12 776 läst · 156 svar
13k läst
156 svar
Enorm skillnad på elpriserna i norr och söder
Det finns gått om folk som inte har en susning om hur marknaden fungerar. Så det finns säkerligen många som tror det.
Jag är för dålig på varför uppdelningen gjordes som den gjordes i regionindelningen. Såklart så kommer norra Sverige bli förlorare om kapaciteten ökar på samma sätt som södra blev av att öka kapaciteten till Europa.
Tänk om Skåne ska få billigare mat för de producerar mest? Vad är skillnaden?
Tänk om Skåne ska få billigare mat för de producerar mest? Vad är skillnaden?
elbidraget är ett skämt också. Jag som slarvig@ @ndreas skrev:Kan ju ändå kännas lite rimligt med tanke på att det i norra Sverige är betydligt kallare på vintern och krävs betydligt mer energi för att värna husen. Det är ju också "våra" älvar som byggts ut och därmed enligt många förstörts...
Det är ju ändå en viss skillnad på energi årgången vid -15c mot vid +5c.
Oavsett så lovar jag att något "elbidrag" aldrig i livet hade betalats ut om det var norrlänningar som tillfälligt hade drabbats av skenande elpriser
För inte allt för länge sedan hade vissa arbetsgivare "kallortstillägg".Alltså att den anställde som bodde på vissa orter fick något högre lön pga. ökade uppvärmningskostnader.
jo håller med dig till viss del. Men jag tänker de som sitter på gamla kåkar runt om i norra Svealand har det ganska dyrt också.@ @ndreas skrev:Kan ju ändå kännas lite rimligt med tanke på att det i norra Sverige är betydligt kallare på vintern och krävs betydligt mer energi för att värna husen. Det är ju också "våra" älvar som byggts ut och därmed enligt många förstörts...
Det är ju ändå en viss skillnad på energi årgången vid -15c mot vid +5c.
Oavsett så lovar jag att något "elbidrag" aldrig i livet hade betalats ut om det var norrlänningar som tillfälligt hade drabbats av skenande elpriser
För inte allt för länge sedan hade vissa arbetsgivare "kallortstillägg".Alltså att den anställde som bodde på vissa orter fick något högre lön pga. ökade uppvärmningskostnader.
bidragen är jättekonstiga. Ska det slängas ut bidrag för mindre avvikelser i elpriser då kanske man skulle gett ut avdrag för större energiinvesteringar istället. Känns modernare
Jag ska försöka mig på en enkel förklaring av elmarknaden och prisområdena. Har någon synpunkter blir jag gärna rättad.
Den som är villig att betala mest för elen i ett prisområde sätter priset. Alla konsumenter i prisområdet betalar samma pris. En kabel till utlandet eller annat elprisområde är konsument i den matande änden.
Ägaren av utlandskabeln är villig att betala upp till vad elen kostar i andra änden av kabeln och trissar alltså upp priserna i den matande änden. Om överföringskapaciteten var obegränsad skulle priserna vara i princip samma i båda ändar av kabeln. På samma gång som el exporteras till andra elprisområden eller länder så importeras också elpriser. Ökad överföringskapacitet kommer alltså att utjämna priserna inte sänka dem till lägstanivån. Med perfekt överföringskapacitet skulle elen kosta lika mycket överallt.
Ingen väljer alltså att exportera utan utlandskabeln köper el på samma villkor som alla andra. En liknelse är att åka till en billigare stad och handla varor för att sedan sälja dem någon annanstans.
Att det uppstår flaskhalsar är inte så konstigt när det går att besluta om att lägga ner ett kärnkraftverk på två år men det tar 15-20år att bygga nytt stamnät för att ersätta produktionen. Att det sedan som med sydvästlänken tar ännu längre tid gör ju saken ännu värre.
Den som är villig att betala mest för elen i ett prisområde sätter priset. Alla konsumenter i prisområdet betalar samma pris. En kabel till utlandet eller annat elprisområde är konsument i den matande änden.
Ägaren av utlandskabeln är villig att betala upp till vad elen kostar i andra änden av kabeln och trissar alltså upp priserna i den matande änden. Om överföringskapaciteten var obegränsad skulle priserna vara i princip samma i båda ändar av kabeln. På samma gång som el exporteras till andra elprisområden eller länder så importeras också elpriser. Ökad överföringskapacitet kommer alltså att utjämna priserna inte sänka dem till lägstanivån. Med perfekt överföringskapacitet skulle elen kosta lika mycket överallt.
Ingen väljer alltså att exportera utan utlandskabeln köper el på samma villkor som alla andra. En liknelse är att åka till en billigare stad och handla varor för att sedan sälja dem någon annanstans.
Att det uppstår flaskhalsar är inte så konstigt när det går att besluta om att lägga ner ett kärnkraftverk på två år men det tar 15-20år att bygga nytt stamnät för att ersätta produktionen. Att det sedan som med sydvästlänken tar ännu längre tid gör ju saken ännu värre.
