Byggahus.se
Alla svensktillverkade cylindor har samma uppbyggnad
delarna på bilden stämmer dvs två lager, sprängskissen har rätt mycket i övrigt att önska
glappet du upplever kan även vara att trumman lossnat från axeln, så du kanske skall ta ut denna först innan du beställer.
remskivan kan vara jobbig att få bort
främre gaveln på baljan brukar att lossna snällt mycket jävligare att få dit, kan behövas ny packning och spännring
trumman brukar snällt lossna från lagerkorset och lätt att återmontera om den är oskadad.

electroluxaren electroluxaren skrev:
Alla svensktillverkade cylindor har samma uppbyggnad
delarna på bilden stämmer dvs två lager, sprängskissen har rätt mycket i övrigt att önska
glappet du upplever kan även vara att trumman lossnat från axeln, så du kanske skall ta ut denna först innan du beställer.
remskivan kan vara jobbig att få bort
främre gaveln på baljan brukar att lossna snällt mycket jävligare att få dit, kan behövas ny packning och spännring
trumman brukar snällt lossna från lagerkorset och lätt att återmontera om den är oskadad.
Tack för råd. Kroknar nog redan innan jag börjat. Locket borttaget. Hittar liksom ingen ingång i maskinen framifrån, inga skruvar på frontplåten och fjäderbelastade ytterluckan verkar kompiicera det hela också. Antar att manöverpanelen och tvättmedelslådan måste bort, men samma där; inga fästpunkter hittas, allt sitter som berget..

Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Tack för råd. Kroknar nog redan innan jag börjat. Locket borttaget. Hittar liksom ingen ingång i maskinen framifrån, inga skruvar på frontplåten och fjäderbelastade ytterluckan verkar kompiicera det hela också. Antar att manöverpanelen och tvättmedelslådan måste bort, men samma där; inga fästpunkter hittas, allt sitter som berget..
2st torx20 i underkant på fronten och en när man tagit ut tvättmedelsbehållaren

• Gilla
svengunnar
  • Laddar…
2st torx20 i underkant på fronten och en när man tagit ut tvättmedelsbehållaren
Måste tyvärr meddela att jag kroknat. När torxen hittades, nåja, var de förenade med frontplåten i en enda rostkaka, nästan omöjliga att urskilja, och helt omöjliga att skruva ur. Maskinen fick därför åka till sista vilan på Östberga återvinningsstation, snyft. Motorn är till salu på Marketplace.

Har i stället köpt en begagnad kombination av Miele tvätt WKB 130 och dito tork TMB 340 WP för totalt 8 kkr. Båda är tillverkade i Tyskland, tvätten med 1600 rpm, har balja i rostfritt och motvikt i gjutjärn, verkar välbyggd. De funkar utmärkt, men jag har inga förväntningar alls på långsiktig hållbarhet och framför allt inte på att kunna meka dem vid eventuella fel. Därtill är Mieles reservdelar för dyra och deras snorkiga kundtjänst ett hinder i sig.
Men vad gör man om man ändå måste köpa nytt? Cylinda är inte vad det var och känns inte som ett alternativ.
Tack för bra råd och vägledning, särskilt till Electroluxaren!

Närbild på en vit Miele W1 tvättmaskin med digital display och kontrollknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Miele T1 Eco torktumlare med digital display och vred för programval.

Ja den torxen kan irritera ibland

• Haha
svengunnar
  • Laddar…
Ja den torxen kan irritera ibland
Jag ser nu att jag agerat helt i enlighet med min strategi, punkt 3, i inlägg nr 113 i tråden
Kriterier för byggkvalitet på nya tvättmaskiner - Vad bör kollas?

Detta trots din avrådan i inlägg nr 114 i samma tråd.

Frågan är väl nu om de maskiner jag köpt är, som du säger i inlägg 114, "riktiga Miele". Har du någon synpunkt på "riktigheten" i dessa maskiner? Se ovan för modellbeteckningar och annan info.

Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Jag ser nu att jag agerat helt i enlighet med min strategi, punkt 3, i inlägg nr 113 i tråden
Kriterier för byggkvalitet på nya tvättmaskiner - Vad bör kollas?

Detta trots din avrådan i inlägg nr 114 i samma tråd.

Frågan är väl nu om de maskiner jag köpt är, som du säger i inlägg 114, "riktiga Miele". Har du någon synpunkt på "riktigheten" i dessa maskiner? Se ovan för modellbeteckningar och annan info.
framtiden får väl utvisa....
men en miele under 25´tkr är väl inte riktigt den kvaliteten som de "gamla" vi känner till hade

Electroluxaren är det en motor jag kan ha till min?

nino nino skrev:
Electroluxaren är det en motor jag kan ha till min?
Troligtvis

• Gilla
nino
  • Laddar…
framtiden får väl utvisa....
men en miele under 25´tkr är väl inte riktigt den kvaliteten som de "gamla" vi känner till hade
Hehe, ja osvuret är nog bäst när det gäller nyare tvättmaskiner. Vi famlar tydligen i mörker i allt under 25 kkr per styck och dessvärre antagligen även ovan denna nivå skulle jag tro. Gammelcylindan skulle kostat sisådär kring 17 000 i dagens penningvärde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.