80 080 läst · 591 svar
80k läst
591 svar
Bra brottmålsadvokat för trafikbrott
Detta behöver man inte oroa sig för om Polisen som är lite bekväma använder sig gärna av bilinspektör eller besiktningsman som får utföra registreringsbesiktningar. de protokollen kan jag garantera väger tungt i rätten.Marcus_L skrev:
Den enda vägen ut är nog om polisen är lata och inte följer reglerna när de mäter upp fordonets hastighet.
- Mätinstrumentet skall kalibreras dagligen och tidpunkten för den dagliga kontrollen skall antecknas i ett platsprotokoll.
- Kalibreringen skall göras mot ett fast föremål, avståndet till det fasta föremålet skall vara minst 20 meter och vara uppmätt med ett stålmåttband som uppfyller kraven enligt Svensk Standard SS 64 11 12:II2.
- Innan hastighetskontroll inleds skall sikteskontroll utföras mot ett föremål på ett avstånd av minst 20 meter och högst 200 meter. Tidpunkten för sikteskontrollen skall antecknas i platsprotokollet.
- Manuell funktionskontroll skall utföras innan mätningarna inleds och omedelbart efter det att mätningarna har avslutats. Tidpunkten för dessa kontroller skall antecknas i platsprotokollet
- Avståndet till det kontrollerade objektet (mätområdet) får inte understiga 20 meter och inte överstiga 400 meter.
- Nya mätinstrument skall även genomgå kontroll innan det tas i bruk och sedan minst var 12:e månad och genomföras av ett ackrediterat kontrollorgan.
- Mätinstrumentet måste vara plomberat och om plomberingen är bruten så måste det genomgå ny kontroll av ett ackrediterat kontrollorgan.
Platsprotokollet för mätinstrumentet skall alltså ha en daglig kalibrering med tidpunkt och plats där kalibreringen genomfördes. Protokollet skall innehålla information om sikteskontrollen. Protokollet skall ha tidpunkter för funktionskontroll innan och efter mätningen har genomförts. Om polisen har slarvat så är mätningen inte korrekt utförd.
Källa
Ps.
Nu vet vi inte ens om fordonet är olagligt eller inte...
Eftersom moppefadäsen ligger kvar så blir brottet grovt med fängelse på straffskalan, därav vill jag ha hjälp. Fängelse är ju extremfall, men jag vet ju inte heller vad mer vittnet har sagt så jag vill inte komma oförberedd.R Rkarlsson skrev:Det blir inget hårt straff. Om bilen går över tillåten hastighet så åker din son för olovlig körning då han inte kör en a traktor utan en bil som man behöver B körkort för. Sen lite böter på det och en registreringsbesiktning på bilen innan den får gå på vägen igen.
Din son kommer då bli av med sitt traktorkort och får lite spärrtid.
Dyrt kommer det isåfall bli om ni ska få den laglig igen. Fängelse kan ni glömma.
Sonens försvar är just nu:
1) De va inte jag som körde bilen just den dagen
2) För det fall ni visar att det visst va jag som körde så har ”h-regen” gått sönder precis efter att jag parkerade vid skolan.
1) De va inte jag som körde bilen just den dagen
2) För det fall ni visar att det visst va jag som körde så har ”h-regen” gått sönder precis efter att jag parkerade vid skolan.

Hus tomte
Renoveringsnovis
· Södra Stockholm
· 522 inlägg
Hus tomte
Renoveringsnovis
- Södra Stockholm
- 522 inlägg
Ja raka vägen in i pressen hade varit enklast.@ @ndreas skrev:
I detta sammanhanget med att bilen går för fort räcker att pågen suttit i bilen och bara rullat ett par meter. Om det finns en spärr så är det olovlig körning hur man än vänder på det.
Och det är många pappor som inte har en aning om det. Men det fallet jag har erfarenhet av så drog man ut cigaretttändaren så vips gick skrotet i runt 100. De är finurliga de där pågarna.
Fängelse är inte troligt i detta fallet, Det är många brott som har fängelse i straffskalan.
Böter och vänta på körkortstillstånd för bil är mer troligt.
Fängelse kanske skulle ha kommit på tal om det skett någon olycka med dödlig utgång för någon inlandad, men det är heller inte troligt då åldern på sonen talar mot... jag gissar på att sonen är under 18år...
Böter och vänta på körkortstillstånd för bil är mer troligt.
Fängelse kanske skulle ha kommit på tal om det skett någon olycka med dödlig utgång för någon inlandad, men det är heller inte troligt då åldern på sonen talar mot... jag gissar på att sonen är under 18år...
2 förseelser ger inte dig fängelse. Max böter. Min brorson hade också en supervråltrimmad moppe och sen en duett som gick i runt 100 när tändaren drogs ur.Gimp skrev:
De dömer inte pågen för att någon "sett" honom. Polisen misstänker såklart att bilen inte är en traktor och då kommer de också hitta alla former av fusk i bilen.
