2 079 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Huspriserna motståndskraftiga mot räntehöjningar
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Senaste månaden innebar en ökning av huspriserna, trots ränteoro och krig.
Du kan läsa artikeln här: Huspriserna motståndskraftiga mot räntehöjningar
Du kan läsa artikeln här: Huspriserna motståndskraftiga mot räntehöjningar
"Kraftigt höjda boräntor"
Det är såklart relativt med vad som gemene man tycker är kraftigt höjda boräntor, men tittar man på bankernas fast 5 års ränta ligger den runt 3,5%. Jag kan tycka att banker bör ha rätt bra koll och även ta höjd för risk att det blir högre.
Utifrån detta ränteläget, samt det höga trycket på bostad, tror jag inte bostadspriserna kommer att gå ner så väldigt mycket.
Det är såklart relativt med vad som gemene man tycker är kraftigt höjda boräntor, men tittar man på bankernas fast 5 års ränta ligger den runt 3,5%. Jag kan tycka att banker bör ha rätt bra koll och även ta höjd för risk att det blir högre.
Utifrån detta ränteläget, samt det höga trycket på bostad, tror jag inte bostadspriserna kommer att gå ner så väldigt mycket.
Bankerna tar såklart höjd för risk, men de har ju inte bättre spåkula än någon annan.
Klart bostadspriserna kommer sjunka (allt annat lika) av högre räntor. Men det tar ett tag innan sånt här slår igenom. Man handlar väl i princip fortfarande på lånelöften som gjordes innan krigsutbrottet, och de faktiska räntekostnaderna är för de allra flesta långtifrån några problem och inte det som styr hur mycket man budar.
Klart bostadspriserna kommer sjunka (allt annat lika) av högre räntor. Men det tar ett tag innan sånt här slår igenom. Man handlar väl i princip fortfarande på lånelöften som gjordes innan krigsutbrottet, och de faktiska räntekostnaderna är för de allra flesta långtifrån några problem och inte det som styr hur mycket man budar.
Med tanke på att 5-årsräntan låg på typ 1,5% tidigare så är räntehöjningen minst 100%Mony skrev:
"Kraftigt höjda boräntor"
Det tycker nog de flesta är en rätt kraftig höjning… och det kommer självklart att slå mot huspriserna..
Undrar om dyra hus kommer att sjunka mer i pris än billiga om räntorna stiger kraftigt? Alltså att ett hus för tio miljoner kommer att sjunka till t.ex åtta miljoner (-20%) medan ett hus för en miljon bara sjunker till 900.000 (-10%)?
Eller kan rentav billiga hus bli dyrare medan dyra hus blir billigare? Jag tänker att kundkretsen blir större på billiga hus om dyra hus är svårare att ha råd med och att det då kan pressa upp priserna på billiga hus?
Eller tänker jag fel?
Eller kan rentav billiga hus bli dyrare medan dyra hus blir billigare? Jag tänker att kundkretsen blir större på billiga hus om dyra hus är svårare att ha råd med och att det då kan pressa upp priserna på billiga hus?
Eller tänker jag fel?
Redigerat:
Liknande trådar
-
Skydd mot mögel i plintgrund
Byggmaterial & Byggteknik -
Byta försäkringsbolag för att motverka höjning av premie
Försäkringar -
Bygga växthus/vinterträdgård mot fasad
Tillbyggnad -
Vinterträdgård/växthus mot fasader
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -