1 268 060 läst · 21 534 svar
1268k läst
21,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja då blir det ju tre dygns extra hyraN Nerre skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Elbil beställd. Kommer om 3-5v. 
Ett mindre problem men ändå något som kunde fixas.
Har skrivit till ChargeFinder men får inget svar.
Snabbladdare:
Det står grönt och tillgängligt på 50 kW CCS.
Men kollar man CHAdeMO står det upptagen på samma laddare.
Det borde vara generellt upptagen.
Det finns även andra Appar som visar närmsta 50 kW CCS ledig men det står en bilskrutt där och laddar över CHEdeMO.
Har skrivit till ChargeFinder men får inget svar.
Snabbladdare:
Det står grönt och tillgängligt på 50 kW CCS.
Men kollar man CHAdeMO står det upptagen på samma laddare.
Det borde vara generellt upptagen.
Det finns även andra Appar som visar närmsta 50 kW CCS ledig men det står en bilskrutt där och laddar över CHEdeMO.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Jag räknar alltid kostnaden för solel som den kostnad jag fått om jag sålt elen. Dvs nätnytta+timspot+10öre+dubbla UG+60-öringen. (Egentligen tillkommer avdrag för investeringen också).tttomten skrev:
Därför laddar jag bara från egen solel när elpriset är mycket lågt eftersom det annars är en ren förlust att ladda med solel. Bättre sälja för 300 kr dagtid och sedan betala 100 kr nattetid för samma energimängd.
Laddar normalt bara billig nattel de nätter då elen råkar vara billigast. Snittar ganska exakt 1 kr/kWh inkl allt nu 2022.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Det är relativt. Visst är 800k mycket pengar, men inte så brutalt mycket dyrare än Ioniq, EV6, Tesla 3 osv men mycket rymligare och längre räckvidd. Jag tror TCO blir helt ok med bra andrahandsvärde. Jag hade räknat med att den skulle vara ca 100-150k dyrare i grund då andra bilar i samma segment kostar millen.D djac skrev:
Vi kommer att spara ca 3500/m mot den den ersätter bara i försäkringen och drivmedel.
Jag åkte i en Enyaq häromdagen och den kostar väl från 600 000, och bortåt 700 med tillval. Jag tyckte den var bullrig och plastig inuti. Utrymmen helt ok, men så är det ju i alla bilar som är SAV/SUV/MPV. Inte vad jag förväntade mig i den prisklassen. Mer som en 20 år gammal Toyota. Så 800 för en Mercedes är rimligt i jämförelse. TCO blir nog inte högre.R Robert-san01 skrev:Det är relativt. Visst är 800k mycket pengar, men inte så brutalt mycket dyrare än Ioniq, EV6, Tesla 3 osv men mycket rymligare och längre räckvidd. Jag tror TCO blir helt ok med bra andrahandsvärde. Jag hade räknat med att den skulle vara ca 100-150k dyrare i grund då andra bilar i samma segment kostar millen.
Vi kommer att spara ca 3500/m mot den den ersätter bara i försäkringen och drivmedel.
Jag tror du kan ha rätt, frågan är vad man kan förvänta sig för andrahandsvärde efter 2-3 år, Tesla ligger ju rätt högt idag men ingen vet imorgon. Ska faktiskt kika på en EQE också och jag ser en risk för att jag fastnar..R Robert-san01 skrev:Det är relativt. Visst är 800k mycket pengar, men inte så brutalt mycket dyrare än Ioniq, EV6, Tesla 3 osv men mycket rymligare och längre räckvidd. Jag tror TCO blir helt ok med bra andrahandsvärde. Jag hade räknat med att den skulle vara ca 100-150k dyrare i grund då andra bilar i samma segment kostar millen.
Vi kommer att spara ca 3500/m mot den den ersätter bara i försäkringen och drivmedel.
Bra konfigurator BTW, kan man lita på förslaget om tillgänglig konfiguration?
VW ID4 har inte ens gasfjädrar i motorhuven utan man har gått tillbaka till "pinne".P Pin skrev:Jag åkte i en Enyaq häromdagen och den kostar väl från 600 000, och bortåt 700 med tillval. Jag tyckte den var bullrig och plastig inuti. Utrymmen helt ok, men så är det ju i alla bilar som är SAV/SUV/MPV. Inte vad jag förväntade mig i den prisklassen. Mer som en 20 år gammal Toyota. Så 800 för en Mercedes är rimligt i jämförelse. TCO blir nog inte högre.