Byggahus.se
Hittade ingen tråd i detta ämne, det som finns sedan tidigare är en del om betonggolvsimpregnering med Betsils produkt. Jag har för några dagar sedan impregnerat mitt 30 år gamla tak med betongtakpannor med Betsil (se https://privat.betsil.se/taktvatt/).
Om man läser produktbeskrivningen så skall man först tvätta taket med Betsil, men så gjorde inte jag. Förra året behandlade jag hela taket med JAPE Grön-Fri, varför taket var rent och snyggt nu innan jag började.
Jag använde en JAPE lågtrycksspruta (kostar drygt 300) , och skulle lägga på 0,1 - 0,15 liter per kvadratmeter vilket gjorde att 20 liter räckte. Jag jobbade direkt på taket i lina (klätterrep och klättersele), hur detta går till skulle kräva en egen tråd..... Jag valde en dag då det inte blåste alls, eftersom Betsil etsar glas och aluminium bland annat. Enligt produktbeskrivningen skall man täcka allt glas (vindrutor) med plast. Detta gjorde inte jag, utan tänkte att jag skulle vara försiktig. Bil körde jag på behörigt avstånd i alla fall, och täckte för känsliga saker i trädgården (möbler).
Taket är ca 150 kvadratmeter, pannor är ojämnt slitna (se bilden nedan). Jag hade räknat ut att jag kunde spruta ca 8 sekunder per kvadratmeter (med uppbyggt tryck i lågtryckssprutan) för att 20 liter skulle räcka, jag "tränade" lite på vårt trädäck med vatten i sprutan först så jag skulle få en känsla för takten jag skulle jobba. Enligt produktbeskrivningen, som förutsätter arbete från skylift så skall man arbeta från en sida av taket till den andra sidan så att man slipper ränder. Så kunde inte jag göra på grund av mitt reparbete, jag gjorde halva taket från kant till mitt först (5 liter gick åt) fyllde sedan sprutan på nytt med 5 liter och gick upp och gjorde andra hälften. Jag kanske hade tur, men såg inga ränder på grund av detta.
Betsil ger enbart en lite mörkare nyansskillnad på betongpannorna, och pannorna suger förstås mer där de är slitna mest. I "dalarna" så rinner det ganska ymnigt ner i takrännan när man sprutar, och här ser man också när det torkat att det blir lite vitt kvar av Betsil när det torkat i dessa dalar, men inte störande när man ser från marken (se bilden).
Men var ytterst noga att skaka Betsil mycket innan man häller i sprutan, det kan bli ojämnt resultat annars. Jag råkade ut för detta på ett litet parti där jag fyllde sprutan med sista slatten av 20 liters dunken, och det partiet blev ljusare än resten av takpannorna (jag var alltså inte tillräckligt noga att blanda Betsil mellan påfyllningarna sprutan). Men jag fick tvätta denna del av taket med vatten (jag använde samma lågtrycksspruta) och en hård diskborste så fixade detta sig. Jag gjorde detta dagen efter, då jag gick ut och såg att ett parti som jag sprutat sist var i ljusare kulör. Men nu är taket jämnt i färg, dvs som innan jag började men något mörkare ton.
Efterarbetet: Jag spolade hängrännor rena med vatten, och fick även tvätta av trädäck där det hade skvätt lite från taket (tror att ett par hängrännor inte är helt täta). Några erfarenheter: Jag täckte inte fönsterrutor, men på ett fönster (av 17) så hade det landat en stor droppe Betsil och det blev en permanent rand etsad i glaset, trist. Om man inte täcker fönster så får man vara ytterst försiktig när man behandlar sista delen av taket mot hängrännan, så man inte råkar spruta över kanten (kanske var det detta jag gjorde). Metallbleck runt skorsten i målad aluminium samt metall vid vindskivan blev något etsad, jag torkade av dem med våt trasa dagen efter behandlingen men det är en liten permanent skada. Jag kanske målar om dem vid tillfälle, men det syns inte nerifrån.
Totalt så är jag nöjd, taket är impregnerat och det ser ok ut. Ytskiktet verkar vara bundet nu, de delar som "mjölade" tidigare menar jag. Nu förväntar jag mig tätare betongpannor och ingen alg och mosspåväxt på många år, vi får se...Bifogar bild på del av det behandlade taket, man ser att det är lite vit beläggning i "dalarna" men som sagt, inget man ser när man kommer ner. Har ingen "före" bild, men det såg näsan likadant ut. Men i fjol innan jag använde Grön-Fri så var det en hel del mossa och påväxt, så skillnaden är stor. Ytterligare ett tips: Det finns olika munstycken till JAPE FRI sprutan, det kanske kan vara läge att använda en med 80 graders spridning istället för det jag använde (110 grader). Jag menar för att få bättre kontroll, speciellt vid känsliga partier nära hängrännor och metallbleck osv.

