Gjuter du själv eller hyr du folk?
Gjöt min i måndags och för mig var det billigare än förväntat att hyra in folk som skötte gjutandet - så väl värt pengarna (åtminstone om uppgiften från innan stämmer, har inte fått räkningen än..)
Att gjuta väggarna är inte svårt. Det är förarbetet som måste vara bra. Vet inte vad du får för bil, men det handlar bara om att leda ner betongen i väggen inget efterarbete ska utföras. Jag hade en betongbil med mast och rotorpump. Bara att styra slangen samtidigt som chauffören följde efter med bommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att gjuta plattan är värre, den måste vara i våg och slät. Blir den inte det så blir det efterföljande poolbygget svårare. Plattan fick proffs ta hand om under mitt bygge.
Att gjuta väggarna är inte svårt. Det är förarbetet som måste vara bra. Vet inte vad du får för bil, men det handlar bara om att leda ner betongen i väggen inget efterarbete ska utföras. Jag hade en betongbil med mast och rotorpump. Bara att styra slangen samtidigt som chauffören följde efter med bommen.
[bild]
Att gjuta plattan är värre, den måste vara i våg och slät. Blir den inte det så blir det efterföljande poolbygget svårare. Plattan fick proffs ta hand om under mitt bygge.
Tror absolut inte det är jättesvårt - men extrakostnaden sådan pump du visar var större än betala andra för att göra det med lite mindre avancerad utrustning. Och då väljer jag 100 gånger av 100 att låta erfarna göra det istället. Särskilt som väntetiden på betongen var 2 veckor mindre.
Gjuter du själv eller hyr du folk?
Gjöt min i måndags och för mig var det billigare än förväntat att hyra in folk som skötte gjutandet - så väl värt pengarna (åtminstone om uppgiften från innan stämmer, har inte fått räkningen än..)
Jag gjuter själv, har inte ens kollat vad det skulle kosta att få det gjort. Men som Jonas var inne på är det väl inte väggarna som är svårt rent gjutningsmässigt, utan plattan. Där hade det underlättat med nån erfaren, hade besparat mig massa efterjobb.
Tror absolut inte det är jättesvårt - men extrakostnaden sådan pump du visar var större än betala andra för att göra det med lite mindre avancerad utrustning. Och då väljer jag 100 gånger av 100 att låta erfarna göra det istället. Särskilt som väntetiden på betongen var 2 veckor mindre.
I mitt fall var denna 35 tons lastbil billigare än en betongbil med förare samt en annan bil med förare och pump.
Plattan gjöts däremot med sistnämda lösningen. Totalt fyra personer på plats; två för bilarna och två som gjöt, vibbrade, använde slodan och senare på dagen glättade av med helikopter. Men resultatet var mycket bra, helt slätt och i våg.
Det sparade mig mycket tid senare i bygget har jag insett efter att ha läst olika byggtrådar.
Bild från när jag göt (<-- hörrni, det stavas faktiskt så ;-) plattan. Betongbilen tippar i en tratt på pumpbilen och skickar vidare i en 45m lång, j-ligt tung, slang.
Stagat upp teknikrummet lite. Trots att blocken är limmade i plattan har jag lagt läkt runt om på in- och utsida, vet inte om det behövs.
[bild]
Hörnen gillar stöd. Du får nästan 1,5 meter betongpelares tryck längst ner vid plattan innan det stelnar. Jämför med vatten som har lägre densitet än flytande betong som kommer nerdimpande och kan slå hål på gjutformen.
När jag jöt lät jag det rinna från en punkt i väggen och flyta ut åt sidorna. Först när det började bli halvfullt flyttade jag slangen åt sidan. Därefter fortsatte man varvet runt tills väggarna var halvfulla. Upprepa ett varv till och avsluta med lite efterfyllning. Det gäller att inte få stötar eller att betongen faller fritt. Den är tung och kan lätt spräcka cellplastblocken. Men har man gjort rätt slipper man få panik mitt under arbetet för att betong börjar rinna ut genom någon spricka.
