Byggahus.se
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, det strider inte mot strandskyddet, men att få så stor areal på en enskild fastighet kan stöta på problem. Vår utökning av bostadsfastigheten, begränsades av att den fick inte bli så stor, att den senare blev avstyckningsbar. Den större arealen avstyckades och en samfällighet bildades tillsammans med några fler fastigheter och då har man större garantier mot att den senare styckas upp, då stadgarna inte kan ändras i det stycket, som avser " samfällighetens syfte", utan tillstånd från lantmäteriet.

Ok tack. Finns det en chans jag kan få information om den du pratar om längre upp i 2008? Bra att har något exempel

Y young87 skrev:
Ok tack. Finns det en chans jag kan få information om den du pratar om längre upp i 2008? Bra att har något exempel
Du har PM.

SarB
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, det strider inte mot strandskyddet, men att få så stor areal på en enskild fastighet kan stöta på problem. Vår utökning av bostadsfastigheten, begränsades av att den fick inte bli så stor, att den senare blev avstyckningsbar. Den större arealen avstyckades och en samfällighet bildades tillsammans med några fler fastigheter och då har man större garantier mot att den senare styckas upp, då stadgarna inte kan ändras i det stycket, som avser " samfällighetens syfte", utan tillstånd från lantmäteriet.
Fast det strider visst mot strandskyddet. Finns flera rättsfall på det, du får inom strandskydd inte reglera in skogsmark i en bostadsfastighet eftersom du ändrar markanvändningen. I ditt enskilda ärende som också verkar ha några år på nacken fanns kanske andra omständigheter (jag har inte läst hela tråden). Det kan såklart finnas något i detta fall som gör tt det går att argumentera för att det inte strider mot strandskyddet, men då behöver vi mer information.

SarB
Y young87 skrev:
ok. Det är mer att Han som äger marken orkar inte ta hand om den längre. Skog tog han ner 10 år tillbaka och i den här del har han inte tid till göra något så den bara växa vild. Vi är bara intresserad att har en fin skog mark.
Om ni vill vårda skogen så räcker det ju inte med 2 ha. Det ni kan göra är att köpa all hans mark (med undantag av eventuell bostadstomt)och reglera in i er egen fastighet i sådana fall, men det kan jag förstå om det inte är aktuellt. Beroende på hur stor hans fastighet är skulle det dessutom kunna handla om skadlig delning av skog.

SarB SarB skrev:
Om ni vill vårda skogen så räcker det ju inte med 2 ha. Det ni kan göra är att köpa all hans mark (med undantag av eventuell bostadstomt)och reglera in i er egen fastighet i sådana fall, men det kan jag förstå om det inte är aktuellt. Beroende på hur stor hans fastighet är skulle det dessutom kunna handla om skadlig delning av skog.

Om ni vill vårda skogen så räcker det ju inte med 2 ha.

Ok, kan jag fråga varför man kan inte tar hand om bara 2ha? Om det är 2ha that bara växer viste man kan tar hand om den, vi vill har en fint skog att man kan nytt av inte overväxd som det börja bli.

SarB
Y young87 skrev:
Om ni vill vårda skogen så räcker det ju inte med 2 ha.

Ok, kan jag fråga varför man kan inte tar hand om bara 2ha? Om det är 2ha that bara växer viste man kan tar hand om den, vi vill har en fint skog att man kan nytt av inte overväxd som det börja bli.
För att du äger idag en bostadsfastighet. Du behöver inte ha 2 ha skog till en bostad och om problemet är att han som äger skogsfastigheten inte orkar sköta den längre löser ni ju inte problemet med att ni köper 2 ha skog.
Varje fastighet ska vara varaktigt lämpad för sitt ändamål, om din fastighet blir en bostad med 2 ha skog är den inte längre varaktigt lämpad som bostadsfastighet, för det är för mycket skog på den. Den är inte heller lämpad som skogsbruksfastighet, för 2 ha skog ger dig inte tillräckligt ekonomiskt utbyte. Kvar är då att pröva den som bostadsfastighet med möjlighet till mindre djurhållning/odling, vilket den arealmässigt blir lämpad för, men eftersom strandskydd gäller kan ni inte använda de 2 ha skog ni köpt som odling eller tomtmark. Det finns alltså massor som talar emot denna fastighetsbildning tyvärr.
Hur stor är skogsfastigheten ni vill köpa mark ifrån?

Ok, tror jag förstår nu, men om vi vill bara köpa den och inte har den kopplat till vår fastighet är det möjlighet? Ar det en skillnad om det var inte strandskydd istället vattenskydd?

Hans mark är ca. 60ha

SarB
Y young87 skrev:
Ok, tror jag förstår nu, men om vi vill bara köpa den och inte har den kopplat till vår fastighet är det möjlighet? Ar det en skillnad om det var inte strandskydd istället vattenskydd?

