Byggahus.se
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är ju frågor som man relativt enkelt kan svara på, och egentligen inte så orimliga funderingar i sig i mitt tycke.

Jag upplever inte att vi fastnar i tjafs om samma sak hela tiden, utan det är ändå nya frågor och funderingar hela tiden.
Jag upplever att ett antal som skriver är helt ointresserade av elbilar och försöker hitta på den ena absurda situationen efter den andra där problem med elbilar kan uppstå. Jag förstår inte ens problemen:

- Trots 50A finns ingen möjlighet att ladda hemma?
- Laddningsstationer nära hemmet är viktiga om man åker på två spontana resor på 25 mil samma dag - att stanna och snabbladda någonstans under dessa 50 mil går inte utan laddning måste ske nära hemmet?
- Om det kommer en snöstorm måste man stanna och ladda nära hemmet innan det blir igensnöat så att man sen kan åka och handla mat 2 mil bort när det är plogat?

Visst finns det utmaningar med elbilar och vi kommer att ha en bensin och en elbil ett tag till. Det är också helt ok att bara "ogilla" elbilar utan att hitta på absurda situationer för att motivera sitt val :)

/Krille
 
  • Gilla
hobbs och 7 till
  • Laddar…
D
K Krille4 skrev:
Jag upplever att ett antal som skriver är helt ointresserade av elbilar och försöker hitta på den ena absurda situationen efter den andra där problem med elbilar kan uppstå. Jag förstår inte ens problemen:

- Trots 50A finns ingen möjlighet att ladda hemma?
- Laddningsstationer nära hemmet är viktiga om man åker på två spontana resor på 25 mil samma dag - att stanna och snabbladda någonstans under dessa 50 mil går inte utan laddning måste ske nära hemmet?
- Om det kommer en snöstorm måste man stanna och ladda nära hemmet innan det blir igensnöat så att man sen kan åka och handla mat 2 mil bort när det är plogat?

Visst finns det utmaningar med elbilar och vi kommer att ha en bensin och en elbil ett tag till. Det är också helt ok att bara "ogilla" elbilar utan att hitta på absurda situationer för att motivera sitt val :)

/Krille
Jag tycker det är ganska roligt att läsa folks invändningar, man kan roa sig med att göra "byta-namn"-experimentet. Byt el mot bensin tex.

Låt oss säga att du kunnat tanka bensin, långsamt, hemma, till samma pris som elen dvs runt 2,5kr/liter, att det förutom dagens besinmackar fanns ett nät av långsammare sådana med denna prisnivå. Att Lidl erbjöd långsam men gratis tankning med bensin/diesel.

Jag undrar hur många av de som ser detta som problematiskt som skulle tvärvägra att fylla upp under dessa vilkor?
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast tiderna blir lite längre för de snabbaste laddarna, ty batteriet (eller eg BMS) drar ner laddstyrkan i slutet, när det börjar bli laddat till 80-90%.
Jag har aldrig upplevt det på AC-laddning. Tappar man så mycket där? Jag har tänkt på det när jag planerar att ladda upp till 100 % inför långresor, men då börjar laddningen ofta från 70–80 %, så det är ju inte riktigt rättvist räknat.

Hur som helst, har man verkligen samma avtagande laddeffekt på AC som på DC?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig upplevt det på AC-laddning. Tappar man så mycket där? Jag har tänkt på det när jag planerar att ladda upp till 100 % inför långresor, men då börjar laddningen ofta från 70–80 %, så det är ju inte riktigt rättvist räknat.

Hur som helst, har man verkligen samma avtagande laddeffekt på AC som på DC?
Har inte laddat till 100% så många gånger men runt 98-99% börjar den dra ner effekten mot några enstaka kW (oavsett AC/DC). Alla bilmodeller har dock olika laddkurvor och man kan googla laddkurvan för sin egen bil.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Även när man "bara" laddar till 80% (eller valfri siffra) så kör den väl nån cellbalanseringsfas på slutet. Så gör i alla fall vår EV6. Laddar i maxfart (alltså 11kW) upp till 80 och sen laddar den med väldigt begränsad effekt ett tag till. Brukar ofta landa på 81-82% när jag egentligen satt gränsen vid 80. Men man kan ju förstås avsluta manuellt och pysa iväg om man inte vill vänta in sista delen.
 
TRJBerg
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog bara att du börjar planera för att vara helt utan bil i framtiden, när ICE-bilarna till sist försvinner (eller när du inte längre har råd med soppan, vilket som kommer först).
För elbil kommer tyvärr aldrig fungera för dig, det finns massor med helt omöjliga situationer att räkna ut, så det blir tyvärr omöjligt, ja.
Nu var ju inte frågan om elbil eller inte. Utan om behovet av fler laddplatser.
 
D
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nu var ju inte frågan om elbil eller inte. Utan om behovet av fler laddplatser.
Enklast är att installera en egen, då ökar ju ration ganska naturligt, du verkar ha mer än goda förutsättningar.
 
