Situation: Köpte hus för ett år sedan av ägare som inte vet någonting om huset (uthyrt, avflyttad etc). Uteluftsventilerad krypgrund, enplansvilla byggår 1991.
Problem: Inträngande vatten i krypgrunden vid skyfall. Inspekterar och ser att halva "ena halvan av taket" och en tillbyggnad om ca 60 kvm går ned i samma dagvattenhål, via en lite udda rördragning (stuprör och hängrännor enligt bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
. På denna plats har man lagt ut två stora metallplåtar (se bild) för att hantera spillvatten (antar jag).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då jag själv kommer direkt från hyresrätt och tidigare varit aktivt ointresserad av allt ovan vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Avfuktare är installerad och håller acceptabla fuktnivåer, men går dygnet runt året om. Inplastning av mark ej uppvikt mot sidorna (grundmuren?) finns i krypgrunden. Smärre påväxt finns på trossbotten men fuktmätningstickprov med "hackinstrument" visade ej alarmerande nivåer.
- Är dessa plåtar en ok lösning?
- Skulle ni dränerat om? På vilket sätt? Hela byggnaden eller bara där det är som mest inträngande vatten?
- Skulle ni anlitat avkem. för påväxten?
Tack för hjälp i denna fråga där jag är rätt vilsen.
Frågan är om de röret som röret under sväljer vattnet... börja med att kolla de...
Sen finns de snyggare lösningar men denna borde fungera
hur menar du att man kollar det?
Tycker det är lite konstigt med markplåt som dränering. Vanligast är ju djupt belägna rör dukar etc. Är detta någon efterhandsåtgärd av hemmafixare tro eller kan det vara standard gjort av proffs?
hur menar du att man kollar det?
Tycker det är lite konstigt med markplåt som dränering. Vanligast är ju djupt belägna rör dukar etc. Är detta någon efterhandsåtgärd av hemmafixare tro eller kan det vara standard gjort av proffs?
Lättast är att ta på sig regnkläder under ett kraftigt regn...
nja... de där är inte gjort av nån med kunskap om vi säger så..
Utan mer en snabb lösning