Byggahus.se
Matisoderberg Matisoderberg skrev:
Hej!
Ännu en tröttsam grannfejdsfråga, men, vår granne har planterat buskar på vår sida tomtgränsen utan att fråga oss om lov och när vi har påpekat detta vägrar dom att flytta buskarna även om dom först gick med på att göra det till byggherren som byggde vårt hus (detta finns i skrift och är dokumenterat).

Har vi rätt att ta bort dom på egen hand eller hur ska jag gå tillväga? Behöver jag rådfråga kommunen innan eller ta rättslig hjälp? Vi gav dom en vecka på sig att göra det på egen hand men har tydligt framfört att dom inte kommer att flytta dom. Buskarna kommer inom kort att hindra framfart på vår parkering.

Tack på förhand!
RoundUp?
Otur att buskarna dog…

BirgitS BirgitS skrev:
Nej, lika lite som att grannens bil blir din för att grannen parkerar bilen på din uppfart. Den som har köpt något äger det oavsett om det finns hemma hos den personen eller hos någon annan. Det är ju därför som man ska lämna in hittegods till polisen så att de kan hitta rätt ägare.

Den paragrafen i jordabalken handlar inte om ägande.

Jag tror att det är Kronofogden som gäller, vilket ju wildeside skrev i inlägg 3.
Pröva att gräv upp dom och lämna in dom hos polisen och säg att du hittade dom på din tomt och att du hoppas dom kommer hem till sina rätta ägare. Eventuellt kan du kanske be om hittelön.

• Gilla
  • Haha
15minuter och 5 till
  • Laddar…
Ge dem ett datum de ska vara borta på. Gräv sedan upp dem. Men se till att de får tillfälle att ta hand om sina växter om de vill ha dem.

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Här skulle det vara intressant å veta vad lagen säger. Det är ju en annans egendom å det får man väl inte göra vad man vill med även om de står på en annans tomt. Eller?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H
Var super noga på att du har koll på tomtgränsen ifall det blir bråk.
Sen gör som du gjort ge dom ex antal timmar dagar eller veckor.
Har dom inte tatt dom så är det finder keeps it.

är det många buskar det är snack om?
För jag skulle efter tiden gått ut grävt upp dom och lagt dom hos grannen.

men rätt väg är väl annars att gå via kronokalle med handräckning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tror ingen någonsin blivit dömd för egenmäktigt förfarande med buske. Gräv upp dem någorlunda försiktigt och lämna tillbaka dem och skriv en lappa om att de måste ha glömt dem på er tomt och att ni vänligen lämnar tillbaka dem, och hotar de med att stämma er eller anmäla er så får de väl glatt göra det så får vi alla se vad som händer. Skulle de faktiskt vinna mot er lovar jag skicka ett bidrag till det rättskyddet inte täcker. ;)

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Juridiskt är det kanske inte helt okej. Men samma sak som om grannen ställer sin bil på min tomt. Om jag flyttar den till hans tomt utan att orsaka någon skada på den lär det inte bli några konsekvenser för mig.

harry73
A A.G skrev:
Här skulle det vara intressant å veta vad lagen säger. Det är ju en annans egendom å det får man väl inte göra vad man vill med även om de står på en annans tomt. Eller?
Ja det skulle vara intressant, för å ena sidan får man inte skada någon annans egendom. Och det talar för att man inte får ta bort dom. Å andra sidan blir det inte bättre av att de står kvar eftersom ts inte vill ha dom där, så förr eller senare ska de flyttas.
Och tar vi bilar, finns det en särskild lag som handlar om under vilka omständigheter man får flytta ett fordon. Det finns inte för växter. Så jag skulle tro att man kommer undan med det om man ger grannen tillräckligt med tid att göra det själv, och sedan gör det efter man berättade grannen när man ska göra det, så att grannen kan ta emot och omplantera. Då finns det i alla fall inget uppsåt att skada buskarna.

T
Jag förstår att du inte vill ha grannens grejejer på din tomt. Men att denne endast 1vecka kan jag tycka är snålt i onödan, är ju ett litet projekt att fixa och då blir man ju kanske inte så pigg att vara tillmötesgående när någon kommer och ställer krav.

Kan i framtiden vara smartare att be dom att ta bort dom. Sen när det inte hänt något på ett par veckor så kan man påpeka igen och kanske eventuellt önska att dom flyttades inom ett par veckor. Det mest för att det är ju så jävla tråkigt att gå runt och störa sig på varandra. Finns roligare saker att lägga tiden på som inte tär lika mkt på energin.

Hur mycket är dessa buskar på er tomt? Är det så att deras stammar faktiskt är planterade på er sida eller står de på tomtgräns eller är bara väl tillväxts så det hänger över med grenar på er sida? Jag tolkade det när jag läste det som att de var planterade med stam en bra bit in på er tomt men när jag läste posten så står det faktiskt inte hur stort övertrampet är. Har du lust att förtydliga omständigheterna här TS?

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Det har diskuterats tidigare om man får plantera träd och buskar på grannars mark och sedan hävda att man äger träd/buske och granne är rättslös...

Låt inte 1% advokaterna på forumet krångla till det.

1, Var säker på var gränsen går.
2, Varna och ge rimlig tid för flytt.
3, Flytta/ta bort själv.

/ATW

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Uppdatering! En dag efter tidsramen vi gav dom att flytta buskarna så gjorde dom det. Delvis. Hälften sitter kvar planterade på vår sida tomtgränsen men det är nästan så att vi inte längre orkar bry oss. Dom kommer att beskäras å det grövsta från vår sida iaf om vi inte skulle finna orken att gräva upp resterande alt ta död på dom.

Summa sumaron fick vi ett par gamla ärthjärnor till grannar :)

Tack för alla hjälpsamma svar. Vi har fler dispyter med dom då även andra rabatter mm ställda på vår tomt i ett försök att utvidga sin egna plätt. TBC!

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Bra, litet steg i rätt riktning iaf. Hör av er om ni behöver mer hjälp, happy to assist!

• Gilla
Matisoderberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.