48 656 läst · 332 svar
49k läst
332 svar
Hur lönsamt är solceller? Hur snyggt? Hur miljövänligt?
Ö-drift med automatisk bortkoppling från nätet och UPS på 10 ms från batterilager.F fsn skrev:
Det fungerar för behov inom ett dygn, men klarar inte vintermånaderna. Ett batterilager för att klara mig årsvis över mörkret kostar 75 mkr vilket är orimligt. Jag funderade på vattenpumpkraftverk men även det skulle kosta 1-2 mkr. Då nöjde jag med att hedga bort prisrisken genom vindandelar för 60.000 i Telge Vind. Den elen kräver ju dock att nätet fungerar vilket inte uppfyller självstänghetsvillkoret. Däremot är det ett oslagbart pris på ett megastort ”batteri”.
ok, vad är det för utrustning mer exakt? Jag funderar på att bygga ut mitt andra tak och skulle du vilja jämföra vad automatisk bortkoppling från nätet skulle kosta.D DanielEr1ksson skrev:Ö-drift med automatisk bortkoppling från nätet och UPS på 10 ms från batterilager.
Det fungerar för behov inom ett dygn, men klarar inte vintermånaderna. Ett batterilager för att klara mig årsvis över mörkret kostar 75 mkr vilket är orimligt. Jag funderade på vattenpumpkraftverk men även det skulle kosta 1-2 mkr. Då nöjde jag med att hedga bort prisrisken genom vindandelar för 60.000 i Telge Vind. Den elen kräver ju dock att nätet fungerar vilket inte uppfyller självstänghetsvillkoret. Däremot är det ett oslagbart pris på ett megastort ”batteri”.
Jag har två 10 kW hybridväxelriktare från SAJ (modell H2) som ger trefas som vanligt om nätet går ned. De kommer med en ATS (automatic transfer switch) som lyssnar på stora nätet. ATSn sitter precis innanför elmätaren. De två växelriktarna är parallellkopplade in i ATSn. Vid strömavbrott kan de antingen drivas av solcellerna eller av en batteribank.
Jag tror att Fronius Symo Gen24 gör ungefär samma sak men jag valde den som installatören kunde. De ligger ungefär lika i pris.
Priser?
Växelriktare 10 kW, 2.700€ per styck
Batterier á 5.2 kWh, 3.000€ per styck
Sedan är det ju möjligt att få grönt avdrag med halva kostnaden.
Jag tror att Fronius Symo Gen24 gör ungefär samma sak men jag valde den som installatören kunde. De ligger ungefär lika i pris.
Priser?
Växelriktare 10 kW, 2.700€ per styck
Batterier á 5.2 kWh, 3.000€ per styck
Sedan är det ju möjligt att få grönt avdrag med halva kostnaden.
Liknande trådar
-
Är Nordmount monteringssystem för solceller bra eller dåligt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Elsäkerhetsverkets 4 punkter om vem som får installera solceller
Beställa solceller från Kina, erfarenheter?
Solceller som inte är rätt monterade av företag
Juridik -
Vad kostar solceller och hur lönsamt?
Artikelkommentarer