Byggahus.se
Har märkt att cirkulationspumpen på min CTC EcoEl 1500 inte går konstant utan pulserar ett flertal gånger per dag. Verkar vara vanligare att den gör det när det är varmare ute. Sker inte när jag sätter cirkulationspumpen på högsta hastighet men då susar det om radiatorerna vilket jag gärna undviker. Bifogar en video så ni kan höra hur det låter.

Har problem med att systemet tappar tryck som jag håller på att felsöka, därav det låga trycket på videon. Pumpen pulserar även när trycket ligger på 1 bar.

Vi har liknande problem. Tror det blev lite bättre när vi bytte det trasiga expansionskärlet.
Blir intressant med fler svar.

• Gilla
perka99
  • Laddar…
H henche skrev:
Vi har liknande problem. Tror det blev lite bättre när vi bytte det trasiga expansionskärlet.
Gjorde rent smutsfiltret och höjde förtrycket i expansionskärlet och nu pulserar det knappt

P perka99 skrev:
Gjorde rent smutsfiltret och höjde förtrycket i expansionskärlet och nu pulserar det knappt
Pulseringarna är tillbaka nu på fm när solen ligger på utedelen, vet inte om det kan påverka. Verkar som att pulseringarna uppstår när pumpen värmer varmvattnet i nederdelen till 55 grader

Någon som kan rekommendera en servicefirma i södra Stockholm? Har tidigare fått hjälp av Vi värmer Sverige med ett annat problem men kan inte rekommendera dem

Byt pump innan den skär ihop helt.
Wilo är skit, i båda mina LVVP:s har dom skurit ihop.
Det är enkelt, en normalhändig gör det på en halvtimma max.

Beror en hel del på hur mycket smuts och skit det är i pannvattnet som cirkulerar. Den första höll bara i 4 år men sedan spolade jag ur systemet och nästa Wilo-pump har gått utan problem i 21 år hittills.

D Dilato skrev:
Byt pump innan den skär ihop helt.
Wilo är skit, i båda mina LVVP:s har dom skurit ihop.
Det är enkelt, en normalhändig gör det på en halvtimma max.
Beter sig bara så här när det är varmt ute? Sätter jag den på en högre hastighet försvinner pulserandet men då låter det en hel del om pumpen hela tiden istället

Har du något förslag på ny pump?

J Josth skrev:
Beror en hel del på hur mycket smuts och skit det är i pannvattnet som cirkulerar. Den första höll bara i 4 år men sedan spolade jag ur systemet och nästa Wilo-pump har gått utan problem i 21 år hittills.
Kan vara sant, min 1:a satt i en Daikin där det fanns enorma mängder magnetit i vattnet, ingen aning var det kom ifrån då hela värmesystemet var nytt, det mesta plastslang golvvärme men troligtvis billig skräprör och element på övervåningen.

Den andra däremot satt i min nuvarande Thermia Atria och cirkulerade ren glykol/vattenblanding mellan innedel och utedel. Den skar ihop totalt efter 8 års drift.

P perka99 skrev:
Beter sig bara så här när det är varmt ute? Sätter jag den på en högre hastighet försvinner pulserandet men då låter det en hel del om pumpen hela tiden istället

Har du något förslag på ny pump?
Jag bytte till Grundfos Alpha 2 som passade mitt behov men det mest för att den fanns att få på Hornbach (10 minuters gångväg från där jag bodde då) till ett vettigt pris men det finns säkert andra som funkar bra.

D Dilato skrev:
Jag bytte till Grundfos Alpha 2 som passade mitt behov men det mest för att den fanns att få på Hornbach (10 minuters gångväg från där jag bodde då) till ett vettigt pris men det finns säkert andra som funkar bra.
Hur går jag tillväga för att byta pumpen?

• Gilla
perka99
  • Laddar…
Testade vid ett par tillfällen idag att sätta shunten i manuellt läge och dra till vänster, dvs ett varmare läge än automat läget och då försvann pulseringarna direkt.
Fick shuntmotorn utbytt för någon månad sedan och tror att det var då dessa pulseringar började. Kan det vara så att det är något som är felkopplat?

H henche skrev:
@henche Hur har det gått för dig?

Hade en tekniker på plats igår och han kunde inte hitta något fel på cirkulationspumpen eller shuntmotorn. Däremot så kom det lite vatten ur luftningsventilen till expansionskärlet så det behöver bytas.
Kan det vara så att det blir problem med trycket pga det trasiga expansionskärlet som gör att cirkulationspumpen pulserar?

Har satt husvärme från (min framledning från) i inställningarna så nu är det iaf tyst iom att cirkulationspumpen inte går

Det är som jag skrev innan, tyckte det blev något bättre efter vi bytt expansionkärl. Sen efter det har jag inte engagerat mig mer i det... Vi har ju fjärrvärme, växlaren är från -95 så rätt gammal men pumpen är nyare, så tänker att går den sönder så gör den det.

Nu när det är varmt ute har jag dragit ned värmekurva m.m. på noll eftersom annars kör växlaren på som att huset behöver värme (funderar på ev. strul med utgivaren) så nu jobbar växlaren bara med tappvärmevatten mer eller mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.