Byggahus.se
F fribygg skrev:
Under en teleledning skall det vara 4,5 m fri höjd när den passerar väg det borde innebära att själva stolpen är åtminstånde 7 m lång varav 1,5-2m nedgrävda
Ok. Det ändrar inte väsentligt på förhållandena. Vad får dig att tro att något som är minst dubbelt så högt och väger 20ggr mer skall kunna förankras på samma sätt? Det är faktiskt vansinnigt. Dödsfälla att klättra i.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ok. Det ändrar inte väsentligt på förhållandena. Vad får dig att tro att något som är minst dubbelt så högt och väger 20ggr mer skall kunna förankras på samma sätt? Det är faktiskt vansinnigt. Dödsfälla att klättra i.
4 eller 7 m anser jag vara väsentlig skillnad, du får ha din uppfattning

Jag tror TS har en ovanligt grov stam, undrar om diametern är kontrollmätt eller uppskattad? Kanske rent av omkretsen som är angiven?

windestal
F fribygg skrev:
Jag tror TS har en ovanligt grov stam, undrar om diametern är kontrollmätt eller uppskattad? Kanske rent av omkretsen som är angiven?
Diametern är mätt med kroppsmått, kan avvika +-10 cm. Nej, det är inte omkretsen, utan just diametern som det gäller. Ja, detta är en ovanligt grov stam.

windestal
B Björn Dahlroth skrev:
Kolla först om stammen som är så väldigt grov kan ha något virkesvärde dör snickerier.
Ingen som varit intresserad, då det finns risk för spikar i stammen, pga var den stått, och det kan paja sågar vad jag förstått.

A ArneTW skrev:
Den kommer att stå ett antal år och sedan kommer den att försvagas och rasa...

livstiden kan väl förlängas med diverse impregneringar som är mer eller mindre miljövänliga.. tänk telefonstolpe.

En bättre lösning vore att gjuta ett fäste och sedan sätta stolpen i det.. ie flaggstång...

/ATW
Om man barkar av den och oljar in den håller den nog 10-20 år

johnsilver johnsilver skrev:
Om man barkar av den och oljar in den håller den nog 10-20 år
Jag skulle ställt en plastbalja/tunna i botten som jag fyllt olja i och ställt ned stocken i.

/ATW

T Terry Cooper skrev:
Hej,
Jag har monterat utegym och lekutrustning utomhus...
Stående stolpar gjuts rakt ner i betong vid byggnation....
Alla får göra som dom vill, men jag avråder helt från detta.
Att gjuta ner trästolpar, med eller utan impregnering, i betong är ett välkänt sätt att få stolparna att ruttna och gå av fortare än önskat.

Du tror inte det finns strikta monteringsanvisningar och regler för hur detta ska förankras av tillverkaren?

Allt fotodokumenteras, allt byggmaterial mängdas och anges i dagbok och protokoll och besiktas sedan av kommunen via oberoende besiktningsman för utemiljö.
Kommunen står som ansvarig gentemot allmänheten med lek och träningsredskap i offentlig miljö.

Men du kanske ska kontakta Stockholms kommun med synpunkter, så får de ta ställning till detta..

T Terry Cooper skrev:
Du tror inte det finns strikta monteringsanvisningar och regler för hur detta ska förankras av tillverkaren?

Allt fotodokumenteras, allt byggmaterial mängdas och anges i dagbok och protokoll och besiktas sedan av kommunen via oberoende besiktningsman för utemiljö.
Kommunen står som ansvarig gentemot allmänheten med lek och träningsredskap i offentlig miljö.

Men du kanske ska kontakta Stockholms kommun med synpunkter, så får de ta ställning till detta..
Detta är väl helt OT för TS frågeställning

Jag lämnar den här tråden i Darwins ömma händer.

• Gilla
Pellwvist
  • Laddar…
Det närmaste att jämföra med är kraftledningsstolpar. Det finns normer för dem också. Både förväntad livslängd och förankring.
Det klättras i dem också.

T Terry Cooper skrev:

Stockholms kommun är med all största säkerhet inte intresserade av vad en lantis från Småland har för erfarenheter av trästolpar i mark.
Men de ansvariga kan ju, om intresse finnes, bege sig ut en bit och kolla hur tryckimpregnerade el- och telestolpar sitter i marken. Tror du de stolparna är nergjutna i betong?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Stockholms kommun är med all största säkerhet inte intresserade av vad en lantis från Småland har för erfarenheter av trästolpar i mark.
Men de ansvariga kan ju, om intresse finnes, bege sig ut en bit och kolla hur tryckimpregnerade el- och telestolpar sitter i marken. Tror du de stolparna är nergjutna i betong?
Terry har väl lämnat tråden när han insåg att han var helt OT?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Terry har väl lämnat tråden när han insåg att han var helt OT?
En oimpregnerad tallstolpe riskerar att ruttna sönder ganska fort. Först blir det insektsangrepp och sedan kommer svampar. Var uppmärksam på detta eftersom folk skulle komma att klättra på den. Jag lämnade en gång en grov ca 50 cm och ca 2.5 m hög tallstubbe på tomten för att ha som fästpunkt vid vändning av en båt. nu efter 5 -6 år håller den på att falla sonder. Kan nog rycka bort den om ett år eller så. En impregnerad stolpe kan däremot hålla mycket länge. Viktiig att den sätts i maken och stenas fast så att delrna under marknivå får ventilation. Men obs en sådan stolpe är impregnerad.
Björn

B Björn Dahlroth skrev:
En oimpregnerad tallstolpe riskerar att ruttna sönder ganska fort. Först blir det insektsangrepp och sedan kommer svampar. Var uppmärksam på detta eftersom folk skulle komma att klättra på den. Jag lämnade en gång en grov ca 50 cm och ca 2.5 m hög tallstubbe på tomten för att ha som fästpunkt vid vändning av en båt. nu efter 5 -6 år håller den på att falla sonder. Kan nog rycka bort den om ett år eller så. En impregnerad stolpe kan däremot hålla mycket länge. Viktiig att den sätts i maken och stenas fast så att delrna under marknivå får ventilation. Men obs en sådan stolpe är impregnerad.
Björn
Måste fråga varför du citerar mig? Att du skriver om dina erfarenheter av högtallstubbe och vad du tror om oimpregnerade stolpar kan ju vara helt relevant för TS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.