Byggahus.se
blackarrow blackarrow skrev:
Äntligen kommer det en stor studie som sammanställer statistik över munskyddsanvändning, smittspridning och dödsfall (Tabell 1) från 600 milj européer. Man valde europeiska länder med mer än 1 miljon invånare och länderna ansågs vara jämförbara med avseende på tillgänglig till vård.

Med vitt spridda resultat av maskanvändning(?) så gjorde man en linjär regression och fann en liten ökad dödlighet vid ökad maskanvändning.
[bild]
Slutsatser

[länk]
Intressant, hoppas de lyckas uttyda varför också. Rätt använda så måste de ju funka. Dvs hålla lika långt avstånd som man annars skulle gjort om man inte haft munskydd. Hålla koll på vilken väg luften tar ut från munskyddet och helst få det så tätt att luften inte går ut åt sidorna utan genom filtret. Åtminstone greja till det så luften inte blåser på en medpassagerare bredvid. För att ovan ska funka på ett bra sätt så måste nog FFP2 eller liknande användas, då kirurgskydden släpper ut luften all over the place. Inte heller använda munskydd med utandningsventil. Aldrig hasa ner det osv osv. Problemet är väl att inte alla tänker på allt. Självgod som jag ibland är såg jag mig helt enkelt tillräckligt intelligent för att kunna använda munskydd på ett bra sätt, och tror därmed att jag förbättrade det allmänna smittläget genom att använda det vid valda tillfällen. :rofl:

• Gilla
Sala08 och 1 till
  • Laddar…
Äntligen kommer det en stor studie som sammanställer statistik över munskyddsanvändning, smittspridning och dödsfall (Tabell 1) från 600 milj européer. Man valde europeiska länder med mer än 1 miljon invånare och länderna ansågs vara jämförbara med avseende på tillgänglig till vård.

Med vitt spridda resultat av maskanvändning(?) så gjorde man en linjär regression och fann en liten ökad dödlighet vid ökad maskanvändning.
[bild]
Slutsatser

[länk]
Jag misstänker fortfarande att det kan ligga något i min tes att med munskydd känner folk sig säkrare och tar risker och beslut (= ger sig ut bland folk) som de kanske inte hade gjort annars.
Dvs, munskydd i sig fungerar, det är användarna det är fel på.

Och även om forskarna säger att det inte går att dra några slutsatser om orsakssamband, så kan det vara så att i ett land med mycket höga dödstal så blir fler människor intresserade av att ta på sig munskydd, men i ett land med låga dödstal är det fler som inte tycker att det behövs?

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Säger ju sig självt att munskyddsanvändadet gör knappt eller ingen skillnad.
Det är väll bara att det känns bättre för dom som bär munskyddet, en ren psykologisk effekt.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Jag misstänker fortfarande att det kan ligga något i min tes att med munskydd känner folk sig säkrare och tar risker och beslut (= ger sig ut bland folk) som de kanske inte hade gjort annars.
Dvs, munskydd i sig fungerar, det är användarna det är fel på.

Och även om forskarna säger att det inte går att dra några slutsatser om orsakssamband, så kan det vara så att i ett land med mycket höga dödstal så blir fler människor intresserade av att ta på sig munskydd, men i ett land med låga dödstal är det fler som inte tycker att det behövs?
Jag är helt med på dina argumentation, dvs munskydd fungerar självklart men munskydd till allmänheten för att påverka en pandemi fungerar inte, varit rätt självklart för en lekman som betraktar utvecklingen. Sen har jag full respekt för att det krävs mycket data och mycket arbete för att belägga detta påstående vetenskapligt.

Vi behöver några pandemier till, ganska många tror jag, och sen tid för att bearbeta datan innan vi vet, då lever nog ingen av oss längre..

• Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker man borde analysera folks beteende, hur mycket smitta som kom initialt etc mellan olika länder med liknade användning och jämföra med andra länder med annat beteende för att hitta mönster.

Höll länder med hög munskyddsanvändning igång samhället bättre?

Var finländarna bäst på att använda munskydd?

D
Jag tycker man borde analysera folks beteende, hur mycket smitta som kom initialt etc mellan olika länder med liknade användning och jämföra med andra länder med annat beteende för att hitta mönster.

Höll länder med hög munskyddsanvändning igång samhället bättre?

Var finländarna bäst på att använda munskydd?
Jag tror finländarna var speciellt bra på att leva och bo avsides, resa mindre och ha få gränser mot befolkade områden. Jämför med ett väldigt centralt beläget och integrerat land som Belgien, där man dessutom har en helt annan umgängeskultur.

Bästa skyddet vid nästa pandemi kan mycket väl visa sig vara en kulturell omskolning, hela sydeuropas befolkning ska lära sig att sitta inne och undvika att prata med sina medmänniskor vid de tillfällen de måste gå ut.

