det ska finnas ställning om jobb är över 2 meter... något som jag själv, om jag hade haft tiden, skulle kunna ställt mig på en pall och göra, det behövs inte ens ens en stege, så verkar det som om allt över marknivå kräver ställning, hängslen och linor.
Kan tyckas vara löjligt men ärligt talat så går jobbet snabbare med rullställning. Med stege ska du upp och ner ofta då räckvidden från stegen är begränsad.Maria T skrev:
Vi valde att inte anlita veteranbolaget av flera skäl - de skulle ha byggställning och de kunde inte säga när de kunde utföra arbetet, så går ju inte att samordna bokning av ställning + målning. Även om det finns krav, som jag inte läst men kan vara korrekta så jag motsäger mig inte det, att det ska finnas ställning om jobb är över 2 meter... något som jag själv, om jag hade haft tiden, skulle kunna ställt mig på en pall och göra, det behövs inte ens ens en stege, så verkar det som om allt över marknivå kräver ställning, hängslen och linor.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Om det var en liten hantverkarställning som dom ville ha varför i hela friden skulle dom tvinga kund att ordna den?Grizzlybjörnen123 skrev:
Har dom ingen möjlighet själva t ex saknar körkort eller nått sånt så kör ju uthyrarna ut skiten för en inte alls orimlig summa (inom rimliga avstånd) som såklart kan läggas på kunden.
Finns såklart statistik på allt, jag har den tyvärr inte i huvudet men det är väldigt vanligt med folk i yrkeslivet som trillar av stegar. På den senaste utbildningen jag var så var kontentan av det hela att en stege har man för att ta sig upp och ner till arbetsstället (ställning, plattform osv.). Arbete från stege får endast ske om det är av tillfällig karaktär och ska i det längsta undvikas.Maria T skrev:
Som privatperson gör man ofta avsteg från säkerheten på ett helt annat sätt än de krav som ex. arbetsmiljöverket ställer.
Jag började fundera på just det där med att jobba från stege och insåg att det är rätt många gånger jag har trillat eller varit nära att trilla ner i förhållande till de gånger jag har trillat eller varit nära att trilla ner från ställningen.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Fast detta gäller ju inte om man når från en bock.N NoOne2k skrev:
Detta handlade ju faktiskt om en vägg som bara var ≈270cm hög och det går ju mycket väl göra från en bock även om det nog inte är det smidigaste sättet.
Jag har aldrig påstått att kunden måste ordna den men om du läser alla inlägg i tråden så förstår du.Rickard.ag skrev:
Om det var en liten hantverkarställning som dom ville ha varför i hela friden skulle dom tvinga kund att ordna den?
Har dom ingen möjlighet själva t ex saknar körkort eller nått sånt så kör ju uthyrarna ut skiten för en inte alls orimlig summa (inom rimliga avstånd) som såklart kan läggas på kunden.
En ihopspikad bock tror jag knappast att Arbetsmiljöverket godkänner. Finns vikbara stegar inklusive plattform för under 1000 kronor att köpa så har man råd med en hantverkare har man nog råd med en sådanRickard.ag skrev:

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Där var jag otydlig menar såklart en köpt arbetsbock/målarbock, Wibe är väl dom vanligaste. Det är väl en av målaren mest använda verktyg så dom vet då hur man använder dom. Dom är dock inte alltid bäst utomhus.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag tolkade det som att veteranerna ville ha fasadställning och att kund skulle ordna den och att det försvarades med generella regler som inte gällde här. Jag erkänner att jag kan ha övertolkat/misstolkat en del av inläggen.
Kan bara hålla med och varna.
Hade en ”veteran” som hjälpte mig, han hade ingen susning om hur grundarbetet skulle utföras. Jag fick ta in honom och visa på Isodräns hemsida hur det ska gå till...kvar blev jag sedan med en massa sprickor i putsen där denne veteran med sin veteran grävmaskin bankat in i muren...
Suck!
tror det allmänna ”fattigare” läget i landet och för pensionärer/sjuka är det som gör att fler blir desperata att ta in lite mer kulor...
Hade en ”veteran” som hjälpte mig, han hade ingen susning om hur grundarbetet skulle utföras. Jag fick ta in honom och visa på Isodräns hemsida hur det ska gå till...kvar blev jag sedan med en massa sprickor i putsen där denne veteran med sin veteran grävmaskin bankat in i muren...