Brorsonen låg "bara" i 45 när han såg att polisen kom ifatt så han bromsa ner, men det räckte.
Fortkörning kan ni enkelt neka till. Är fordonet lagligt så går det ju inte ens i närheten av 80. Ett vittne väger inte så tungt - ord mot ord. Även trimmat kan ni neka. Bara för att det går att köra fort behöver det inte varit så.
Kanske vittnet är påhitt gör att ha en orsak att ta in fordonet på undersökning. I så fall har de nog starka skäl till det.
Kanske vittnet är påhitt gör att ha en orsak att ta in fordonet på undersökning. I så fall har de nog starka skäl till det.
Det är inte jag, jag är en sån som betalar p-böter om jag parkerat fel, har inga problem med att ta ett straff om det står i proportion med brottet. Samma gäller för sonen.D Derbyboy skrev:Men med det tidigare sagda så är det väl egentligen den chansen som finns, dvs att hävda att det inte var din son som körde.
Du kanske själv skulle kunna ge honom alibi. Du skjutsade honom till skolan den aktuella dagen eftersom traktorn inte startade när han skulle hem dagen innan, antagligen för att någon (kanske Mållgan) hade mixtrat med bilen.
Inspiration:
[länk]
Ni blir då lite som en kriminell familj.
Har du koll på va han gör ikväll?
Har själv kört för fort flera gånger och alltid erkänt, även när det inte fanns några konkreta bevis.
Är bara orolig att vittnesmålet kan ställa till det mer än nödvändigt.
Självklart har jag koll på vad han gör, han sitter med flickvännen på sitt rum och kollar på film, innan det var vi och åt på restaurang och handlade mat allihopa.
Kanske ska kolla så att det inte är en film som har 18 års krav
TS, jag tycker du ska försöka vara positiv. Ser man nyheterna nu för tiden får man känslan av att många unga idag är gängkriminella. Har sett många traktorer med häftiga dekaler. Till jul (om han bli fälld) kan du trycka en dekal till sonen:
”Småkriminell men inte gängkriminell”
Den kanske han kan ha på cykeln.
”Småkriminell men inte gängkriminell”
Den kanske han kan ha på cykeln.
Jag skulle säga att ni bör vänta och se vad utredningen visar.
Min gissning är att:
1. Polisen vid beslaget frågat om din son kört bilen till skolan, han lär ha svarat JA och detta har polisen noterat i sitt block. Denna notering kommer väga MYCKET tungt i rätten om det finns en sådan. Håll utkik efter sådant i förundesökningen.
2. Vittne att sonen kört + polisens ord + anteckning kommer väga mycket mer än sonens eventuella förnekande så det lär vara meningslöst att neka. Kommer bara göra så att rätten lägger mindre vikt vid hans ord.
3. Att det tekniska råkar gå sönder JUST precis efter han kört men före polisen beslagtog är så osannolikt att ingen kommer tro på det.
4. Hittar polisen (den högst troliga) apparaten för att koppla ur hastighetsbegränsningen är det kört.
Då återstår att minimera påföljden. Om brottet som åklagare väljer att åtala er för innebär risk för fängelse kan ni få en försvarare. Denna väljs förstås utifrån kompetens inom området så än en gång, vänta och se. Skulle absolut inte tro att fängelse kommer i fråga för er son, han är för ung för det för en sån här sak. Inte för er heller om ni inte har digert register redan.
Det ni fram tills förundersökning är klar och åtal väcks ska göra är att inte svara på fler frågor. "Allt ni säger KAN användas emot er" betyder egentligen "allt ni säger KOMMER användas emot er"
Framförallt ska man inte svara på saker som exempelvis:
" Kan det hända att du vet om att bilen går lite lite lite för fort, men att du aldrig har kört så fort som vittnet säger"?
Då lockas man kanske förminska sin skuld genom att erkänna att "jo, kanske har kört uppåt 40 nån gång". Vips så har du erkänt brottet i fråga, det spelar ju ingen roll för brottet "olaga körning" om du kört i 31 eller 150!
Men som sagt, viktigast är att inte ge mer information, låta förundersökningen färdigställas, sen visar åklagaren sina kort och DÅ kan ni fundera på hur ni ska försvara er. Man behöver inte vara otrevlig på något sätt utan bara upplys lugnt och sansat att ni väljer att inte kommentera i nuläget. Det är jobbigt, pinsamt och man vill ofta inget annat än försvara sig och vara till lags men det är i RÄTTEN ni ska försvara er, inte innan!