• Halva takpannor med mörkare färgton och vit beläggning i dalarna, behandlade med Betsil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett impregnerat betongtak med ojämn slitage och viss vit beläggning i fördjupningarna.
    Skapa konto
  • Gilla
LeMatt och 3 till
  • Laddar…
Tack för rapporten! Hur ser det ut nu? Är du nöjd?

Jo, jag är nöjd så långt. Ingen påväxt men det har inte gått så lång tid så tiden får utvisa hur det blir. Men helt klart så "mjölar" inte betongpannorna längre, det är ett mycket gott tecken. Så man upplevde helt klart att behandlingen fick effekt, att det band betongen fint. Men kan inte säga mycket mer i nuläget, för tillfället är det snö på taket!

• Gilla
Titti65
  • Laddar…
Tackar stort för tips! Hur ser det ut nu så här på våren? Vi hoppas kunna klara göra detsamma (hyra skylift verkar kosta en tusing/dag). Men först måste vi få bort mossbollarna och spraya långtidsverkande medel så kanske nästa år. Vi hade också först tänkt använda Grön-fri Jape. Men så hittade jag tester från två olika försäkringsbolag som visar att Biokleen tydligen ska va bättre? Sista testet va klart 2021. Dock inte hittat några kundomdömen vilket gör oss än mer rådvill??

Jag klättrade upp på taket nu idag efter att jag läst ditt inlägg, och jag tycker taket ser helt oförändrat ut. Inte någon påväxt alls (tog en bild med mobilen nyss som jag skickar med). Taket känns fortfarande "hårt", dvs inget som mjölar som det var förr innan jag behandlade. Jag märker inga ränder heller på grund av det sätt jag arbetade (dvs inte hela taket från ena sidan till andra som ju är möjligt med skylift antar jag).

Jag använde Jape Grön-Fri och skrubbade en del samtidigt med borste för att få bort all mossa och lavar. Men eftersom man använder Betsil efteråt (året efteråt för min del) kanske det inte spelar så stor roll vad man rengör med? Jag gjorde ingen stor utredning vilket medel jag skulle använda, men det funkade bra tycker jag men kanske finns ännu bättre som du nämnde.

Jag skrev i första inlägget att jag fick en permanent etsning på ett fönster där Betsil råkade rinna ner från taket. Jag har en poleringsmaskin (för bil-lack), och så köpte jag i våras speciellt polermedel för glas och polerade den skadade fönsterrutan några minuter och vips var skadan nästan helt borta! Så skönt att det gick att göra något åt det, och skulle man ge det 10 minuter till med maskinen så syns det nog inte överhuvudtaget. Men bäst är ju att försöka undvika att man får Betsil där man inte vill, men det rinner ju oundvikligen ner en del i takränna och sedan ner i stuprören, vissa delar av betongpannorna suger bra medans andra inte gör det. Men att det rinner ner genom stuprören en del ser jag inte som ett problem. Men man bör nog jobba med detta en hyffsat vindstilla dag, eftersom man lägger på det med lågtrycksspruta.

Lycka till med projektet!

Betongtakpannor utan synlig påväxt efter behandling för att ta bort mossa och lavar.
Skapa konto

C Cheiron skrev:
Jag klättrade upp på taket nu idag efter att jag läst ditt inlägg, och jag tycker taket ser helt oförändrat ut. Inte någon påväxt alls (tog en bild med mobilen nyss som jag skickar med). Taket känns fortfarande "hårt", dvs inget som mjölar som det var förr innan jag behandlade. Jag märker inga ränder heller på grund av det sätt jag arbetade (dvs inte hela taket från ena sidan till andra som ju är möjligt med skylift antar jag).

Jag använde Jape Grön-Fri och skrubbade en del samtidigt med borste för att få bort all mossa och lavar. Men eftersom man använder Betsil efteråt (året efteråt för min del) kanske det inte spelar så stor roll vad man rengör med? Jag gjorde ingen stor utredning vilket medel jag skulle använda, men det funkade bra tycker jag men kanske finns ännu bättre som du nämnde.

Jag skrev i första inlägget att jag fick en permanent etsning på ett fönster där Betsil råkade rinna ner från taket. Jag har en poleringsmaskin (för bil-lack), och så köpte jag i våras speciellt polermedel för glas och polerade den skadade fönsterrutan några minuter och vips var skadan nästan helt borta! Så skönt att det gick att göra något åt det, och skulle man ge det 10 minuter till med maskinen så syns det nog inte överhuvudtaget. Men bäst är ju att försöka undvika att man får Betsil där man inte vill, men det rinner ju oundvikligen ner en del i takränna och sedan ner i stuprören, vissa delar av betongpannorna suger bra medans andra inte gör det. Men att det rinner ner genom stuprören en del ser jag inte som ett problem. Men man bör nog jobba med detta en hyffsat vindstilla dag, eftersom man lägger på det med lågtrycksspruta.

[bild]
C Cheiron skrev:

[bild]
Tackar! Ja, taket ser ju fortfarande bra ut. Hoppas det håller betydligt längre än taktvättsmedel nu. Bra att det gick att rädda fönstret.

Ser det fortfarande bra ut? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.