Byggahus.se

Regler för balkongräcke

Besvarad 13 maj 2022 av Charlotte Andersson
Hej,
Vi har fått nya balkongräcken i fastigheten. Dessa är inte fästa i fasaden och lämnar en glipa på 11 cm mot fasaden!!
Är detta OK?
Var hittar jag regler - inte "bör" - för balkongräcken?
Med tack på förhand,
Carin

Svar

Samhällskraven på balkongräcken finns i Boverkets Byggregler (BBR)
Här kan man läsa i kap 8:2321att balkongräcken ska vara minst 1,1m höga, öppningar i räcket max får vara 10cm, om räcket går utanför balkongplattan får glipan nedåt max vara 5 cm samt att det inte får inbjuda till klättring (tex med horisontella pinnar som ser ut som en stege) Räcket ska också vara ordentligt fastsatt så att det tål att man trillar mot det utan att det släpper.

I BBR står det i texten "bör" men där det i läsanvisningarna anges att detta ska läsas som skall.
Länk till boverket angående detta: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...akerhet-vid-anvandning/racken-och-ledstanger/

Undantag till ovanstående kan göras i K-märkt bebyggelse där ett gammalt, ursprungligt räcke ersätts med ett nyproducerat likadant.

Kommentarer

Fredrikjo ·
Undantag kan väl inte göras för "K-märkta" byggnader med hänsyn på säkerhet. Dvs du får inte göra räcket 900mm högt bara för det befintliga var det...

De senast besvarade frågorna

Hur få bort mögel i garaget?

17 feb 2024
Hej. I mitt garage finns mögel bara på en sida upp vid kanten, hur ska jag göra för att ta bort mögel och fukt? finns bara ett håll på taket. (Rör ventilation). Snälla svara

Ändra lutning på balkongen?

9 jan 2024
Hej tycker det är för brant mot räcket på djupet 5m. Mätningen blev 3cm per meter med vattenpass. Är det möjligt med slipning? Vill ha det underhållsfritt helst. Balkongen har nyrenoverats i år...

Krav interimistiskt slutbesked

13 nov 2023
Hej, För att få Interimistiskt slutbesked, vilka delar av bygget måste vara klara? Tacksam för ett detaljerat svar.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.