Byggahus.se
Hej alla kunniga!
Står inför att byta panel på villa från 1925.
Gammal puts ska ned och ersättas av stående lockläktpanel på en stomme av timmer.

Planen är att sätta även sätta en 5 mm västkustskiva som tilläggsisolering bakom nya träfasaden. Men det innebär att vi måste bygga på takutsprånget och göra mindre fönster på en del av övervåningen, för att de ska få plats under förlängda utsprånget (fönster som ändå måste bytas ut pga dåliga).

Jag frågar mig om en 5mm västkustskiva ger så mycket effekt att det är värt denna manöver, eller om vi bara ska strunta i det och sätta fasad?!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag stod även för det dilemmat då vi skulle byta fasad på våran 20 talskåk. Men då vi gör av med så lite till uppvärmning å det inte är gratis att tilläggsisolera så blev det ingen. Men det fanns ju kompisar som tyckte man var en idiot som inte isolerade "när vi ändå höll på". Sen var jag också lite rädd att göra kåken för tät också då jag får för mig att gamla kåkar ska andas....
 
Ja det är lätt att falla för andras påtryckningar och just "när ni ändå håller på" hör man överallt.
Svårt att fatta ett helt eget beslut för det krävs ju att man sätter sig in i allt (därav frågan).
Men dessa skivorna är inte täta tror jag.
Dock upplever vi inte detta hus som ett kallt hus, trots en massa gamla och otäta fönster... och sedan vi bytte elpatronpannan till luftvatten och sparar på el, så har det inte heller varit dyra elräkningar.

Fick ni något grepp på hur mycket extrakostnad tilläggsisoleringen skulle innebära?
 
En 5 mm västkustskiva gör ingen nytta. 5 cm är lite tveksamt också eftersom det uppenbarligen skapar mycket jobb för er.
Jag skulle nog rekommendera att sätta vindskyddsväv och se till att huset blir skyddat från drag. Den är diffusionsöppen så ev fukt kan vandra igenom. Isolera på vind istället. Minst 30 cm bör det vara.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Tack!!! Precis det svar jag önskade. Jag tror det får bli så. Fasligt mycket mindre jobb och pengar!
 
Turinna Turinna skrev:
Ja det är lätt att falla för andras påtryckningar och just "när ni ändå håller på" hör man överallt.
Svårt att fatta ett helt eget beslut för det krävs ju att man sätter sig in i allt (därav frågan).
Men dessa skivorna är inte täta tror jag.
Dock upplever vi inte detta hus som ett kallt hus, trots en massa gamla och otäta fönster... och sedan vi bytte elpatronpannan till luftvatten och sparar på el, så har det inte heller varit dyra elräkningar.

Fick ni något grepp på hur mycket extrakostnad tilläggsisoleringen skulle innebära?
Nä.. vi kom aldrig så långt då våran snickare tyckte lika som oss men jag har för ett antal år sedan att om det var ca 2000/3000kr kvm med isolering å ny panel å med snickare. Med reservation för att jag kan ha uppfattat fel å det är ju typ 10/15 år sedan. Vi bytte panel för ca 70 tusen med mycket eget arbete för 6 år sedan
 
Men om ni ändå ska riva ner panelen så hade jag tilläggsisolerat. Då finns det iallafall en vinning i minskade uppvärmningskostnader. Kontra ej göra det som inte minskar kostnaderna på något sätt.
Men att åtgärda vinden är prio ett förståss.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
S
J Jan_G skrev:
En 5 mm västkustskiva gör ingen nytta. 5 cm är lite tveksamt också eftersom det uppenbarligen skapar mycket jobb för er.
Jag skulle nog rekommendera att sätta vindskyddsväv och se till att huset blir skyddat från drag. Den är diffusionsöppen så ev fukt kan vandra igenom. Isolera på vind istället. Minst 30 cm bör det vara.

Jag skulle säga att det inte behöver vara isoleringens isolerförmåga i sig som gör den stora skillnaden när man tilläggsisolerar gamla kåkar. Jag tror att största vinningen är att man får en tät vindpapp och eventuella glipor åtgärdas och otätheter vid dörrar/fönster åtgärdas osv. osv.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Om det går skulle jag försöka få dit åtminstone en träfiberbaserad vindskyddsskiva till exempel hunton eller tuulileijona eller runkoleijona. Vindskyddsduk är litet tveksamt på gamla fuktgenomsläppliga hus och den porösa skivan ger i varje fall litet isolering.

Alla de där moderna luftspalterna bakom brädslåningen kan ni strunta i om ni brädslår rätt och sedan målar med antingen traditionell rödfärg eller med linoljefärg. Då sparar ni in 5 cm på tjockleken.

Att bygga om hela huset för en tilläggsisolering är inte vettigt.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.