Byggahus.se
Vi hade liknande med tabletter, bl.a. de med en röd kula (Finish?) men försvann vid byte till Yes Platinum. Och vi har Boschmaskiner som relommenderar Finish.
Utgår från att det blir en beläggning som man kan skölja och sedan torka bort.

• Gilla
Eva.W
  • Laddar…
engs
A AndersS skrev:
Och vi har Boschmaskiner som relommenderar Finish.
Det är troligen bara nått de (Bosch) får betalt för, reklam helt enkelt eller nått utbyte att de rek. varandra.

E Eva.W skrev:
Det låter som det kanske kunde vara det. Ska man ha något annat i saltbehållaren eller testa annat märke?
bara kör den utan salt, det tar många diskar innan du märker någon skillnad

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
E Eva.W skrev:
Ska man ha något annat i saltbehållaren eller testa annat märke?
Jag har mjukt vatten och har aldrig haft salt i någon maskin.

• Gilla
Eva.W och 1 till
  • Laddar…
hsd
Salt kan orsaka beläggningar på glas, använd int salt i onödan

• Gilla
Eva.W
  • Laddar…
R
I bruksanvisningen till min diskmaskin står att man bara behöver använda salt om hårdhetsgraden är högre än 4°dH. Jag får vatten från SVOA som anger 4-6°dH på sin leverans. Jag stängde av saltfunktionen på maskinen när den var ny för 14 år sedan och har aldrig haft några som helst problem med beläggningar, vare sig i maskinen eller på glasen.

• Gilla
Eva.W
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Kört lite olika märken i vår maskin.
Men är endast Yes som fungerar bra i våran.
Billigare så får vi med som korn i glasen.
Men ja!!! ☺️ Jag har testat finish både tabletter och flytande och även andra märken tabletter. Nu köpte jag Yes allt-i-ett och glasen är nu rena! Tack för tipset. Testa dock med ett glas vänt upp och ner och vattnet blev grumligt med vad som såg ut som diskmedelsrester i botten. Nu hoppas jag diskmaskinen håller ett tag till.

A AndersS skrev:
Vi hade liknande med tabletter, bl.a. de med en röd kula (Finish?) men försvann vid byte till Yes Platinum. Och vi har Boschmaskiner som relommenderar Finish.
Ja precis beläggningen går att diska bort för hand. Nu testade jag Yes och det funkar ☺️

M magnu skrev:
Min analys ramlar ner på två saker.
Alt 1. Fett kvar i slangar och pumpar
Vi hade samma problem, till slut visade diskmaskinen (en ASKO) en felkod. Visade sig efter mycket felsökande att tömningsslangen i princip var helt tät av gamla avlagringar. Körde med rensband i slangen och hällde kokande vatten i maskinen. Satte på ett program (min börjar alltid med att tömningspumpen går igång). Stängde av så fort maskinen slutade pumpa. Hällde på nytt kokande vatten, växlade med rensband några gånger. Till slut släppte allt på en gång till äldste sonens fullständiga skräck (han höll i slangen med grytvantar och stor hink).

Sedan dess har problemen med hinna och ”grus” i glasen försvunnit helt!

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
H
E Eva.W skrev:
Men ja!!! ☺️ Jag har testat finish både tabletter och flytande och även andra märken tabletter. Nu köpte jag Yes allt-i-ett och glasen är nu rena! Tack för tipset. Testa dock med ett glas vänt upp och ner och vattnet blev grumligt med vad som såg ut som diskmedelsrester i botten. Nu hoppas jag diskmaskinen håller ett tag till.
finish hade jag till våran.
Har aldrig fungerat i den.
Inte ens när den var ny.
Följde med ett par sådana prova på tabletter men vilken skit.

endast yes fungerar för oss.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S StenQL skrev:
Sedan dess har problemen med hinna och ”grus” i glasen försvunnit helt!
Fett i avloppsslangen lär ju alltid förorena sköljvattnet och lämna en fetthinna. Lut eller kaustiksoda löser fettet i slangar och maskineri, men mest troligt är nog en igensatt avloppsslang.
Så blir det om diskmedlet inte räcker till för att lösa allt fett.

A AndersS skrev:
Precis samma erfarenhet. Affären hade slut på Yes Platinum senast jag skulle handla, och köpte Finish istället (de med röd kula) och plötsligt blev inte disken ren. Detta trots att Finish rekomenderas på min maskin.
Nu när jag kom hem efter en veckas semester luktade det illa i maskinen trots att den stått tom, aldrig gjort det förut.

E Eva.W skrev:
Tack för alla svar. Jag testar att svara alla i ett inlägg:

Jag använder rengöringstabletter regelbundet och silen töms efter varje diskning. Jag har även testat ättika och bikarbonat.
Disken blir alltid ren även uppe och nere, det är bara glasen som inte blir det. Jättekonstigt men jag har inte kunnat hitta den här hinnan på något annan än just glas.
Det är inte vatten kvar i maskinen när den är har kört klart.
Salt har vi alltid påfyllt i maskinen.
Små korn kommer även när vi har flytande diskmedel.
Jag tror den är från 2011. Jag får kolla om det står något mer förutom just Sverigedisken.
Om du rensar silen varje dag, betyder det att du fyller den med matrester. Dessa sätter sig med tiden i slangar och pump. Ta bort de matrester som är stora nog för att sätta sig i silen, så slipper du först rensa den, och mindre skit sätter sig i maskinen.
Jag har rensat min sil en gång, det var när min käresta satt in en syltburk med etiketten kvar. På min disk finns inget som kan fastna i silen helt enkelt.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Största problemet är ju att många kör för kallt och kort program..

Till slut kändes det trevligast att köpa en ny maskin när det började grusa ner alla glas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.