Byggahus.se
Har sökt på forumet men inte hittat ett liknande problem…

Jag ska gräva en ny infart till en fastighet jag köpt. Eftersom fastigheten ligger lite högre än vägen jag ska ansluta till och dessutom lutar så kommer jag behöva schakta undan en del på fastigheten. Fem meter in på min fastighet, parallellt med vägen jag ska ansluta till ligger en starkströmskabel nedgrävd som löper vidare till nästa fastighet. Jag kommer behöva gräva djupare än denna kabel för att kunna uppfylla trafikverkets krav på infarten.

Nu till mina frågor. Är det möjligt för ledningsägaren att på ett hyfsat enkelt sätt få ner kabeln djupare i marken så att jag kan anlägga min infart? Vad brukar dylika operationer kosta?

Varför ska du sänka kablen ligger den bara på korrekt djup så kan man vid behov förstärka skyddet med öppningsbara skyddsrör

Aha! Tänkte att den måste ligga på ett visst djup även efter att jag sänkt marknivån…

Trafikverket kräver ju att infarten i stort sett inte lutar alls och det gör att jag måste schakta undan ganska mycket (eftersom fastigheten ligger högre än vägbanan och dessutom lutar uppåt) och jag är då rädd att den nya marknivån blir lägre än den nivån kabeln ligger på idag.

Ska man sänka kablen så måste man hitta slack nånstans dvs man får gräv fram där det svänger och räta ut sträckan

• Gilla
multix
  • Laddar…
Det tror jag blir svårt i detta fallet. Enligt ritningar ser kabeln ut att komma rakt, parallellt med vägen jag ska ansluta till, och fortsätta likadant…

Hur mycket ska du sänka marknivån och vad är det för kabel?

Jag skulle tippa på att jag behöver sänka en halvmeter. Jag vet inte vad det är för kabel, står bara ”starkström” på servitutet. Jag har hela tiden förutsatt att den förser fastigheterna längre bort med el.

Den bör ligga på 55-60 cm så då måste den skarvas kostnaden för detta kommer troligtvis hamna hos dej

Japp, misstänkte det. Är det dyrt tro?

Grävning för nya kabeln gör jag ju själv…

Du får kolla med nätägare inte ett jättestort jobb när det är öppet

• Gilla
GalliMattias
  • Laddar…
Får hoppas att de är flexibla så de kan komma direkt när man frilagt och har en hyrgrävare som tickar på!

Du får nog kontakta dom innan så dom kan vara på plats

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Har också en starkströmskabel som går över min fastighet. När jag skulle sänka marken kom elbolaget och grävde ner kabeln djupare kostnadsfritt. Hade iofs marklov på att sänka nivån, vet inte om det påverkar. Ta kontakt med ägaren av kabeln och se vad de säger.

• Gilla
multix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.