Byggahus.se
Hej!
Jag köpte hus i januari och har i huset en Toshiba luft/vatten-pump som sattes in 2016. Förra fastighetsägaren sa att det var perfekt eftersom den var inställd på Auto året om vilket gjorde den mer eller mindre underhållsfri. Under vintermånaderna var det perfekt i huset men nu när våren kom och det varit varmt i huset. Under vintermånaderna låg värmen på 21 grader på markplan och 19 i källaren. Under våren har vi haft 23 grader dygnet runt men nu idag är det 24 grader och nästan outhärdligt.

Värmepumpen är inställd på Auto och värmer nu upp vattnet på samma temperatur som under vintern (60C). Den har inte ändrat sig och låter mycket på nätterna.

Jag har läst manualen och en del på nätet och har läst rekommendationer om att inte köra på Auto utan välja Cool. Jag har avaktiverat Auto men när jag trycker på Cool-knappen aktiveras det inte. Jag kan bara ha heat.

Snälla hjälp mig hur jag ska göra. Skulle vilja ha 21C året om här inne.
Mvh Kristoffer

tommib
Välkommen till forumet!

Har din pump förmågan att kyla huset överhuvudtaget? Att det finns ett läge, Cool, betyder inte att allt som behövs för faktisk kyla är installerat. Faktum är att det är sannolikt att det är precis så eftersom du inte kan aktivera det valet.

Hur är ditt värmesystem uppbyggt? Finns det fläktkonvektorer? Annan hårdvara? Du skriver inte ens modell på pumpen, hur tänker du att folk ska kunna hjälpa dig?

Tack för svaret!

Anledningen att jag hör av mig är att jag inte kan någonting om detta själv. Jag vet att jag har två överdimensionerade utomhusfläktar och en cylinderformad vattenvärmare som är kopplad till min Toshiba HWS-1403XWHT9-E pump.

Är det kanske bäst om jag stänger av pumpen tills inomhustemperaturen är lämplig? Eller ska jag slå av Auto-läget och sänka temperaturen i läget ”heat”?

tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Har din pump förmågan att kyla huset överhuvudtaget? Att det finns ett läge, Cool, betyder inte att allt som behövs för faktisk kyla är installerat. Faktum är att det är sannolikt att det är precis så eftersom du inte kan aktivera det valet.

Hur är ditt värmesystem uppbyggt? Finns det fläktkonvektorer? Annan hårdvara? Du skriver inte ens modell på pumpen, hur tänker du att folk ska kunna hjälpa dig?

tommib
Lägg över pumpen i Heat och sänk börvärdet.

Du behöver börja läsa på om värmesystemet i ditt hus, eller börja betala någon massor av pengar för att fixa allt åt dig.

Hur mycket ska jag sänka till då? Nu är det ju 60C. Jag har läst manualen men alla saker där i fungerar ju inte. Som att lägga i Cool etc. Den är skriven för flera olika modeller.

tommib tommib skrev:
Lägg över pumpen i Heat och sänk börvärdet.

Du behöver börja läsa på om värmesystemet i ditt hus, eller börja betala någon massor av pengar för att fixa allt åt dig.

N Navindal skrev:
Hur mycket ska jag sänka till då? Nu är det ju 60C. Jag har läst manualen men alla saker där i fungerar ju inte. Som att lägga i Cool etc. Den är skriven för flera olika modeller.
60 grader gäller nog tappvattnet.

Jag har en IVT AirX 9 där vi ställt in temperaturen på värmen på 19,5 grader men vi har ändå 24 grader i huset i vissa rum pga värmeinstrålning. I källaren är det 19-20 grader.

Kan du inte ringa Toshiba support eller förra ägaren?

Som sagt var, 60 grader är väl för vattnet i kranen? Stänger du av värmepumpen så lär du få duscha kallt...

Lägg upp lite bilder på hur det ser ut och vilka inställningar du har så kan vi säkert guida dig.

• Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
Är det fast eller flytande kondensering?
Är det flytande så är det nog någon inställning som är tokig.
Är det fast kondensering borde det sitta en shunt som blandar till lagom varmt till elementen som inte stänger som den ska.

Protte

Lite bilder skadar aldrig. Både på utrustningen och inställningsmenyerna.

Är det så att du har många fönster i söderläge?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.