Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
C cpalm skrev:
Det är väl i och för sig inte något hinder från att tvångsinkalla kvinnor? Eller hindra kvinnor från att lämna landet i en krigssituation? Om man inte återgår till den traditionella men ack så otidsenliga idén om att män är bättre lämpade för uppgiften.
Problemet är ju bara att enbart kvinnor föder barn, så ser man någon fördel med att ha ett humankapital att bygga nästa generation Svensson på så finns det ju vissa fördelar med att undanta kvinnor... ;)

• Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är väl i och för sig inte något hinder från att tvångsinkalla kvinnor? Eller hindra kvinnor från att lämna landet i en krigssituation med hänvisning till totalförsvarsplikten? Om man inte återgår till den traditionella men ack så otidsenliga idén om att män är bättre lämpade för uppgiften.
jag ser inga problem med det anledningen att många länder inte har kvinnor på fronten har vart att man inte vill få kärlek att florera mellan soldater det ses som störande moment

C
M maria01 skrev:
anledningen att många länder inte har kvinnor på fronten har vart att man inte vill få kärlek att florera mellan soldater
Okej, och hur kom antalet gevär in i bilden?

R Rkarlsson skrev:
Jag ändrade. Jag inser att diskutera med stridspittar är omöjligt.
Jag kan hjälpa till att transportera mat och dylikt viktigt till samhällsburna instanser. Kommer kriget i närområdet är jag således ivägen då jag ej har någon utbildning eller erfarenhet av vapen.
Då drar jag såklart och skyddar min familj så vi inte blir lik som ni erfarna stridskåta får bära bort.

Jag är varken stridskåt eller speciellt sugen på att bli indragen i krig.
Har även 2 barn.

MEN om Sverige hamnar i krig så anser jag att det är ens förbannade skyldighet att försvara landet man bor i
Vem tycker du ska göra det om du inte gör det?

• Gilla
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Har även 2 barn.

MEN om Sverige hamnar i krig så anser jag att det är ens förbannade skyldighet att försvara landet man bor i
Jag tycker att SOLDATER skall göra det. Att du tycker amatörer som mig ska stå och försvara och vara ivägen för våra yrkessoldater visar ju hur mycket fantasi du har.
Men du gillar kanske att skicka in amatörer i döden.

Jag passar bättre till annat som jag skrev, men de jobben kanske inte behövs ?

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Har även 2 barn.

Intressantare är väl diskussionen om vilket land det här hypotetiska kriget skulle vara emot?

R Rkarlsson skrev:
Jag tycker att SOLDATER skall göra det. Att du tycker amatörer som mig ska stå och försvara och vara ivägen för våra yrkessoldater visar ju hur mycket fantasi du har.

men sverige har inte soldater det är så vi har röstat vi har aldrig haft en sån arme inte ens för några år sen vi har förlitat oss på inkallning man kan bli en bra soldat på några veckor kolla på ukraina många deras män har ingen erfarenhet men en då lyckas slå ut ryssarna

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
men sverige har inte soldater det är så vi har röstat vi har aldrig haft en sån arme inte ens för några år sen vi har förlitat oss på inkallning man kan bli en bra soldat på några veckor kolla på ukraina många deras män har ingen erfarenhet men en då lyckas slå ut ryssarna
Alla de fordon jag sett med svenska flaggor nånstans på vägarna i vårt avlånga land sedan kriget startat är alltså inga soldater som kör?
Revingehed och alla övningar som funnits och alla jobbannonser efter personal för strid är bara påhittat?

Nähe du =) Vi har soldater, om än en extremt liten mängd pga att värnplikten försvann. Kände en snubbe som gjorde gmu och därefter utbildade sig till helikopterpilot under tiden värnplikten var borta. Hans yrke är ju inom försvaret.

De som vill göra det får såklart göra det, bara de vet med sig att de aldrig blir normala nånsin igen om de varit i en blodig strid.

R Rkarlsson skrev:
Alla de fordon jag sett med svenska flaggor nånstans på vägarna i vårt avlånga land sedan kriget startat är alltså inga soldater som kör?
Revingehed och alla övningar som funnits och alla jobbannonser efter personal för strid är bara påhittat?

