20 726 läst · 27 svar
21k läst
27 svar
Sur eller glad mun trallvirke
Allvetare
· Tullinge
· 5 147 inlägg
Jag fick lära mig av en gammal snickare, han sa glad mun... Så jag kör på det när jag lägger trall. Samma människa sa att man skulle lägga trall utan mellan rum. Där har jag själv sett att han har rätt... om jag lägger trall så blir det glad munnar nära varandra...
Allvetare
· Tullinge
· 5 147 inlägg
Tja... Jag tror att det stämmer lika bra på en altan. Men jag är övertygad om att det blir en altan oavsett hur du lägger den. eller en panel oavsett glada munnar. Sen tror jag på den glada munnens kraft. Jag tror på gamla snickarmyter. De finns många gånger sanning i dessaM Masthugg skrev:
Jag har tid att följa den glada munnen. Jag gör det på min fritid.
Det beror på hur fuktig den är när den läggs. Vi la den med en tumstocks mellanrum, typ 2mm.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 147 inlägg
Instämmer med svenskt trä och med tillägget att sämsta möjliga är att lägga alldeles ny genomblöt trall lagom tills solen börjar steka varje dag. Det slår sig lite pga ovansidan verkar torka fortare. Fråga inte hur jag vet...
Men det är ju inte alltid så praktiskt att stapla allt luftigt i garaget och låta torka ett år före montering...
Men det är ju inte alltid så praktiskt att stapla allt luftigt i garaget och låta torka ett år före montering...
Jag la glad min och typ 1,5 mm mellanrum med Camo verktyget för dolda skruvar. Nu tre år senare kan man konstatera att alla brädor är konkava och samlar vatten. jag hade även önskat några mm mellanrum till mellan brädorna. Hela vinterhalvåret ligger de ihop och på sommaren är det några mm mellanrum. De små mellanrummen samlar väldigt mycket skräp och småsten, som tyvärr är rätt svårt att städa bort. Jag tror att det hade blivit bättre med några mm mellanrum till. Brädorna kändes rätt fuktiga när jag la dem, men jag mätte aldrig fukthalten.
Davidbagare skrev:
Absolut med sånna svar! Älskar snickare som ryggdunkar andra snickare. Skulle jag litat på mina snickare hade jag haft ett oförsäkringsbart, osäljbart badrum för 400000 värt ingenting. Gör research, lyssna inte på gamla gubbar som säger "så har vi alltid gjort" (för att göra jobbet fort, slarvigt och billigt). Tyvärr kan jag inget om trall, men det kan nog inte David heller, han gillar bara att kommentera att trådar kommer bli långa för att distrahera!Davidbagare skrev:
Det finns inget "rätt" svar.
Jag lägger i och för sig alltid med glad mun för jag vill ha kärnan utåt och om det får torka tills det är genomtort får man ytan konvex.
Sedan spelar miljön under trallen stor roll hur torr det blir från undersidan och det påverkar också då kärnan lättare drar åt sig fukt så den blir konkav.
/ATW
Jag lägger i och för sig alltid med glad mun för jag vill ha kärnan utåt och om det får torka tills det är genomtort får man ytan konvex.
Sedan spelar miljön under trallen stor roll hur torr det blir från undersidan och det påverkar också då kärnan lättare drar åt sig fukt så den blir konkav.
/ATW
Den trall vi har blev så pass torr att den blev riktigt obekväm att gå på, den är huvudsakligen lagd med sur mun, d.v.s vattnet stannar kvar på brädorna.
Men sköter man om sin trall kanske det aldrig är något problem.
Men sköter man om sin trall kanske det aldrig är något problem.
Välkommen till forumet!T Totalrenoveraren skrev:Absolut med sånna svar! Älskar snickare som ryggdunkar andra snickare. Skulle jag litat på mina snickare hade jag haft ett oförsäkringsbart, osäljbart badrum för 400000 värt ingenting. Gör research, lyssna inte på gamla gubbar som säger "så har vi alltid gjort" (för att göra jobbet fort, slarvigt och billigt). Tyvärr kan jag inget om trall, men det kan nog inte David heller, han gillar bara att kommentera att trådar kommer bli långa för att distrahera!
Du säger att du inte kan något om att lägga trall, men kritiserar ändå mitt inlägg att min rekommendation är att lyssna på snickarna. Hur tycker du att TS ska lägga trallen då?
Och har du läst några trådar/diskussioner om vilket håll virket ska läggas på? Vad kom du fram till var det rätta okritiserade sättet? Upplys mig gärna så denna ändlösa fråga kan få ett svar! <3
Har lagt trall själv hemma, 34x145mm. Jag la trallen med SUR mun, MEN råkade missa på en bräda som ligger med GLAD mun. Vid regn så ligger vattnet kvar mycket längre på trallbrädan förlagd av misstag med GLAD mun.
Medelst DOLD skruvning.
Jag hade förlagt alla med SUR mun i ditt fall. Syns endast när det regnat dock.
Medelst DOLD skruvning.
Jag hade förlagt alla med SUR mun i ditt fall. Syns endast när det regnat dock.
https://static.byggahus.se/attachments/images/large/415/415058-12eea1478be6a17178d7e94379441489.jpg
Beror lite på vad för dimension av virke man använder också ^^
Beror lite på vad för dimension av virke man använder också ^^