Sen kan jag hålla med många andra om att brottet ÄR ett grovt brott! Jag har själv småbarn och vill inte ha dem ihjälkörda av någon som tror sig kunna hantera fordon. Vill inte heller att någon stackars ungdom ska behöva gå genom livet vetandes att de kört ihjäl någon. Så oavsett hur rättegången går så bör du nog omvärdera din tillit till sonen. Han har mer än en gång nu visat att han inte är att lita på med fordon. Det gör inte honom till en dålig människa, bara till en människa som gjort och kanske kommer göra dåliga val. Förhoppningsvis går det över om 5-10 år när konsekvenstänket har utvecklats men tills dess behöver han er hjälp.
Lycka till med rättegång, uppfostringen och vidare liv för grabben!
Min gissning är att:
1. Polisen vid beslaget frågat om din son kört bilen till skolan, han lär ha svarat JA och detta har polisen noterat i sitt block. Denna notering kommer väga MYCKET tungt i rätten om det finns en sådan. Håll utkik efter sådant i förundesökningen.
2. Vittne att sonen kört + polisens ord + anteckning kommer väga mycket mer än sonens eventuella förnekande så det lär vara meningslöst att neka. Kommer bara göra så att rätten lägger mindre vikt vid hans ord.
3. Att det tekniska råkar gå sönder JUST precis efter han kört men före polisen beslagtog är så osannolikt att ingen kommer tro på det.
4. Hittar polisen (den högst troliga) apparaten för att koppla ur hastighetsbegränsningen är det kört.
Då återstår att minimera påföljden. Om brottet som åklagare väljer att åtala er för innebär risk för fängelse kan ni få en försvarare. Denna väljs förstås utifrån kompetens inom området så än en gång, vänta och se. Skulle absolut inte tro att fängelse kommer i fråga för er son, han är för ung för det för en sån här sak. Inte för er heller om ni inte har digert register redan.
Det ni fram tills förundersökning är klar och åtal väcks ska göra är att inte svara på fler frågor. "Allt ni säger KAN användas emot er" betyder egentligen "allt ni säger KOMMER användas emot er"
Framförallt ska man inte svara på saker som exempelvis:
" Kan det hända att du vet om att bilen går lite lite lite för fort, men att du aldrig har kört så fort som vittnet säger"?
Då lockas man kanske förminska sin skuld genom att erkänna att "jo, kanske har kört uppåt 40 nån gång". Vips så har du erkänt brottet i fråga, det spelar ju ingen roll för brottet "olaga körning" om du kört i 31 eller 150!
Men som sagt, viktigast är att inte ge mer information, låta förundersökningen färdigställas, sen visar åklagaren sina kort och DÅ kan ni fundera på hur ni ska försvara er. Man behöver inte vara otrevlig på något sätt utan bara upplys lugnt och sansat att ni väljer att inte kommentera i nuläget. Det är jobbigt, pinsamt och man vill ofta inget annat än försvara sig och vara till lags men det är i RÄTTEN ni ska försvara er, inte innan!
Sen kan jag hålla med många andra om att brottet ÄR ett grovt brott! Jag har själv småbarn och vill inte ha dem ihjälkörda av någon som tror sig kunna hantera fordon. Vill inte heller att någon stackars ungdom ska behöva gå genom livet vetandes att de kört ihjäl någon. Så oavsett hur rättegången går så bör du nog omvärdera din tillit till sonen. Han har mer än en gång nu visat att han inte är att lita på med fordon. Det gör inte honom till en dålig människa, bara till en människa som gjort och kanske kommer göra dåliga val. Förhoppningsvis går det över om 5-10 år när konsekvenstänket har utvecklats men tills dess behöver han er hjälp.
Lycka till med rättegång, uppfostringen och vidare liv för grabben!
Det är en helt vanlig bil med hastighetsspärr, så den skulle faktiskt gå igenom en besiktning utan problem.P Pin skrev:Olovlig körning, vem om inte din son körde? Trimmades fordonet på skolgården innan beslaget? Ingen har kört efter trimmet? Då är frågan runt fordonet i sig kvar.
Fordonet är inte lagligt att framföra överhuvudtaget då det är registrerat som traktor men är en bil. Om det ens uppfyller kraven som bil efter ombyggnad till traktor och tullbakabyggnad till bil igen. I värsta fall är det ett hembygge som ska registteringsbesiktigas - lycka till med det.
Det är försäkrat som traktor och inte som bil.
Så om ni nekar att ha kört, och det inte går att bevisa återstår problematiken runt fordonet, om det nu är trimmat. Tror i så fall inte nu kommer så lindrigt undan att polisen bara ber er återställa, sonen tar upp mobilen och kopplar upp sig med blåtand till pluggen i CAN bussen och ändrar parametrarna med ett knapptryck till vad som är lagligt.
Den är gammal, så appar biter inte.
Ja, tiden får utvisa vad som har hänt.