Nähe du =) Vi har soldater, om än en extremt liten mängd pga att värnplikten försvann. Kände en snubbe som gjorde gmu och därefter utbildade sig till helikopterpilot under tiden värnplikten var borta. Hans yrke är ju inom försvaret.

De som vill göra det får såklart göra det, bara de vet med sig att de aldrig blir normala nånsin igen om de varit i en blodig strid.
du svarar dig själv

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:

Hur många yrkessoldater tror du Sverige har?

Tycker massgravarna i Ukraina visar att dom som anammat din taktik inte klarat sig speciellt bra.
Eller ska du rent av anamma Nyamko Sabuni doktrinen och fly till Norge?

Och om ditt enda trötta argument är att du inte klarar av att hantera ett vapen och därför borde få slippa så finns ju hemvärnet även för dig
Du får även lära dig göra upp eld och annat du kan behöva lära dig om strömmen skulle råka gå hemma

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Snailman
N Nilsson i Boda skrev:
Jag skulle vilja uppmuntra att personer kan stanna kvar i Ukraina. Jag ger pengar till Ukraine Red Cross istället. Nu flyttar krigshändelserna till Östra delen av landet, familjer behöver inte splitras upp, äldre generationen som kanske inte kan fly behöver stöd, land behöver odlas upp inför hungesrnöd i höst och Ukraina behöver alla för att bygga upp landet.
Ukraina håller ju på för fullt och tigger ihop vapen, så när Ryssarna tagit östra Ukraina, så kan det nog tänkas att Ukraina kommer att göra anfall i Östra Ukraina och det kommer nog Ryssarna att tröttna på och då ge sig på Ukraina igen.

Något fredsavtal verkar det ju inte särskilt troligt att Ukraina kommer att acceptera villkoren på, utan de vill nog helst kriga vidare tyvärr.

• Arg
  • Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Ukraina håller ju på för fullt och tigger ihop vapen, så när Ryssarna tagit östra Ukraina, så kan det nog tänkas att Ukraina kommer att göra anfall i Östra Ukraina och det kommer nog Ryssarna att tröttna på och då ge sig på Ukraina igen.

Något fredsavtal verkar det ju inte särskilt troligt att Ukraina kommer att acceptera villkoren på, utan de vill nog helst kriga vidare tyvärr.
vad är det för underton du har ? Ukraina tigger vapen och vill kriga vidare ?

rysstroll på byggahus är fan sorgligt att se. Fy och usch. Civila människor avrättas, barn och fruar våldtas och du tycker Ukraina tigger vapen och tror att dom ”vill” kriga ? Du är antingen en idiot eller rysstroll.

• Gilla
  • Älska
TheGambler79 och 17 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:

rysstroll på byggahus är fan sorgligt att se. Fy och usch. Civila människor avrättas, barn och fruar våldtas och du tycker Ukraina tigger vapen och tror att dom ”vill” kriga ? Du är antingen en idiot eller rysstroll.
Idiot eller rysstroll är synonymt

• Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Hur många yrkessoldater tror du Sverige har?

Tycker massgravarna i Ukraina visar att dom som anammat din taktik inte klarat sig speciellt bra.
Eller ska du rent av anamma Nyamko Sabuni doktrinen och fly till Norge?

Och om ditt enda trötta argument är att du inte klarar av att hantera ett vapen och därför borde få slippa så finns ju hemvärnet även för dig
Du får även lära dig göra upp eld och annat du kan behöva lära dig om strömmen skulle råka gå hemma
Så man ska göra hemvärnet för att klara sig utan ström? De basala kunskaperna bör alla födda innan 90 talet redan ha. Kan vara värre för stadsbor som knappt varit i skogen och då är det väl bra kunskap. Scouterna finns även vilket är en bra gemenskap utan att överdriva.

Snailman
Viktor.J Viktor.J skrev:

Jag tycker bara att de som överväger att stanna i Ukraina eller återvända dit bör tänka sig för, men om ni har samvete att råda dem att återvända/stanna kvar så kan jag ju inte hindra er, men det är faktiskt människoliv det handlar om. Men det struntar väl sådan som ni i:

• Arg
  • Gilla
TheGambler79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.