Suck!
tror det allmänna ”fattigare” läget i landet och för pensionärer/sjuka är det som gör att fler blir desperata att ta in lite mer kulor...
Veteraner är bra så länge de stannar i respektive företag. Om de arbetar i veteranbolag ska de på sin höjd ägna sig åt trädgårdsarbeteH hjalle74 skrev:Kan bara hålla med och varna.
Suck!
Vi anlitade ett S-bolag för köksrenovering. Att snickaren aldrig hade varit snickare fick vi reda på efter ett par dagar. Han var utomordentligt trevlig men det mesta blev fel. Vi hade satt ihop alla skåp utom ett som vi inte hunnit. Den s k snickaren skulle montera ett högskåp, som vi inte hunnit med. Han lyckades inte utan gav upp efter sex timmar. Vi stoppade arbetet, vilket ledde till att vi hade ett obrukbart kök i över tre månader. En del utrustning hade blivit förstörd av snickaren. Grundjobbet var klumpigt gjort. Dessutom som "lök på laxen" blev vi mycket aggressivt bemötta av ansvariga från företaget. Vi försökte att få till en kompromiss men det gick de inte bolaget med på.
Råd som vi fick av lokal konsumentrådgivare var att vända oss till ARN. Allt hade dokumenterats med bilder och vi kompletterade med en uttömmande skrivelse. Vi fick helt rätt hos ARN.
Tyvärr var det en mycket jobbig tid. Vi hyrde in professionella snickare. De ordnade köket på tre dagar... Vilket blev billigare än vad det seniora bolaget hade beräknat som kostnad.
OBS! Företaget var INTE Veteranpoolen!
Råd som vi fick av lokal konsumentrådgivare var att vända oss till ARN. Allt hade dokumenterats med bilder och vi kompletterade med en uttömmande skrivelse. Vi fick helt rätt hos ARN.
Tyvärr var det en mycket jobbig tid. Vi hyrde in professionella snickare. De ordnade köket på tre dagar... Vilket blev billigare än vad det seniora bolaget hade beräknat som kostnad.
Redigerat:
Varför la du in ditt inlägg här då?B Bulbul skrev:OBS! Företaget var INTE Veteranpoolen!
Vi anlitade S-bolag för köksrenovering. Att snickaren aldrig hade varit snickare fick vi reda på efter ett par dagar. Han var utomordentligt trevlig men det mesta blev fel. Vi hade satt ihop alla skåp utom ett som vi inte hunnit. Den s k snickaren skulle montera ett högskåp, som vi inte hunnit med. Han lyckades inte utan gav upp efter sex timmar. Vi stoppade arbetet, vilket ledde till att vi hade ett obrukbart kök i över tre månader. Dessutom som "lök på laxen" blev vi mycket aggressivt bemötta av ansvariga från företaget.
Råd som vi fick av lokal konsumentrådgivare var att vända oss till ARN. Allt hade dokumenterats med bilder och vi kompletterade med en uttömmande skrivelse. Vi fick rätt av ARN.
Tyvärr var det en mycket jobbig tid. Vi hyrde in professionella snickare. De ordnar köket på tre dagar...
S-bolag är en redovisningsfirma om man googlar och då förstår jag om det blir fel när man sätter en hammare i näven på dom. Anlitar man dom som snickare är det nog snarare beställaren som är inkompetentB Bulbul skrev:Vi anlitade ett S-bolag för köksrenovering. Att snickaren aldrig hade varit snickare fick vi reda på efter ett par dagar. Han var utomordentligt trevlig men det mesta blev fel. Vi hade satt ihop alla skåp utom ett som vi inte hunnit. Den s k snickaren skulle montera ett högskåp, som vi inte hunnit med. Han lyckades inte utan gav upp efter sex timmar. Vi stoppade arbetet, vilket ledde till att vi hade ett obrukbart kök i över tre månader. En del utrustning hade blivit förstörd av snickaren. Grundjobbet var klumpigt gjort. Dessutom som "lök på laxen" blev vi mycket aggressivt bemötta av ansvariga från företaget. Vi försökte att få till en kompromiss men det gick de inte bolaget med på.
Är min bild också, det är typ den "Händiga" hemma fixaren som haft ett hus och tro sig kunna det där... Ja det blir ju "Ok" men inte för det pris och det man förvänta sig. De borde skicka med en resume på den hanterverkare de skickar.Hemmakatten skrev:
Veteraner är pensionärer som har för mycket fritid. Finns säkert duktiga sådana med men de är inte direkt snabba