L Lilllen skrev:
Intressant, hoppas de lyckas uttyda varför också. Rätt använda så måste de ju funka. Dvs hålla lika långt avstånd som man annars skulle gjort om man inte haft munskydd. Hålla koll på vilken väg luften tar ut från munskyddet och helst få det så tätt att luften inte går ut åt sidorna utan genom filtret. Åtminstone greja till det så luften inte blåser på en medpassagerare bredvid. För att ovan ska funka på ett bra sätt så måste nog FFP2 eller liknande användas, då kirurgskydden släpper ut luften all over the place. Inte heller använda munskydd med utandningsventil. Aldrig hasa ner det osv osv. Problemet är väl att inte alla tänker på allt. Självgod som jag ibland är såg jag mig helt enkelt tillräckligt intelligent för att kunna använda munskydd på ett bra sätt, och tror därmed att jag förbättrade det allmänna smittläget genom att använda det vid valda tillfällen. :rofl:

Jag skulle säga att den här typen av undersökning inte fungerar så bra för att mäta munskyddens effektivitet och kanske just därför ingen har gjort någon tidigare.

Det beror på att det finns störningar inbyggda som är större än effekten av själva munskyddet.

Man skall inte glömma bort i stundens upphetsning att *alla* andra studier har visat på en påtagligt effekt av munskydd utom den Danska som bara visadepå en liten effekt. Så munskydd fungerar nog. Frågan är vad mer i detalj gick fel denna studie. Det lär komma vetenskapligt välgrundad kritik, var så säker.

• Haha
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…

[bild]
Slutsatser

[länk]
Ur kommentarfältet. Stämmer det?

default-user-image.png
Forrest Barclay
May 08, 2022
I'm not a scientist. I'm an arts graduate married to a chemist. I've seen the peer review process in action. This response from the editor-in-chief of this "journal" is NOT peer review it's Wikipedia which is not justifiable in my field. Therefore this article is NOT peer reviewed by any measure of scientific rigor.

From the editor-in-chief regarding my concerns about this article:
Barclay,

Thank you for expressing your concern. I urge you to leave a comment after this article detailing your reservations. Feel free to also give this article a very poor SIQ score if you feel it’s quality is in question.""

[bild]
Slutsatser

[länk]
Man kan fråga sig om det ens är en studie?

Det ligger 1 st person, Beny Spira från Brasilien, bakom publiceringen där det också finns en tydlig politisk agenda. Eller missar jag något här?

D
Ulltand Ulltand skrev:
Man kan fråga sig om det ens är en studie?

Det ligger 1 st person, Beny Spira från Brasilien, bakom publiceringen där det också finns en tydlig politisk agenda. Eller missar jag något här?
Man får nog vänta tills vi har data från flera pandemier att gå på, tålamod är en dygd.

D djac skrev:
Man får nog vänta tills vi har data från flera pandemier att gå på, tålamod är en dygd.
Behövs inte. All seriös forskning visar entydigt att munskydd fungerar.

• Haha
  • Gilla
Chippe och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Behövs inte. All seriös forskning visar entydigt att munskydd fungerar.
Ja, det märktes tydligt under pandemin när länder med långvarigt munskyddstvång tidvis hade den värsta smittspridningen i hela Europa…

Du får dra upp huvudet ur sanden någon gång…

Det är skillnad på att använda munskydd i en kontrollerad miljö med utbildade människor än ute bland allmänheten i allmänna miljöer och människor utan maskutbilfning. :)

Och du har helt fel angående resultatet av studier i ämnet, det är dina misstolkningar av diverse studier som får dig att tro att de styrker din ”trosuppfattning”.

Frågan är ju om du någonsin tar till dig det.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Det beror på att det finns störningar inbyggda som är större än effekten av själva munskyddet.
Precis. Vi är många som länge talat om "störningar", som att folk inte använder skydden rätt och psykologiska faktorer som "jag kanske borde stanna hemma, men jag sätter på mig ett munskydd så då kan jag nog ge mig ut ändå" etc.
Sådana saker som gör att man inte kan ta en matematisk simulering av perfekta förhållanden och tro att det går att överföra på verkligheten.
Det är kul att du äntligen börjar tänka i de banorna också, även om det är sent och inte fullt ut.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Precis. Vi är många som länge talat om "störningar", som att folk inte använder skydden rätt och psykologiska faktorer som "jag kanske borde stanna hemma, men jag sätter på mig ett munskydd så då kan jag nog ge mig ut ändå" etc.
Sådana saker som gör att man inte kan ta en matematisk simulering av perfekta förhållanden och tro att det går att överföra på verkligheten.
Det är kul att du äntligen börjar tänka i de banorna också, även om det är sent och inte fullt ut.
..vi tro och på friktion, men ändå halkar bilar av vägen ibland...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag skulle säga att den här typen av undersökning inte fungerar så bra för att mäta munskyddens effektivitet och kanske just därför ingen har gjort någon tidigare.

Man skall inte glömma bort i stundens upphetsning att *alla* andra studier har visat på en påtagligt effekt av munskydd utom den Danska som bara visadepå en liten effekt. Så munskydd fungerar nog. Frågan är vad mer i detalj gick fel denna studie. Det lär komma vetenskapligt välgrundad kritik, var så säker.
Här ser du hir mer objektiva personer tolkar några studier:

https://bangkokjack.com/2022/04/13/truth-about-face-masks/

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.