Hans mark är ca. 60ha
Skulle ni köpa bara 2 ha utan att reglera till er fastighet så måste ni avstycka den,. Samma sak där, då ska fastigheten ni styckar av vara lämplig för sitt ändamål och bara 2 ha skog är inte lämpligt för något alls.

Det ni kan göra är att ansöka om förhandsbesked och strandskyddsdispens så att ni får lov att bygga på hans mark och sedan ansöka om att reglera in de delar ni får bygga på. Då går det att genomföra regleringen, men det förutsätter som sagt att ni får dispens från strandskyddet och det är fortfarande högst tveksamt att motivera att ni behöver 2 ha. I vart fall, får man förhandsbesked och dispens går det troligtvis att genomföra en reglering för det område ni fått dispens på. Om ni sedan väljer att bygga eller inte är en annan sak, ni kan ju låta bli att uppföra byggnaden.
Annars upprättar ni istället någon typ av nyttjanderättsavtal som ger er rätt att sköta om skogen utan att köpa den.

• Gilla
young87 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med SarB här - det ser svårt ut att skapa en fastighet med bara 2 ha skog och att utöka befintlig bostadsfastighet med så mycket ( litet) skog , är nog inte heller så lätt. Nyttjanderätt eller någon annan form av arrende- avtal, kanske kan fungera.
I det fall jag refererar till , var det 4 fastigheter, som skapade en samfällighet och då har man låst marken till just det och allmänheten har fri tillgång till att promenera i skogen i de delar, som inte är direkt tomtmark.

• Gilla
young87 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Tänkte passa på och ställa några frågor då det rör sig om samma sak..nästan :)
Funderar också på att köpa en del av skogen vid husets tomtgräns. Bonden på byggden ska kallhugga snart och jag tänkte passa på...om det går.
Det handlar om en bit mark utanför detaljplanen och med nybyggnations förbud då vi ligger i en flygkorridor.
Vad har ni för erfarenheter av liknande situation (dvs. med nybyggnations förbud)?
Vad kan det kosta (per meter)?

lärjungen lärjungen skrev:
Tack för svaret HasseTeknik, det ger mig absolut ett hum om saken, fast det öppnar också för frågor :)

Hur kommer det sig till exempel att priset per m2 skilde så pass mycket mellan de första två exemplen och det sista (dvs 65-70 kr/m2 jämfört med 12 kr/m2)? Är det kvantiteten som sänker priset, eftersom det sista exemplet handlade om betydligt mycket mer skog? Att i mitt fall köpa 5000 m2 för 70 kr/m2 skulle bli en redig summa på 350.000 kr, medan samma yta för 12 kr/m2 ligger på 60.000 kr (betydligt mer överkomligt :)). Men som sagt, kan ju vara billigare nu när skogen inte är slutavverkningsklar på säg runt 60 år. Nån som vet?

Om priserna hamnar i klass med de första två exemplen måste jag nog sänka mitt markanspråk rejält :)

EDIT: En fundering till... hur villiga brukar privata skogsägare vara att sälja av lite mark i anslutning till tomt? Ser de generellt en liten vinst i sådant eller kan det bli motvilligt?
Jag skulle tro att det absolut enklaste och billigaste är att du bjuder skogsägaren på fika, frågar om du kan sätta upp några band på de träd som du tycker stör och att han kan titta på dem och ta ner dem sen och att du står för all förlust i och med förtida avverkning och extra jobbet med det samt ett par tusenlappar extra och ber honom räkna ihop var det hamnar. Du kan ju erbjuda dig att dra ihop grenar och ris sen också och vid behov kan ni ju repetera var 10e år eller så :)

Det finns många om och men, så även om någon med skogsfastighet vill sälja kan Lantmäteriet säga nej.

lärjungen
helrob helrob skrev:
Jag skulle tro att det absolut enklaste och billigaste är att du bjuder skogsägaren på fika, frågar om du kan sätta upp några band på de träd som du tycker stör och att han kan titta på dem och ta ner dem sen och att du står för all förlust i och med förtida avverkning och extra jobbet med det samt ett par tusenlappar extra och ber honom räkna ihop var det hamnar. Du kan ju erbjuda dig att dra ihop grenar och ris sen också och vid behov kan ni ju repetera var 10e år eller så :)
Det var faktiskt där vi landade tillslut. Nåt år efter att jag skapat denna tråd blåste en rätt stor gran omkull från skogsfastigheten och klippte hörnet på vedbodstaket. Bara kvarten innan hade min fru haft vår son sovandes i barnvagn på den platsen. Ringde skogsägaren direkt och dagen efter kom han och kikade. Ettpar veckor senare skickade han ett gäng killar som tog ned i princip alla träd runt tomten helt gratis (jag fick markera med band vad jag ville ha bort). Sen fick jag behålla allt virke för några hundralappar. Slutet gott allting gott :D

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.