Jag byggde för cirka 7 år sedan en stödmur mot grannens tomt. Tidigare satt där någon form av kantsten (typ halvstora sjöstensplattor nedstoppade i marken på höjden), vilka lutade utåt p.g.a. marktrycket från grannens rabatt.
Just nu ser det ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommunen kräver inte bygglov för murar lägre än 50 cm.
Jag har nu (efter att grannen påpekat det) insett att jag placerat muren en bit in på grannens tomt. Jag trodde att grannens häck utgjorde tomtgräns, men så var det inte. Resultatet är att muren (inkl. underarbetet i form av bergkross/makadam och dränerande motfyllnad sträcker sig cirka 15 cm bortom tomtgränsen. Själva muren (d.v.s. det som ligger ovan mark) ligger (inkl. toppsten) ca 7 cm över tomtgränsen.
Grannen var aldrig hemma (de hade hus utomlands) när muren byggdes, och jag tänkte därmed aldrig ens tanken på att de skulle tillfrågas, då de dessutom inte såg den delen av tomten då Thuja-häcken är ivägen och skymmer sikten. Detta var förmodligen fel såhär i efterhand.
Mina frågor är:
1) Även om kommunen inte kräver bygglov för murar lägre än 50 cm, gäller det även konstruktioner som placeras direkt i tomtgräns? Eller kan min stödmur ses som en form av "kantsten"? D.v.s. spelar det någon roll att det är flera stenar staplade på varandra, eller är det samma som om det vore exv. en stor 40x40 sjöstensplatta nertryckt i marken på högkant? Uttryckt annorlunda, är min stödmur ett svartbygge?
2) Det är givetvis inte helt rätt att min mur sticker in på grannens tomt. Jag ser dock gärna att jag slipper att flytta muren. Kan jag, som motargument, hävda att grannen då måste se till så att hans jord/rabatt-vall inte flyter in över min tomt när det regnar, t.ex. kräva att den vid tomtgränsen inte får vara högre än marknivån där gräsmattorna är? D.v.s., jag flyttar muren, men då måste de slänta av rabatten så att stödmuren inte behövs. Hela behovet av stödmuren uppkommer ju p.g.a. att grannen anlagt en rabatt till häcken vilken sticker upp ovanför gräsmattenivån. Rabbaten är cirka 40-50 cm över gräsmattan. Vi får utgå ifrån att nollnivån för tomterna är där gräsmattorna är.
Den som ändrar marknivån måste se till att jorden inte rasar ner till grannen. Så du kan i princip säga att ”Visst, jag tar bort muren, men då får du se till att hålla din jord på din sida gränsen.” Då är det sannolikt smidigare för grannen att din mur gör hans jobb.
1) Även om kommunen inte kräver bygglov för murar lägre än 50 cm, gäller det även konstruktioner som placeras direkt i tomtgräns? Eller kan min stödmur ses som en form av "kantsten"? D.v.s. spelar det någon roll att det är flera stenar staplade på varandra, eller är det samma som om det vore exv. en stor 40x40 sjöstensplatta nertryckt i marken på högkant? Uttryckt annorlunda, är min stödmur ett svartbygge?
Fastighetsgränsen har inget att göra med om en sådan anläggning är ett svartbygge eller ej. Det som avgör är dess utformning, inte vilken fastighet den ligger på. Har kommunen som bedömning att de inte bryr sig om stödmurar lägre än 50 cm så har de satt ned foten där. Att bygga din lilla stödmur är ingen bygglovspliktig åtgärd.
AAlexander HB skrev:
2) Det är givetvis inte helt rätt att min mur sticker in på grannens tomt. Jag ser dock gärna att jag slipper att flytta muren. Kan jag, som motargument, hävda att grannen då måste se till så att hans jord/rabatt-vall inte flyter in över min tomt när det regnar, t.ex. kräva att den vid tomtgränsen inte får vara högre än marknivån där gräsmattorna är? D.v.s., jag flyttar muren, men då måste de slänta av rabatten så att stödmuren inte behövs. Hela behovet av stödmuren uppkommer ju p.g.a. att grannen anlagt en rabatt till häcken vilken sticker upp ovanför gräsmattenivån. Rabbaten är cirka 40-50 cm över gräsmattan. Vi får utgå ifrån att nollnivån för tomterna är där gräsmattorna är.
Någon som har någon input?
Om muren har stått där i 7 år så är det väl enklast att låta den står kvar till den dag den behöver sättas om. Du skriver "motargument", betyder det att grannen har börjat ifrågasätta murens placering så här sju år senare?
Claes: Grannarna har i princip aldrig varit hemma då de bott utomlands. Nu verkar de dock ha bestämt sig för att flytta hem igen. Alternativt tänker de sälja. De har iaf regelbundet börjat vistas här igen.
De har förmodligen irriterats över flera åtgärder vi gjort. Vi har tagit bort buskar, byggt staket, sågat ner träd, etc. Allt på vår tomt. De har bott här sedan urminnes tider medan vi flyttade in för 7 år sedan, och de anser säkert att de borde ha tillfrågats först enbart av denna anledning (hur det nu skulle ha gått till, när de aldrig varit här).
Jaja, jag låter saken vara så länge. De har påpekat att muren ligger in på deras tomt, men inte krävt något än så länge.