Byggahus.se
Hej Byggahus!

Jag blev idag överraskad av att det droppade vatten från taket i tvättstugan i källaren och var en pöl på golvet. Mindre kul men ingen skada skedd plus att det finns golvbrunn i tvättstugan om det rinner mera.

Jag springer upp ser att det är en koppling i fjärrvärmecentralen på våningen ovanför som droppar på friskt så att det nästan rinner. Det är på inkommande på primära sidan, så grönt härligt vatten.

Här nedan syns kopplingen som jag nu dragit åt rätt ordentligt så att det är ganska tätt - droppar nu mindre än två ggr per minut.
Rördelar i fjärrvärmecentral med en synlig läckande koppling och droppande vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några frågor har jag till den samlade expertisen:
1. Kopplingen i mitten med droppen läcker - är det en koppling med typ en fiberpackning eller nåt?
2. Kan det vara packningen som gått sönder som gör att det väldigt plötsligt läcker rätt rejält?
3. Kan jag köpa en ny packning någonstans eller behöver jag en ny koppling?
4. Behöver jag ta isär allt och titta först för att köpa rätt? Det är lite meckigt då det är minst sagt svårt att komma åt...

Jag har inga problem med att göra vanliga vattenkopplingar men här känns det som att jag inte vill göra helt fel och bli utan värme och varmvatten... Då ringer jag hellre ett proffs.

Tacksam för råd!

Bästa svaret

Troligen är det plan fiberpackning.

Eftersom det är på primärsidan så är det både högt tryck och kan vara över 100°.
Det är inte säkert att du får röra det där själv utan måste kontakta antingen fjv-nätägaren eller en VVSföretag som är godkänd.

Ring till fjv-nätägaren och fråga.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Stort tack för svar @Demmpa

Ja det är verkligen varmt röret och jag ska absolut kontakta Sthlm Exergi innan jag gör något mer. Har i alla fall dragit åt hyggligt hårt och nu är det knappt så att det läcker alls. Men jag inser ju att det måste åtgärdas då det uppenbart var något knas i och med att det började läcka så mycket och så plötsligt.

JustDoIt JustDoIt skrev:
Stort tack för svar @Demmpa

Ja det är verkligen varmt röret och jag ska absolut kontakta Sthlm Exergi innan jag gör något mer. Har i alla fall dragit åt hyggligt hårt och nu är det knappt så att det läcker alls. Men jag inser ju att det måste åtgärdas då det uppenbart var något knas i och med att det började läcka så mycket och så plötsligt.
Kolla samtidigt med ditt försäkringsbolaget !
När jag fick problem med en regelerventil i FV centralen så betalade mitt försäkringsbolag för ventilen 4200kr - självrisken.
Men fjärrvärmebolagen hade också en försäkring som betalade ut självrisken mot uppvisande av mitt försäkringsbolag ersättning till mig!
Hela bytet kostade 0kr !
Jag gjorde bytet själv och därför gjordes inget åldersavdrag trots att anläggning var mer än 8 år.

Det är inget problem att byta packningen själv, se till att alla rester an den gamla packningen kommer bort.
Om du tittar noga så har du säkert 2 ventiler att stänga FV med, ibland sitter utanför fastigheten.

Som nämnts tidigare är det speciella fiberpackningar till fjärrvärme ledningar. Planpackningar i gummi duger inte vid dom höga temperaturerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.