TRJBerg
D djac skrev:
Enklast är att installera en egen, då ökar ju ration ganska naturligt, du verkar ha mer än goda förutsättningar.
Förstås.
 
Ska planera för laddning genom att dra ny el till garaget så att det finns trefas klart när det blir dags.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Jag upplever att ett antal som skriver är helt ointresserade av elbilar och försöker hitta på den ena absurda situationen efter den andra där problem med elbilar kan uppstå.
Så tror jag också att det är, men jag tror också att det finns en rejäl mängd människor som nu inte har så bra koll och som riskerar att skrämmas bort av att man utgår från att okunskap är motsträvighet.

Det kan förstås vara så att jag tolkat den senaste diskussionen fel och sitter och försöker förklara något för någon som nu driver med mig, men då bjuder jag på det.
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var din egen bil så gammal att du inte vågade låta någon skjutsa dig med den till biluthyraren? ;)
Vem skulle ha skjutsat mig? Jag var den enda i familjen som hade körkort på den tiden, och att behöva tigga skjuts från grannar känns liksom inte så lockande.
Att du vid ett tillfälle valt att hyra en för liten bil är väl ett dåligt argument mot att hyra bil i allmänhet?
Det var inte främst bilens storlek som var det stora problemet, det var att lastutrymmena inte hade samma form, så våra färdigpackade grejer som precis gick in i vår bil gick inte att stuva praktiskt.

Sen valde vi en lite mindre bil eftersom det om jag inte minns rätt sparade nästan 1500 spänn (vi skulle ha bilen i två veckor, vilket innebär att 100 spänn mindre om dygnet sparar 1400).
 
  • Gilla
Sägdude
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så tror jag också att det är, men jag tror också att det finns en rejäl mängd människor som nu inte har så bra koll och som riskerar att skrämmas bort av att man utgår från att okunskap är motsträvighet.

Det kan förstås vara så att jag tolkat den senaste diskussionen fel och sitter och försöker förklara något för någon som nu driver med mig, men då bjuder jag på det.
Jag håller med - det finns många människor som inte har så bra koll och som faktiskt vill lära sig. I de nästan absurda exempel (som du klippte bort när du citerade mig) upplever i alla fall jag att det inte handlar om att vilja lära sig. Istället målas hypotetiska osannolika situationer upp bara för att hitta argument mot elbilar.

Det finns fördelar och nackdelar med elbilar och jag är heller inte "frälst" när det gäller elbilar. En bensin och en elbil är än så länge optimalt för oss och elbilar passar definitivt inte för alla.

/Krille
 
P Pin skrev:
Det går ju att betala för att företaget man hyr av hämtar och lämnar om det är krångligt att ta sig dit. Om det blir ett dygns extra hyra att hämta kvällen innan lönar det sig nog.
Ja, men då blir det ännu dyrare.

Jag slipper ju inte ett dygns extra hyra för att de kör hit bilen, jag behöver det extra dygnet för att lasta bilen. Eller inte hela dygnet, men ska vi åka fredag efter jobbet eller tidigt lördag morgon så lastar vi normalt bilen redan onsdag-torsdag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan förstås vara så att jag tolkat den senaste diskussionen fel och sitter och försöker förklara något för någon som nu driver med mig, men då bjuder jag på det.
Det är ju ganska problematiskt när folk skriver bara för att bråka. Det är en skada med det hur man än bemöter det.

Man kan sakligt bemöta de vettlösa problembeskrivningarna med följden att det tar upp utrymme i tråden som kunde ha använts till något vettigt.

Man kan konfrontera dem som skriver trams vilket får både följden att det tar upp utrymme i tråden och att tonen i allmänhet blir trist och folk tappar lusten att skriva.

Man kan ignorera tramset med risk för att folk som är mindre insatta kan tro att det ligger något i det. I vissa fall känns det lika mycket som en jakt efter uppmärksamhet som en agenda mot elbilar. Då kanske det bästa är att ignorera i alla fall. Och försöka kontra med att skriva något relevant.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Jag skulle jättegärna ha en elbil och har uppskattat dom få jag testat men problemet för mig/oss är utbudet. Det finns ingenting vi kan köpa ännu då vi vill ha bagage stort nog åt två stora hundar, åtminstone 30-40 mils räckvidd, fyrhjulsdrift och inte en prislapp på en halv miljon och uppåt. MG kombin är jag inte intresserad av, och det enda andra är väl typ Skoda enyaq men den är för dyr eftersom det inte finns beggat än. Får väl se vad VW space vizzion bjuder på men med tanke på vad en Passat GTE går lös på så tvivlar jag.

Vi får nog behålla vår dieseldoris ett tag till. För stunden relativt ekonomisk med OK förbrukning gratis service två år till åtminstone :crysmile: man får vara glad för det lilla. Även om priset skenar på bränslet så får man rätt mycket diesel på dom 200000+ vi skulle få hosta upp i mellanskillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.