Byggahus.se
Jag har ingen aning om hur mycket man bör ha, men jag fyller diskmedelsfacket och kanske knappt lika mycket bredvid. Kör värsta/hetaste programmet och maskinen blir som ny.

Gråbelagda vardagsglas kan med fördel även få åka med. Skulle dock inte utsätta dyrbara saker för denna "avkalkning".

• Gilla
Eva.W
  • Laddar…
hsd
L Lantlolla skrev:
Självklart inte supermysigt utan supersmidigt..
Menar Du superdyrt

hsd
Vonelffors Vonelffors skrev:
Skulle rekommendera att alltid köra spolglans för sig om det går
Ja men visst, det gör jag på den nya maskinen ,de gamla fick pension efter 5 år utan sköljmedelsfack ( den var med i 18 år )

R
E Eva.W skrev:
Vad kan det vara för fel och är det bara att börja fundera på att köpa en ny?
Uppstår detta oavsett temperatur?

hsd hsd skrev:
Menar Du superdyrt
Nej det tycker jag inte. Allt är relativt.

Min analys ramlar ner på två saker.
Alt 1. Fett kvar i slangar och pumpar
Alt 2. Utslitna plast/gummidetaljer som bryts ner och hamnar i glasen.

På diskmedelshyllan i affären finns det ofta en flaska som heter diskmaskinsrengöring, kostar runt 70kr. Man skruvar av korken och kör ett tomt 70 graders program.
Det har hjälpt oss några gånger.

Om inte det hjälper, kan du hälla kaustiksoda i diskmedelsfacket, men det sliter verkligen på gummidetaljerna.

Om inte heller det fungerar, så får du nog lov att köpa en ny maskin. Jag rekommenderar en maskin från blocket som har garanti kvar.

• Gilla
StenQL och 2 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Min analys ramlar ner på två saker.
Alt 1. Fett kvar i slangar och pumpar
Alt 2. Utslitna plast/gummidetaljer som bryts ner och hamnar i glasen.

På diskmedelshyllan i affären finns det ofta en flaska som heter diskmaskinsrengöring, kostar runt 70kr. Man skruvar av korken och kör ett tomt 70 graders program.
Det har hjälpt oss några gånger.

Om inte det hjälper, kan du hälla kaustiksoda i diskmedelsfacket, men det sliter verkligen på gummidetaljerna.

Om inte heller det fungerar, så får du nog lov att köpa en ny maskin. Jag rekommenderar en maskin från blocket som har garanti kvar.
kaustiksoda hade jag nog inte själv använt. Däremot så brukar typ 2dl ättika i tom maskin på varmaste göra susen när jag har samma problem. Sen slänger jag även i en dl till vid nästa disk.

• Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
Men löser ättika fett?

Unikt namn
Ättika och Citronsyra har väl lågt ph som funkar bra mot kalk och olika former av beläggningar.

Det borde ju vara ett bra komplement till vanligt diskmaskinsmedel som har högre ph och är fettlösande.

• Gilla
Eva.W
  • Laddar…
Beror nog mycket på var man bor. Stockholm har mjukt vatten och lite kalkavlagringar, här är fett ett större problem.
I Uppsala är vattnet hårt och man har mer problem med kalkavlagringar.

Så kanske inget av råden är rätt, eftersom vi inte ver vilken typ av vatten som ts har.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
hsd
Utnyttja då möjligheten att ha fördisk ;)

• Gilla
Eva.W
  • Laddar…
R rolflidvall skrev:
Uppstår detta oavsett temperatur?
Japp

M magnu skrev:
Beror nog mycket på var man bor. Stockholm har mjukt vatten och lite kalkavlagringar, här är fett ett större problem.
I Uppsala är vattnet hårt och man har mer problem med kalkavlagringar.

Så kanske inget av råden är rätt, eftersom vi inte ver vilken typ av vatten som ts har.
Vi har mjukt vatten.

E Eva.W skrev:
Vi har mjukt vatten.
är det för mjukt vatten tex on du använder salt i avhärdaren så blir det svårt att lösa upp diskmedlet

electroluxaren electroluxaren skrev:
är det för mjukt vatten tex on du använder salt i avhärdaren så blir det svårt att lösa upp diskmedlet
Det låter som det kanske kunde vara det. Ska man ha något annat i saltbehållaren eller testa annat märke?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.