142 124 läst · 270 svar
142k läst
270 svar
Staketbygge 20 cm från tomtgräns
Nej!M Moa.L skrev:
En hyresvärd kan inte diktera villkor efter dags humör. Punkt!
du har däremot helt rätt i att en hyresvärd kan säga upp en hyresgäst efter dags humör.
Det hade ju varit betydande information för saken om du i detta meddelande inkluderade att det är grannen som äger din tomt… Är hela tråden bluff?A Asbestos skrev:Hej
Vi har påbörjat sätta upp ett lättare "staket"/ avskärmning på vår tomt ca 20 cm från tomtgränsen för och hålla vår son borta från från den häck som är planterad samt att han inte ska springa in till grannen var 3 min. Hittade inga riktiga regler för det här med staket och ser inget fel i det vi gjort. Bortsätt från att inte prata med grannen om det heller då det är på vår tomt.
Nu fick vi ett brev i lådan om att vi bröt mot lagar och förordningar och att det skulle tas bort från grannen. Har grannen rätt till sin skrivelse?

heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 314 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 314 inlägg
Off topic så köptes tomten bredvid mig i Kroatien. Byggs ett 8 lägenheters hus där i slänten. Förre borgmästaren i området öppnade för möjligheten att bygga fyra våningar även på små tomter
Något som togs tillvara på av en del hugade investerare eftersom möjligheten sedan stängdes igen av den nuvarande borgmästaren...Sagt och gjort köptes den terrasserade tomten med palmer och pittoreskt hus, slogs ner och gav plats åt x ton betong. Nåväl byggnaden blir nog ok trots allt, nytt och fräsch behöver inte vara dålig men hela området är ju grönt och palmigt vilket ju liksom är uspen för området. Natur och inte betong. Betongmur uppfördes mot halva min tomt för att gränsa av!? Helt utan meddelande om vad som skulle upp och hur det skulle se ut. I huset där jag köpt bottenvåningen finns ingen fasad på våningarna ovanför då de legat i tvist om ägandet i 20 (?!) år. Blir ju lite fuktigt på min våning då det regnar en del i området
Så jag har avvaktat med renovering av badrum i 5 år då just det ligger i norrsida och blir lite extra hårt utsatt eftersom det aldrig är sol där. Så vi bor i ett bra land med relativt tydliga lagar och regler. Däremot så lever vi också i ett land där spontana Håkan Hellström konserter på allmän plats snabbt stängs ner (för så säger ju reglerna) samt våra bilar lappas något oerhört, för en felparkerad bil är ju satan själv
. Man får ta det onda med det goda. Helst hade jag nog sett att en Hellströmkonsert i Slottskogen hade fått fortsätta även om iof Håkan Hellströms musik borde förbjudas helt och hållet

heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 314 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 314 inlägg
Enligt privatuthyrningslagen kan man säga upp ett hyresavtal UTAN anledning. Dvs - finns en vilja att säga upp, och man omfattas av privatuthyrningslagen så KRÄVS inga ”giltiga skäl”, för ALLA skäl är giltiga. Det är bara att läsa lagen (2012:978).Jonatan79 skrev:
Du kan också läsa om rätten för en privat hyresvärd att ALLTID kunna säga upp ett avtal här:
https://bostadsjuristerna.se/5-tips-avseende-uthyrning-av-privatbostad/
Eller här:
https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-egen-bostad/
Det är just det det innebär att inte ha besittningsskydd - du kan bli uppsagd av vilken anledning som helst, och såvida man inte avtalat om längre uppsägningstid, så är det tre månader som gäller vid HV uppsägning. Så - en uppsägning bara för att HV vill det är i fall av privatuthyrning giltig. Kan kännas tufft, men det är så det är.
Att ha rätt att säga nej till permanenta eller semipermanenta ändringar på sin egen tomt, är inte att diktera villkor efter dagens humör. Det är att följa rätten man har som ägare - men om du lyckats hitta något som jag missat efter många års uthyrning så läser jag gärna det du kan länka till (räknar dock inte tyckande i kommentarsfält som en riktig källa).tttomten skrev:
X Xaktly skrev:
Jag hyr ut en villa, och det är helt klart så att den som sätter upp permanenta eller semipermanenta saker i, runtomkring eller på huset utan att be om lov riskerar omedelbar uppsägning om det inte åtgärdas när jag säger till. Blir lite tramsigt att jämföra trädgårdsmöbler med ett staket - såvida man inte tänker sig att man cementerar fast sagda möbler.
Förstår att en del blir oerhört provocerade av att inte ha rätten på sin sida när de gärna vill ha utan att betala för köp - dvs hyra - och då är det väl så. Själv blir jag provocerad av att man anser att man HAR den rätten som hyresgäst, eftersom den typen av hyresgäster sällan är villiga att ta ansvar på samma sätt som de kräver rättigheter.
Det där staketet är inte i närheten av permanent. Man återställer det lika snabbt som man plockar bort trädgårdsmöblerna.
Faslig tur att man inte har dig som hyresvärd.
Faslig tur att man inte har dig som hyresvärd.
eftersom detta inte är en vanlig hyra utan hyr-köp enligt fastighetsägaren så kan nog många tänka sig att det finns ett avtal. Det kanske du kan också skulle kunna ta till dig?M Moa.L skrev:Att ha rätt att säga nej till permanenta eller semipermanenta ändringar på sin egen tomt, är inte att diktera villkor efter dagens humör. Det är att följa rätten man har som ägare - men om du lyckats hitta något som jag missat efter många års uthyrning så läser jag gärna det du kan länka till (räknar dock inte tyckande i kommentarsfält som en riktig källa).
Fan vad charmig du verkar vara… en riktig liten solstråle.M Moa.L skrev:Jag hyr ut en villa, och det är helt klart så att den som sätter upp permanenta eller semipermanenta saker i, runtomkring eller på huset utan att be om lov riskerar omedelbar uppsägning om det inte åtgärdas när jag säger till. Blir lite tramsigt att jämföra trädgårdsmöbler med ett staket - såvida man inte tänker sig att man cementerar fast sagda möbler.
Förstår att en del blir oerhört provocerade av att inte ha rätten på sin sida när de gärna vill ha utan att betala för köp - dvs hyra - och då är det väl så. Själv blir jag provocerad av att man anser att man HAR den rätten som hyresgäst, eftersom den typen av hyresgäster sällan är villiga att ta ansvar på samma sätt som de kräver rättigheter.
vad glada alla vi andra är som slipper ha Moa som hyresvärd.
M Moa.L skrev:Jag hyr ut en villa, och det är helt klart så att den som sätter upp permanenta eller semipermanenta saker i, runtomkring eller på huset utan att be om lov riskerar omedelbar uppsägning om det inte åtgärdas när jag säger till. Blir lite tramsigt att jämföra trädgårdsmöbler med ett staket - såvida man inte tänker sig att man cementerar fast sagda möbler.
Du behöver inte oroa dig för det - har en väl utvecklad allergi mot mansbebisar, så de blir ny default avskrivna som potentiella hyresgäster. Du är helt safe från att någonsin få mig som hyresvärd ✌D Daniel 109 skrev: