1 268 010 läst · 21 534 svar
1268k läst
21,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Att beräknad tid kvar blir fel på slutet beror nog på att BMS är lite okalibrerad. Det blir den i alla fall på Tesla när man inte laddat fullt på länge men rättar till sig självt efter en fulladdning.Nötegårdsgubben skrev:
Jag kollade så noga jag kunde idag, men jag kan inte se någon märkbar avtagande laddeffekt på AC-laddning på min ID4.
Nedanstående siffror är förvisso från en upptoppning av batteriet från 80 till 100 % och inte en hel laddning, men ändå. Jag tror inte att AC-laddning har någon nämnvärt avtagande effekt med mindre än att det är extremt varmt där bilen laddas och batteriet därför överhettas. Men det vore förstås intressant om någon hade exempel på motsatsen.
[bild]
[bild]
[bild]
Noteras kan förvisso att det står fem minuter kvar både vid 97 och 99 %. Jag har inget bra svar på varför det är så samtidigt som laddeffekten är nästan samma, men den var som synes nere på 10 kW även vid 95 %.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 100 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 100 inlägg
Kalibrering sker genom att ett mätdon jämförs med en känd normal och är en uppmätning av vilken mätosäkerhet mätdonet har en viss tidpunkt och under vissa specificerade betingelser, det vill säga hur stort fel den kan ge vid en mätning.[1] Kalibrering innebär inte att mätdonet trimmas eller justeras till att ge korrekta värden, även om en justering kan göras i samband med kalibreringen. En viss mätosäkerhet kommer dock alltid att finnas.[2]
Ja, och ju dyrare det blir att ha en liten elbil och hyra bil när man behöver större, desto mindre lockande blir det ju att göra så.P Pin skrev:
Med mina 800 mil om året och en förbrukning på 0,65 liter milen är det max 12-13 tusen om året jag kan spara i bränslekostnad med elbil (då räknar jag att elen är gratis och bensinen kostar 25 spänn litern).
Att hyra en liten kombi i 14 dygn för 700 spänn dygnet (jag kollade OKQ8 nu, det är närmaste biluthyrning och där jag hyrt förr) blir nästan 10 000. Lägger man på 3 dygn så har det ätit upp den där bränslebesparingen. Sen får vi ju inte glömma att hyrbilen ska ha bensin också, 200 mil campingsemester blir ett par tusenlappar till för hyrbilen.
Så då kommer jag alltså att betala mer, för mindre bekvämlighet, än om jag har en begagnad bensinbil (som idag). Jag är beredd att betala lite mer för ökad bekvämlighet, men inte att betala mer för minskad bekvämlighet...
Hörde att det skulle finnas några av den nya e-Niron för leverans också, om man inte är så knusslig med färgen.. tror vi pratar orange.R Rkarlsson skrev:
Japp, har lurat mig själv att en 3a blir en bra affär, så den är beställd, nu är frågan om jag kan göra om det tricket på en EQE, är ju helt klart ett steg upp som bil, sen blir det ju lite fattigt med utrustning, om man nu inte lägger på det största paketet.R Robert-san01 skrev:Tesla har helt sjuka beg priser. Skall bli intressant att se hur det står sig när det börjar komma ut en massa billigare elbilar på beg marknaden, tänker ex ID mfl. Min känsla är att just nu finns det inte så många beg att välja på. Därför håller beg Tesla värdet bra.
Jag provade att kolla den konf jag signade för och klickar du vidare kommer du till webshopen där du får se vilka färger och leveranstider du kan välja mellan.
Säljaren skrev idag att det har rasslat på bra så Sverige hade bara typ 6-7st EQE 350+ med Advanced plus kvar för leverans i sommar. Tyvärr inga Premium eller premium plus alls.![]()
Perfekt, får se vad priset kan vara på en sån.D djac skrev:
Förresten sa jag att jag valde knallgrön bil?
Men förbannat synd om jag inte får just opeln

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Jag tror vi redan konstaterat att för dig är elbil inte rätt val.N Nerre skrev:Ja, och ju dyrare det blir att ha en liten elbil och hyra bil när man behöver större, desto mindre lockande blir det ju att göra så.
Med mina 800 mil om året och en förbrukning på 0,65 liter milen är det max 12-13 tusen om året jag kan spara i bränslekostnad med elbil (då räknar jag att elen är gratis och bensinen kostar 25 spänn litern).
Att hyra en liten kombi i 14 dygn för 700 spänn dygnet (jag kollade OKQ8 nu, det är närmaste biluthyrning och där jag hyrt förr) blir nästan 10 000. Lägger man på 3 dygn så har det ätit upp den där bränslebesparingen. Sen får vi ju inte glömma att hyrbilen ska ha bensin också, 200 mil campingsemester blir ett par tusenlappar till för hyrbilen.
Så då kommer jag alltså att betala mer, för mindre bekvämlighet, än om jag har en begagnad bensinbil (som idag). Jag är beredd att betala lite mer för ökad bekvämlighet, men inte att betala mer för minskad bekvämlighet...
Jag reagerar ändå lite för ditt sätt att räkna. Du tittar på priset att hyra bilen en dag och multiplicerar det med antal dagar du vill ha bilen. Hyr man flera dagar så får man rabatt. Vet inte om du inte känner till det, glömde det, eller avsiktligt struntade i det för att det ska se värre ut än det är.
Att ta sig till hyrbilsfirman låter som något väldigt svårt och jobbigt. Jag som behövt hyra lastbil eller skåpbil många gånger de senaste 20 åren har både gått till stationen (20-30 minuter) och åkt kollektivtrafik, beroende på var bilen finns.
