Byggahus.se
sunnis
G Greger_08 skrev:
Apropå spara pengar hur många här blev blåsta på sin klimatbonus förra året?
Blåsta? Alla fick väl sin bonus?

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, men då blir det ännu dyrare.

Jag slipper ju inte ett dygns extra hyra för att de kör hit bilen, jag behöver det extra dygnet för att lasta bilen. Eller inte hela dygnet, men ska vi åka fredag efter jobbet eller tidigt lördag morgon så lastar vi normalt bilen redan onsdag-torsdag.
Ja då blir det ju tre dygns extra hyra :surprised:

Elbil beställd. Kommer om 3-5v. :)

• Gilla
  • Älska
Ingenjören och 8 till
  • Laddar…
sunnis
R Robert-san01 skrev:
Elbil beställd. Kommer om 3-5v. :)
EQE?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
TRJBerg
Det är tydligen väldigt känsligt att inte automatiskt vara pro elbil. Tråkigt debattklimat.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är tydligen väldigt känsligt att inte automatiskt vara pro elbil. Tråkigt debattklimat.
Du behöver inte oroa dig. På Fb är det livsfarligt att nämna att du kör bensin.
Här är det lite snällare. Själv ska jag köra både och =)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ett mindre problem men ändå något som kunde fixas.
Har skrivit till ChargeFinder men får inget svar.

Snabbladdare:

Det står grönt och tillgängligt på 50 kW CCS.

Men kollar man CHAdeMO står det upptagen på samma laddare.

Det borde vara generellt upptagen.

Det finns även andra Appar som visar närmsta 50 kW CCS ledig men det står en bilskrutt där och laddar över CHEdeMO.

sunnis sunnis skrev:
EQE?
Yes. Hittade en lämpligt specad 350+ som inte var bokad och redan är på väg till Sverige.

• Gilla
  • Älska
Myckling och 3 till
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:
Yes. Hittade en lämpligt specad 350+ som inte var bokad och redan är på väg till Sverige.
Den tror jag är riktigt fin, lite dyr bara ... :(

tttomten tttomten skrev:
I praktiken kan du räkna noll om du laddar direkt från solcell så kostanden är egentligen förlorad intäkt.
Jag räknar alltid kostnaden för solel som den kostnad jag fått om jag sålt elen. Dvs nätnytta+timspot+10öre+dubbla UG+60-öringen. (Egentligen tillkommer avdrag för investeringen också).
Därför laddar jag bara från egen solel när elpriset är mycket lågt eftersom det annars är en ren förlust att ladda med solel. Bättre sälja för 300 kr dagtid och sedan betala 100 kr nattetid för samma energimängd.

Laddar normalt bara billig nattel de nätter då elen råkar vara billigast. Snittar ganska exakt 1 kr/kWh inkl allt nu 2022.

• Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Den tror jag är riktigt fin, lite dyr bara ... :(
Det är relativt. Visst är 800k mycket pengar, men inte så brutalt mycket dyrare än Ioniq, EV6, Tesla 3 osv men mycket rymligare och längre räckvidd. Jag tror TCO blir helt ok med bra andrahandsvärde. Jag hade räknat med att den skulle vara ca 100-150k dyrare i grund då andra bilar i samma segment kostar millen.

Vi kommer att spara ca 3500/m mot den den ersätter bara i försäkringen och drivmedel.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är relativt. Visst är 800k mycket pengar, men inte så brutalt mycket dyrare än Ioniq, EV6, Tesla 3 osv men mycket rymligare och längre räckvidd. Jag tror TCO blir helt ok med bra andrahandsvärde. Jag hade räknat med att den skulle vara ca 100-150k dyrare i grund då andra bilar i samma segment kostar millen.

Vi kommer att spara ca 3500/m mot den den ersätter bara i försäkringen och drivmedel.
Jag åkte i en Enyaq häromdagen och den kostar väl från 600 000, och bortåt 700 med tillval. Jag tyckte den var bullrig och plastig inuti. Utrymmen helt ok, men så är det ju i alla bilar som är SAV/SUV/MPV. Inte vad jag förväntade mig i den prisklassen. Mer som en 20 år gammal Toyota. Så 800 för en Mercedes är rimligt i jämförelse. TCO blir nog inte högre.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D
R Robert-san01 skrev:

Jag tror du kan ha rätt, frågan är vad man kan förvänta sig för andrahandsvärde efter 2-3 år, Tesla ligger ju rätt högt idag men ingen vet imorgon. Ska faktiskt kika på en EQE också och jag ser en risk för att jag fastnar..

Bra konfigurator BTW, kan man lita på förslaget om tillgänglig konfiguration?

P Pin skrev:
Jag åkte i en Enyaq häromdagen och den kostar väl från 600 000, och bortåt 700 med tillval. Jag tyckte den var bullrig och plastig inuti. Utrymmen helt ok, men så är det ju i alla bilar som är SAV/SUV/MPV. Inte vad jag förväntade mig i den prisklassen. Mer som en 20 år gammal Toyota. Så 800 för en Mercedes är rimligt i jämförelse. TCO blir nog inte högre.
VW ID4 har inte ens gasfjädrar i motorhuven utan man har gått tillbaka till "pinne".

• Gilla
  • Haha
lob och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
VW ID4 har inte ens gasfjädrar i motorhuven utan man har gått tillbaka till "pinne".
Motorhuv? ;) Men är det en ”frunk” är det väl ännu oftare den öppnas och större behov av gasfjädrar. Som att ha bakluckan med pinne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.