Som jag skrev tidigare är det även idé att även ha stöd mitt på långsidorna så att väggen inte kröker sig.
Det gick strålande, inga block sprack. Endast en liten rinning från en skarv som antagligen var slarvigt skummad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här pumpföraren hade erfarenhet av många poolgjutningar (den jag hade när jag göt plattan visste inte ens vad sloda var ). Medan vi väntade på betongbilen drog han några kusliga stories om katastrofer när hela väggen lyft från plattan eller generalskarvar som spruckit.
När vi väl körde igång guidade han mig hur jag skulle fylla, i ett lugnt tempo. Var lite orolig att det skulle hetsas, men både pumpkillen och betongbilsföraren stod och småpratatde i godan ro i det fina vädret medan jag höll i slangen. Antagligen sista jobbet inför helgen.
Det gick strålande, inga block sprack. Endast en liten rinning från en skarv som antagligen var slarvigt skummad.
[bild]
Den här pumpföraren hade erfarenhet av många poolgjutningar (den jag hade när jag göt plattan visste inte ens vad sloda var ). Medan vi väntade på betongbilen drog han några kusliga stories om katastrofer när hela väggen lyft från plattan eller generalskarvar som spruckit.
När vi väl körde igång guidade han mig hur jag skulle fylla, i ett lugnt tempo. Var lite orolig att det skulle hetsas, men både pumpkillen och betongbilsföraren stod och småpratatde i godan ro i det fina vädret medan jag höll i slangen. Antagligen sista jobbet inför helgen.
[bild]
[bild] [bild]
Sista touchen:
[bild]
Grattis!
Du fick en upplevelse likt när jag göt. Hade också en lugn och mycket erfaren kille.
Kan man få en reflektion till läsarna av tråden? För några veckor sedan hade du ett slutdatum för din offert och du stressade för att hinna bli klar och gjuta.
Nu så här i efterhand, hur tror du det skulle ha fortlöpt om du inte tog tagit dig den tid du behövde?
Kan man få en reflektion till läsarna av tråden? För några veckor sedan hade du ett slutdatum för din offert och du stressade för att hinna bli klar och gjuta.
Nu så här i efterhand, hur tror du det skulle ha fortlöpt om du inte tog tagit dig den tid du behövde?
Ja det hade blivit tajt, lätt att underskatta hur lång tid varje moment tar. Hade eventuellt funkat om jag tagit ledigt från jobbet, vilket inte var möjligt.
Men att ha en deadline (även om den inte hålls), är bra för en sån som jag. Annars är det lätt hänt att man såsar för mycket
Ja det hade blivit tajt, lätt att underskatta hur lång tid varje moment tar. Hade eventuellt funkat om jag tagit ledigt från jobbet, vilket inte var möjligt.
Men att ha en deadline (även om den inte hålls), är bra för en sån som jag. Annars är det lätt hänt att man såsar för mycket
Vaddå, premiärdopp strax efter sommarsemestern, är det inte ok?
Vaddå, premiärdopp strax efter sommarsemestern, är det inte ok?
Lugn nu, veckor inte månader
Men inget i det här projekt, som påbörjades i juli förra året, förvånar mig längre. Dessutom verkar det vara leveransproblem på VPn, som beställdes redan i februari
Allt annat har jag hemma.
Men inget i det här projekt, som påbörjades i juli förra året, förvånar mig längre. Dessutom verkar det vara leveransproblem på VPn, som beställdes redan i februari
Allt annat har jag hemma.
Mitt bygge tog nästan ett år. Började riva den gamla poolen sent i augusti. I början av november var linern på plats och poolen vattenfylld. I slutet av mars startade fas två med gjutning av kassun och bygge av trädäck på 120 kvm. I slutet av juli var allt klart.