Byggahus.se
Hej!

Undrar om det är någon som har erfaranhet av enaxliga traktorer, typ BCA, Agria eller liknande. Verkar vara stora på kontinenten, men sen Belos dagar verkar det inte finnas alls (nästan) i Sverige.

Har stor tomt, 6500kvm, och funderar om detta kan vara intressant så man slipper en maskin per arbetsuppgift och istället han ha en kombinationsmaskin. Gårdstraktor skulle vara ett alternativ som skulle ge lastare+pallgafflar, men samtidigt vill jag inte köra med en tung traktor på gräsmattorna...

Hyrde en BCA i våras för att fräsa jorden då vi sådde gräsmatta och tyckte att den verkade smidig, frågan är hur den presterar på de andra områdena.

Behöver Jordfräs, snöslunga, vagn, slåtterbalk/slaghack, plog,

Tack på förhand

/Martin

Med rätt däck (inte orginal pilmönstrat traktordäck) sk (breda)grönytedäck så blir det inte så farliga skador av en traktor kompletterat med en åkgräsklippare.

Protte

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Immobil: Tack för länken. Är dock inte så sugen på en Belos. Vill ha ny 4 taktsmotor och inte slipa rost det första jag gör. :p

Protoypen: Visserligen blir markskadorna mindre, men kombinationen gräsklippartraktor + gårstraktor fixar ändå inte jordfräsningen och röjningen av skogspartiet på tomten.... Gårdtraktor med riktiga däck och skogsvagn blir det då jag köpt till skog. Gräsklippningen tar jag som motion... :)

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Är det ingen som ha erfarenhet av enaxliga traktorer på forumet? Nyttan, fördelar och nackdelar?

Tacksam för alla idéer

/Martin

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag är ägare av tre stycken av olika årsmodell och skick.
Nyttan: Mångsidig om man får tag i alla roliga/farliga/nyttiga tillbehör, på 60-talet fanns det över 60st i USA. Många utan tanke på arbetarskydd.
Fördelar: Kommer man över en till bra pris har man en stark och stryktålig redskapsbärare. Med rätt klippaggregat behövs det ingen slyklinga på trimmern bara att mosa på. Smidigare än spade för att hålla undan snön.
Nackdelar: Kräver lite kärlek/omtanke då de börjar bli några år nu.
Inget man släpper i händerna på ungarna då arbetarskydd inte var riktigt påtänkt när de utvecklades, men utan sunt förnuft kan man skada sig på en vanlig klippare/snöslunga också.
Summa: Försök få tag i en till vettig peng, helst 252 eller nyare.
Skitroliga-Effektiva!!!!!

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag gillar gamla Clio-maskiner från 60- och 70-talet. De byggdes av Motor AB Fleron i Malmö. De är lite mindre och smidigare än samma årgångar Belos. Kvaliteten är närmast outslitlig, jämfört med det som säljs idag.

Tillbehör kan man (om man letar lite) hitta massor, t ex cylinderklippare, rotorklippare, snöslunga, schaktblad, jordfräs, vagn, sulky, o s v. Nackdelen är att man måste vara intresserad av att jobba med lite renovering, men se'n har man grejor som håller hur länge som helst.... Se'n kan det ju vara rätt kul att skilja sig från mängden genom att köra runt med en 'veteranare' som inte ser riktigt klok ut med dagen mått mätt.

Möjligen kan maskinen upplevas som lite tung men det är mycket en fråga om körteknik.

Jag tycker att tvåhjulstraktorer har avgjorda fördelar relativt fyhjuls, framförallt vid lite finlir. Tyvärr hamnade tvåhjulsvarianterna lite i bakvatten (även om det fortfarande finns sådana att köpa nya, dock inte Clio), men det tror jag mest beror på att det ser bekvämt ut, och att folk vill att deras trädgårdstraktor skall likna en riktig traktor.

Den ena bilden är från en veteranvisning. Väcker garanterat glada miner, när folk tröttnat på att titta på den ena blänkande bilen efter den andra. Den andra visar mitt rotoraggregat efter helrenovering.

Jag använder min maskin till nästan allt i trädgårdsväg; klipp, fräs, transport och snöröjning....

• Clio och Vagn (1) Eskilstuna 2008 LowRes.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • RotoraggregatNytt1.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ja gamla maskiner kräver ju en del omvårdnad/upprustning vilket jag inte är intresserad av/har tid för. Därför var jag kanske mer itnresserad av modernare varianter som BCA, agria eller liknande. Men tack för tipsen och till skillnad från mig har ju du NilsLucas uppenbarligen tiden för renovering. Läckra bilder!

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Första bildbeviset på att jag kör enaxlig/tvåhjulstraktor är från när jag är tre år: Irus1973.jpg
Skapa konto

Det satte väl sina spår för numera har jag "mer än en" maskin å div. redskap.

IRUS U1200K med dieselmotor är det som används mest här iaf

IRUS_U1200K_fräs.jpg
Skapa konto
Irusplog.jpg
Skapa konto

Iruse79hjulbytee780drivkärra.jpg
Skapa konto
Iruse79klippdäckhage.jpg
Skapa konto
Iruse79sopvalsgarage.jpg
Skapa konto
IrusJudithLillenTessRosa.jpg
Skapa konto
Irussnöslungae780.jpg
Skapa konto
IrusPatrikJudith.jpg
Skapa konto

:)

/ P

• Gilla
galento och 9 till
  • Laddar…
Patrik440
Får bli ett litet trådlyft så här på fredagskvällen.

Kunde inte låta bli att skratta när jag såg de felaktiga alternativen och att några tydligen klickat i dem som svar.

Motordriven gräsklippare med resultat av omröstning för trädgårdsarbete visande felaktiga svarsalternativ.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Som den är på bilden kan den inte göra något av alternativen. Med rätt tillbehör kan den göra många olika saker.

Patrik440
D Daniel 109 skrev:
Som den är på bilden kan den inte göra något av alternativen. Med rätt tillbehör kan den göra många olika saker.
Jodå, håll emot i styret medans maskinen driver framåt så blir det lite fräst..

• Haha
Immobil
  • Laddar…
Då de grundförbättrade Skolgatan i Jakobstad fräste de ned skolbacken med en Fordson E27N Major (i Sverige kallad höglundare). De lånade ett par överblivna järnhjul som hade hört till en Fordson N. Satte dem på traktorn och band fast traktorn med ett kraftigt rep till något lämpligt träd i skolparken. Lade i lägsta växeln och lät traktorn stå och slira. De grova piggarna på järnhjulen åt sig ned i gatan. Sedan kom skyffelgänget och lastade den uppfrästa jorden på en lastbil. Det där var väl någon av de sista somrarna på 40-talet.
Så visst går det att fräsa med traktor.......... Allt annat är lögn och förbannad dikt.

Annars använde de en sorts harv med grova styva tinnar som de drog efter traktorn för att riva upp gatan med men just skolbacken var för hård så harven bet inte.

• Gilla
SaabNiklas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.