Byggahus.se
Börjar bli riktigt varmt i huset redan när solen ligger på.

Nya FTX (Swegon Casa R7 Smart) och BVP (Nibe S1155) system ska kopplas ihop för frikyla (kit Swegon SDCW 20). I instruktionerna för kylbatteriet SDCW 200 står att man ska välja cirkulationspump enligt
"Luftkylare: För dimensionering av pump och rörsystem, ta reda på kylsystemets temperatur och flöden samt kylarens tryckfall". Men hur tar man reda på detta???
Sedan undrar jag ändå om allmän rekommendation om cirkulationspump till frikyla. I tabell instruktion (bild) förstår jag det som att pumpen måste klara maximalt vätskeflöde om 0,13 l/s (468 l/h), stämmer det?
Vilken pump bör jag välja? Den ska kunna styras med 0..10 V-styrning och 24V DC matning, helst ska man kunna läsa ut flöde via modbus (hur/var mäter man det? På pumpen direkt? Via kontrollerkort Swegon SET?).

• Tabell över prestanda för Swegon kylbatteri SDCW 200 med luftflöden, temperaturer och tryckfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk illustration av ett Swegon kylsystem för frikyla inklusive komponenter och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E extcon skrev:
Börjar bli riktigt varmt i huset redan när solen ligger på.

Nya FTX (Swegon Casa R7 Smart) och BVP (Nibe S1155) system ska kopplas ihop för frikyla (kit Swegon SDCW 20). I instruktionerna för kylbatteriet SDCW 200 står att man ska välja cirkulationspump enligt
"Luftkylare: För dimensionering av pump och rörsystem, ta reda på kylsystemets temperatur och flöden samt kylarens tryckfall". Men hur tar man reda på detta???
Sedan undrar jag ändå om allmän rekommendation om cirkulationspump till frikyla. I tabell instruktion (bild) förstår jag det som att pumpen måste klara maximalt vätskeflöde om 0,13 l/s (468 l/h), stämmer det?
Vilken pump bör jag välja? Den ska kunna styras med 0..10 V-styrning och 24V DC matning, helst ska man kunna läsa ut flöde via modbus (hur/var mäter man det? På pumpen direkt? Via kontrollerkort Swegon SET?).
Gör du inte det lite mer avancerat än vad det behöver vara?

Hur stort ventialtionsflöde ska du köra i ditt hus? Hur kommer du att styra det? Ett normalflöde och sedan ökande beroende på inomhustemperaturen?

Varför ska du styra cirkulationspumpen på vattnet? Bättre att köra en vanlig 240v cirkulationspump och reglera luftflödet om kylan inte är tillräcklig. Vad har du för nytta av att veta flödet på vattnet? Det är väl bättre i sådana fall att mäta vattentemp in och ut från kylbatteriet. Ska du mäta vattenflödet skulle jag rekommendera en induktiv mätare, men då springer priset iväg.

0.13l/s är vattenflödet dom krävs för att uppnå en kyleffekt om 2.1kw, men det vid ett ventilationsflöde på 154l/s och 30 grader varm luft.

Räkna på tryckfallet på vattnet är inte så svårt, för alla ingående delar finns det flödesförluster, sedan är det bara att mäta antalet böjar och antal meter rör för systemet... Men troligtvis klarar man sig med en rätt så liten pump.

• Gilla
extcon
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Gör du inte det lite mer avancerat än vad det behöver vara?

Hur stort ventialtionsflöde ska du köra i ditt hus? Hur kommer du att styra det? Ett normalflöde och sedan ökande beroende på inomhustemperaturen?

Varför ska du styra cirkulationspumpen på vattnet? Bättre att köra en vanlig 240v cirkulationspump och reglera luftflödet om kylan inte är tillräcklig. Vad har du för nytta av att veta flödet på vattnet? Det är väl bättre i sådana fall att mäta vattentemp in och ut från kylbatteriet. Ska du mäta vattenflödet skulle jag rekommendera en induktiv mätare, men då springer priset iväg.

0.13l/s är vattenflödet dom krävs för att uppnå en kyleffekt om 2.1kw, men det vid ett ventilationsflöde på 154l/s och 30 grader varm luft.

Räkna på tryckfallet på vattnet är inte så svårt, för alla ingående delar finns det flödesförluster, sedan är det bara att mäta antalet böjar och antal meter rör för systemet... Men troligtvis klarar man sig med en rätt så liten pump.
Tack för tankar och återkoppling. I idealfallet hade en entreprenör fått göra allt men varken ventilationsfirman eller BVP-firman är villiga att göra det utan frågar om värden och information som inte hör till "deras" system. Möjligt att det blir komplext men det beror i så fall på min bristande erfarenhet och ingenjörsbakgrund Jag har varit tvungen att läsa manualer och försökt pyssla ihop en teoretisk lösning...
Minns inte alla detaljer men 280m2 ventilerat utrymme som utöver luftkvalitet för 7 pers också ska ventilera bort radon. Ingen AC eller fläktkonvektorer "bara" komfortkyla via ventilation från BVP köldbärarkrets. Huset är mörkt med många stora fönster med långsida mot syd och värms upp mycket snabbt av solen, det blir 26-27 grader inne vid en utetemp på 5-7 grader om solen ligger på nu i april utan att BVP går alls.
När det gäller styrning av cirkulationspump är det inget krav för komforten om jag förstått det rätt men "alla andra" cirkulationspumpar och ställdon styrs "smart" av Nibe BVP/Swegon CASA Smart och kan integreras med hemautomation. När det gäller att räkna på tryckfall så är det säkert inte svårt om man vet hur man gör men det vet jag tyvärr inte men det är ett värde som tydligen behövs för dimensionering av cirkulationspump enligt manualen för kylkanalbatteriet från Swegon (det levereras med ställdon, ventil och styrmodul men inte med cirkulationspump).
Hjälper detta för att ge mer info? Vad saknas annars?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.