Ellevio Dalarna- Södra Norrland erbjuder enfasabonnemang, man kan få ganska rejäla matningar dessutom. Vi kollade upp det inför ett tomtköp som inte blev av. Kan det vara ett sätt att utnyttja transformatorer ute i bygderna lite effektivare?
Det är nog inte konstigare än att servisen varit enfas en gång i tiden och sedan bytts ut och då har man inte dragit något mindre än trefas. Abonnemanget står kvar på enfas eftersom det är så huset är anslutet, annars hade ju abonnenten fått betala mer efter bytet. Vi hade något liknande i ett fritidshus vi hyrde tidigare, trefas i skåpet men inte i huset. Nätägaren i det fallet (Vattenfall) gör dock ingen skillnad mellan en- och trefasanslutning så på fakturan stod bara storleken på huvudsäkringen.
Det är nog inte konstigare än att servisen varit enfas en gång i tiden och sedan bytts ut och då har man inte dragit något mindre än trefas. Abonnemanget står kvar på enfas eftersom det är så huset är anslutet, annars hade ju abonnenten fått betala mer efter bytet. Vi hade något liknande i ett fritidshus vi hyrde tidigare, trefas i skåpet men inte i huset. Nätägaren i det fallet (Vattenfall) gör dock ingen skillnad mellan en- och trefasanslutning så på fakturan stod bara storleken på huvudsäkringen.
Behöver jag göra någonting åt det? Kan jag får en saftig överraskning retroaktivt om jag betalar för enfas, men nyttjar trefas?
Behöver jag göra någonting åt det? Kan jag får en saftig överraskning retroaktivt om jag betalar för enfas, men nyttjar trefas?
Är nog bäst att meddela elleverantören.
Vi hade enfas i sommarstugan men det fanns trefas dragit till fasad. Uppgraderade till trefas genom att installera elmätarskåp. Vattenfalls elektriker kopplade in och hanterade det administrativa så att fakturan ändrades till det nya.
Men i praktiken hade ju vem som helst kunnat koppla in de andra två faserna och satt i en säkringar för de nya faserna på den gamla lådan på stolpen ute på åkern... Kanske har något sådant skett i ditt fall?
Vi hade enfas i sommarstugan men det fanns trefas dragit till fasad. Uppgraderade till trefas genom att installera elmätarskåp. Vattenfalls elektriker kopplade in och hanterade det administrativa så att fakturan ändrades till det nya.
Men i praktiken hade ju vem som helst kunnat koppla in de andra två faserna och satt i en säkringar för de nya faserna på den gamla lådan på stolpen ute på åkern... Kanske har något sådant skett i ditt fall?
För fyra år sedan, när jag hade elektrikern som uppgraderade till 20A så var elbolaget inkopplade och åkte ut till stugan och gjorde nåt tillsammans med elektrikern. Kan det har varit de som ändrade någonting i elskåpet? Elskåpet hänger på baksidan av stugan, så vem som helst kan ju komma det. Fast låter märkligt om någon skulle bara göra det.
Jag har haft en del arbetare i stugan genom åren, snickare, VVS mm. Läste någonstans att de kan tillfälligt ändra till trefas, för att få deras utrustning att fungera. Kan det vara någonting sådant? Fast borde då inte elbolaget se att det går på trefas nu och kontakta mig?
Anmäler du själv (dvs din elektriker) så händer det inget men kommer nätägarens gubbar och upptäcker det så kan det bli dyrt.
Jag får ringa dem imorgon och höra vad det är som hänt. Hur dyrt kan detta bli nu när jag kanske har haft så i ca 4 år? Det är då som el skåpet öppnades sist av elbolaget.
Om du "själv" gör en ändringsanmälan kommer det bara att kosta den tid "elektrikern" vill ha betalt för.
Där står inget om vad du har haft utan bara vad du fortsättningsvis vill ha. Och då får du det nya från och med det datum anmälan skickades in.