Sverige blev anmälda till eu för att hindra handel med el. Det hade alltså byggts fler kablar söderut än man klarade att mata från norra Sverige.V VetarN skrev:
https://ei.se/konsument/el/sa-har-fungerar-elmarknaden/elomrade#h-Sverigedeladesinielomraden
"År 2006 anmäldes Svenska kraftnät till EU-kommissionen av Dansk Energi. Det är Svenska kraftnät som driver det svenska stamnätet.
I sin anmälan protesterade Dansk Energi mot att Svenska kraftnät periodvis begränsat exporten av el till Danmark. Begränsningarna hade Svenska kraftnät bland annat gjort under kalla vinterdagar då det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el från norra till södra Sverige och vidare till de europeiska länder som är anslutna till södra Sverige. Att begränsa exporten var ett sätt att undvika elbrist i landets södra delar.
EU-kommissionen krävde under våren 2010 att Svenska kraftnät måste hantera överföringsbegränsningar i det svenska stamnätet på ett annat sätt för att inte diskriminera användare i andra delar av Europa. Det resulterade i att Svenska kraftnät den 1 november 2011 delade in Sverige i fyra elområden."
Elprisområden är också ett sätt att gynna lokal elproduktion. Att producera el i prisområde 4 är väldigt mycket mer lönsamt än i prisområde 1.
Det kommer bli ett brutalt uppvaknande för kärnkraftsmotståndarna. Går all el åt i norra Sverige blir det mörkt och kallt här i södra, eller åtminstone dyrt...E elmont skrev:
Lösningen är mer produktion i södra Sverige. Starta Barsebäck*!
*Ja ja, jag vet att det inte längre är möjligt men bygg nytt då
Det finns nog gränser för hur dyr elen kan vara för att man ska kunna köra järnframställning.
El bidraget är 100% kopplat till att det är valårV VetarN skrev:elbidraget är ett skämt också. Jag som slarvig
jo håller med dig till viss del. Men jag tänker de som sitter på gamla kåkar runt om i norra Svealand har det ganska dyrt också.
bidragen är jättekonstiga. Ska det slängas ut bidrag för mindre avvikelser i elpriser då kanske man skulle gett ut avdrag för större energiinvesteringar istället. Känns modernare
Ser att många som anser att det är orättvist med den stora prisskillnaden och anser att det borde vara samma pris oavsett elområde eftersom "det ju är samma land vi bor i". Det kan man ju tycka, men ska det då gälla även lönenivåer och skattesatser?
Idag har ett hushåll med två medianinkomster i Österåker en årslön på ca 700 tkr medan samma hushåll i Dorotea ca 515 tkr före skatt. Hushållet i Österåker skattar 29,08% vilket ger dem ca 497 tkr i disponibel inkomst samtidigt som hushållet i Dorotea skattar 35,15% vilket ger dem en disponibel inkomst på ca 333 tkr. Hushållet i Österåker har alltså ca 164 tkr mer i plånboken att betala sina högre elkostnader med. Det räcker kanske till lite högre räntekostnader på bolånet också.
Jag kan också tycka det är extremt stor prisskillnad men blir rätt trött på att när det för ovanlighetens skull är norra sverige som gynnas blir det ett djäkla liv på södra sverige och krav på rättvisa. Jag blir ännu tröttare på en energiminister som hävdar att vindkraften måste byggas ut för att klara landets elförsörjning men säger nej till att det ska ske i hans egen hemkommun. Ska man vinna någon form av förtroende får man föregå med gott exempel.
Idag har ett hushåll med två medianinkomster i Österåker en årslön på ca 700 tkr medan samma hushåll i Dorotea ca 515 tkr före skatt. Hushållet i Österåker skattar 29,08% vilket ger dem ca 497 tkr i disponibel inkomst samtidigt som hushållet i Dorotea skattar 35,15% vilket ger dem en disponibel inkomst på ca 333 tkr. Hushållet i Österåker har alltså ca 164 tkr mer i plånboken att betala sina högre elkostnader med. Det räcker kanske till lite högre räntekostnader på bolånet också.
Jag kan också tycka det är extremt stor prisskillnad men blir rätt trött på att när det för ovanlighetens skull är norra sverige som gynnas blir det ett djäkla liv på södra sverige och krav på rättvisa. Jag blir ännu tröttare på en energiminister som hävdar att vindkraften måste byggas ut för att klara landets elförsörjning men säger nej till att det ska ske i hans egen hemkommun. Ska man vinna någon form av förtroende får man föregå med gott exempel.
Absolut så kan det vara! Måste erkänna att jag har dålig koll, men att kommunerna som genererar dessa enorma vinster får som inget alls mer än ett par enstaka jobb i många fall vilket är helt galet. Jokkmokk med sina dammar och reglerade vattendrag. Piteå med enorma arealer vindsnurror är som två exempel där kommunerna inte fått något mer än det negativa.N nicklas73 skrev:
Gruvorna dom bidrar iaf med många jobb vilket man inte kan säga om kraftverken.
Tycker svensk landsbygdpolitik är helt meningslös, därav min önskan att snegla på hur Norge gör för dom har lyckats mycket bättre än Sverige på just den delen.
De har redan billigare mat än norra Sverige.V VetarN skrev: