1 268 097 läst · 21 534 svar
1268k läst
21,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Dispyt om laddstolpe urartade – polisen utreder misshandel.
Flera personer blev oense om vem som skulle få plats först vid en laddstation för elbilar i norra Rotebro vid 21-tiden på torsdagen i förra veckan.
"Glöm inte att ha med en startvev i skuffen, den kan komma till användning i sommar."
https://www.mitti.se/nyheter/dispyt...der-misshandel/repvef!PmqO2BYAvH5zOWI57pkGlA/
Flera personer blev oense om vem som skulle få plats först vid en laddstation för elbilar i norra Rotebro vid 21-tiden på torsdagen i förra veckan.
"Glöm inte att ha med en startvev i skuffen, den kan komma till användning i sommar."
https://www.mitti.se/nyheter/dispyt...der-misshandel/repvef!PmqO2BYAvH5zOWI57pkGlA/
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Låter som Bredden och Teslas Super Charger. Där är det alltid kö.MRLINDELL skrev:
[länk] />treder-misshandel/repvef!PmqO2BYAvH5zOWI57pkGlA/[/URL]MRLINDELL skrev:
[URL][länk] class="bbCodeBlock-expandLink js-expandLink">
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Både app, tagg och kort känns förlegat när det nu finns plug & charge etablerat.
Regga konto och betala priset som står på stolpen.
Sen blir väl bolarnas inbyggda appar bättre och bör kunna hitta lämpliga laddplatser baserat på förbrukning.
Finns ABRP och Chargefinder att installera i bilar med Android Automotive som t.ex. Polestar 2?
Sen blir väl bolarnas inbyggda appar bättre och bör kunna hitta lämpliga laddplatser baserat på förbrukning.
Finns ABRP och Chargefinder att installera i bilar med Android Automotive som t.ex. Polestar 2?
Jag hoppas även Teslas laddare stödjer Plug & Charge i framtiden. I dag är det deras egna system som debiterar kreditkortet man registrerar i bilen, alltväl men när de börjar släppa på andra märken på sina laddare så vill jag inte se att de uppehåller laddplatserna längre bara för att de måste greja med en app för att ladda och betala.Johannes Carlsson skrev:
Både app, tagg och kort känns förlegat när det nu finns plug & charge etablerat.
Väldigt tidseffektivt att bara stoppa i sladden så börjar laddningen på en gång.
Ja, ABRP går att installera i Polestar 2 och kan planera resan åt dig.
Har just köpt mig en Zoe 40 (istället för tidigare PHEV GTE). Den har inte snabbladdning, men "hyfsat snabb destinationsladdning" 22kW AC. PHEV laddar ofta bara 3,7kW AC. Som jag förstår är 11kW laddare extremt billiga att etablera. Rimligen bör riktiga DC snabbladdare bara nyttjas för att boosta bilen i 30 minuter för att kunna fortsätta köra, inte att parkera där när man går på bio eller shoppar. Ska man stå en timme eller mer bör en 11-22kW AC laddare räcka bra, då den fyller ca 5-25 mils körning på en timme. Ju snabbare laddare desto kortare tid bör man få stå. Om en gammal bil med DC snabbladdning på kanske 30-50kW står på en 150kW laddare så kommer ju inte de moderna bilarna kunna ladda snabbt.
Rimligen kunde man ha max parkering enligt nedan;
1 fas schuko-laddare för PHEV - 12-24 h
AC 11kW - 6h
AC 22kW - 3h
50 kW DC - 60 min
150 kW DC - 30 minuter
Rimligen kunde man ha max parkering enligt nedan;
1 fas schuko-laddare för PHEV - 12-24 h
AC 11kW - 6h
AC 22kW - 3h
50 kW DC - 60 min
150 kW DC - 30 minuter
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Ja, eller extrataxa över 30min på snabbladdarna typ
Medlem
· Södermanland
· 505 inlägg
Alla har ju inte bilar som laddar 150-250 kw. Det viktigaste tycker jag är rejäla " övertrasserings" avgifter.
Mitt förslag: Upptar man en laddplats när man har.
Över 80% = 5 kr / min.
Över 90% = 10 kr / min.
Fulladdad= 25 kr / min.
Har tyvärr sett en del som pluggar in sin bil på en snabbladdare och sedan t.ex går på bio.
Mitt förslag: Upptar man en laddplats när man har.
Över 80% = 5 kr / min.
Över 90% = 10 kr / min.
Fulladdad= 25 kr / min.
Har tyvärr sett en del som pluggar in sin bil på en snabbladdare och sedan t.ex går på bio.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Är det bara jag som tycker att A better routeplanner är värdelös att köra efter?W witten skrev:
Jag har provat att ha den synkad till bilen via OBD2-porten, men datan studsar runt som en gummiboll och möjligheten att påverka val själv efter att rutten är lagd är hopplöst svårt utan minst en laptop.
Jag förstår att det kan vara kul att leka med för reseplanering, men ABRP duger inte när man väl ska ut och köra. Då tycker jag att det är mycket rimligare att använda Google maps som faktiskt funkar som navigator, kompletterat med att söka laddare på Chargefinder vid behov. ABRP har tyvärr satsat för mycket på att vara ett bra planeringsverktyg och för lite på att vara en flexibel navigator.
Hoppas att Google eller Waze kommer med bra elbilsstöd där man exempelvis kan söka laddare om tio +/–3 mil längs den körda rutten, snarare än hur det funkar med bensinmackar, där de fokuserar fullt ut på här och nu.
VW:s egen navigator orkar jag inte ens tänka på. För dålig. Ge upp och släpp in dem som kan i infotainmentsystemet.
Som det är nu finns i mina ögon ingen tillräckligt bra tjänst för att hitta laddare under färd och navigera med ruttuppdateringar baserat på trafikläge. Men så bra som de stora karttjänsterna är bedömer jag att det snart är löst. Om 2–3 år kanske, förhoppningsvis tidigare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Tretimmarsparkering tycker jag är ett elände. Inte nödvändigtvis ur ett laddperspektiv, men ur ett parkeringsperspektiv. I Stockholm är det så på de flesta trefasladdare dagtid, vilket gör att platserna är obrukbara som parkeringsplatser en arbetsdag.J JohanLun skrev:
Det är inte så att jag inte förstår varför, men när destinationsladdare inte kan användas som sådana blir det ett problem. Hade hellre sett att det var högre parkeringstaxa på dessa än att de inte går att stå vid en arbetsdag.