Byggahus.se
Är sjukskriven nu 6 veckor fram så jag tar vara på tiden och börjat renovera källaren. Målat taket, lagat alla sprickor i väggar och äntligen fått ordning på tvättstugan. Nu till problemet, jag påbörjade att måla golvet i garaget och färgen sögs direkt in, gick knappt att rolla innan färgen var slut. Hur kan jag "mätta" eller stänga porerna så det inte går 3 l färg per km2? Någon Betongprimer ni kan tipsa om?

Ber om ursäkt om det ligger i fel forum då detta är mitt först inlägg här men varit trogen läsare 10 år tillbaka.
Mvh

• Gilla
elviskodzic
  • Laddar…
kanske bäst att lästa på instruktioner för exakt detta färg du använder. alla tillverkare rekommenderar egen primer för olika underlag, det skulle man kunna köpa vart man köpte färg. att måla golv utan att lägga primer innan kommer ge flammig resultat,

Sittställning
Jag måla expoxifärg, den skulle man blanda ut med vatten och mätta med.

tyvärr epoxifärg har jag aldrig jobbat med. tänkte det va vanlig golv färg

jag jobbar mycket med plattsättning och primer jag använder är viktigt så underlaget suger inte in för snabbt. om det finns ingen primer som rekommenderas av beckers då skulle jag köpa den billigaste betong primer som finns i affären och blanda det 1/1 med vatten, rulla ut den ordentligt, så det blir verkligen blöt och låt torka över natt sen prova måla. roller ska glida lätt på underlaget efter och man kan märka direkt att det kommer funka.
vara försiktigt med primer, du vill inte ha tjöck blandning, lägg till mer vatten om den är fortfarande tjöck efter blandning 1/1 med vatten. tjöck primer gör liten skikt på underlaget och släpper lättare än betongfärg, ifall du gör en repa på golvet det är primer som kommer släppa och ta med färgen. du ska ha primer rinnig som vatten

E elviskodzic skrev:
jag jobbar mycket med plattsättning och primer jag använder är viktigt så underlaget suger inte in för snabbt. om det finns ingen primer som rekommenderas av beckers då skulle jag köpa den billigaste betong primer som finns i affären och blanda det 1/1 med vatten, rulla ut den ordentligt, så det blir verkligen blöt och låt torka över natt sen prova måla. roller ska glida lätt på underlaget efter och man kan märka direkt att det kommer funka.
vara försiktigt med primer, du vill inte ha tjöck blandning, lägg till mer vatten om den är fortfarande tjöck efter blandning 1/1 med vatten. tjöck primer gör liten skikt på underlaget och släpper lättare än betongfärg, ifall du gör en repa på golvet det är primer som kommer släppa och ta med färgen. du ska ha primer rinnig som vatten
Ska prova detta Elvis! Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.