Känner ett gäng som hyrde en minibuss till vintersemestern i år för att kunna åka. Det tog mer än 30 minuter att ta sig till hyrbilsfirman. Det märkliga är att både de och jag är i livet och tyckte inte det var något stort problem.
Det finns minst två saker som talar emot elbil för dig.
1) den ekonomiska kalkylen
2) att du inte gillar förändringar
Jag är inte helt säker på vilken del som är det största hindret men jag lutar åt 2).
Hejsan
Har nu kört Tesla drygt 5000 mil på 1,5 år helt utan problem. Det enda jag gjort utöver att köra och att ladda (90%hemma) är tvätta (automattvätt), skifta mellan sommar och vinterdäck (på däckhotell) samt fylla på spolarvätska. Rörlig kostnad ligger på 2-3kr per mil och värdeminskningen ungefär 25-27kr per mil om jag skulle sälja nu. Jag vill också varna för att provköra en Tesla eller annan snabb elbil om du är minsta intresserad av bilkörning. Kollegernas V90 laddhybrider uppfattar jag som antika vad gäller drivlina och körkänsla.
Har nu kört Tesla drygt 5000 mil på 1,5 år helt utan problem. Det enda jag gjort utöver att köra och att ladda (90%hemma) är tvätta (automattvätt), skifta mellan sommar och vinterdäck (på däckhotell) samt fylla på spolarvätska. Rörlig kostnad ligger på 2-3kr per mil och värdeminskningen ungefär 25-27kr per mil om jag skulle sälja nu. Jag vill också varna för att provköra en Tesla eller annan snabb elbil om du är minsta intresserad av bilkörning. Kollegernas V90 laddhybrider uppfattar jag som antika vad gäller drivlina och körkänsla.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Jag var inne på största paketet, men jag tror man klarar sig bra med Advanced plus. Det är typ HUD och digital light jag gärna hade velat ha.D djac skrev:
Håller dock på att försöka få till en annan bil till mig med lite mer kryss.
Glömde förresten nämna att vi kör 33mil till Sälenfjällen med full bil hela vintern utan att ladda på vägen. Det förutsätter dock full laddning vid start. Har då mellan 5-10% kvar i batteriet när vi kommer fram. Som backup finns Teslas laddare i Malung, Borlänge och Mora beroende på vilken väg vi tar. Vid några tillfällen har vi kört hemifrån med mindre laddning och laddat i Borlänge. Det har tagit ungefär lika lång tid som det tar att äta en korv med mos från macken bredvid.
Ja, för jag hittade inte veckopriser när jag fick in på deras hemsida.Fairlane skrev:
Om jag hade velat få det att se värre ut än vad det är hade jag väl inte räknat med ett elpris på noll kronor och ett bensinpris på 25 kronor, som jag gjorde?
Jag jämför ju med att ha bilen stå hemma i garaget.
Åka och tanka bensin eller diesel låter som något väldigt svårt och jobbigt om man läser tråden här.
Jag tycker det är mindre jobb att tanka min bensinbil än att åka kollektivt för att hämta en hyrbil en torsdag mellan jobbet och middagen (för att kunna lasta bilen torsdag kväll så man kan åka fredag efter jobbet, så man får ut maximalt av semestern).

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 153 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 153 inlägg
Så uppfattar inte jag det, mer att det är skönt att slippa än att det var direkt svårt och jobbigt. Rätt så mycket som reaktion på hur svårt och jobbigt det är att ansluta en sladd hemma skulle jag tro.N Nerre skrev:
Klart det är enklare att ha bilen hemma och det går ju om man hyr en dag innan.N Nerre skrev:
Hela den diskussionen kommer från att jag tittade på alternativen att leasa en stor bil som täcker nästan alla behov och att leasa en mindre bil som täckte vardagens behov och hyra en större till semestern. För oss hade det varit ekonomiskt lönsamt att leasa en mindre bil och hyra en större vid behov. Det betyder inte att det är så för alla och det har jag inte heller påstått. Jag har bara visat på en möjlighet. Passar det inte en själv av en eller annan anledning så är det ju inget alternativ, svårare än så är det inte.
Både du och alla andra i tråden har ju konstaterat sedan länge att en ny elbil inte är någonting för dig med dina levnadsvanor och korta årliga körsträcka.N Nerre skrev:Ja, för jag hittade inte veckopriser när jag fick in på deras hemsida.
Om jag hade velat få det att se värre ut än vad det är hade jag väl inte räknat med ett elpris på noll kronor och ett bensinpris på 25 kronor, som jag gjorde?
Jag jämför ju med att ha bilen stå hemma i garaget.
Åka och tanka bensin eller diesel låter som något väldigt svårt och jobbigt om man läser tråden här.
Jag tycker det är mindre jobb att tanka min bensinbil än att åka kollektivt för att hämta en hyrbil en torsdag mellan jobbet och middagen (för att kunna lasta bilen torsdag kväll så man kan åka fredag efter jobbet, så man får ut maximalt av semestern).
Varför fortsätter du att älta det?
Om inte BMS är noggrant programmerat och utformat för att skydda bilens absolut dyraste komponent vore det mycket märkligt.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig upplevt det på AC-laddning. Tappar man så mycket där? Jag har tänkt på det när jag planerar att ladda upp till 100 % inför långresor, men då börjar laddningen ofta från 70–80 %, så det är ju inte riktigt rättvist räknat.
Hur som helst, har man verkligen samma avtagande laddeffekt på AC som på DC?
T.ex går temperaturen upp i slutet av laddningen, så jag tror inte någon bil laddar med mer än någon enstaka kW i sista slutet av laddningen upp till 100% (och det är ju inte heller 100% av batteriet, utan maxnivån satt av BMS).