Anpassning till tomten och väderstreck är väldigt viktigt och eftersom sån information saknas går det inte att kommentera problem i de avseendena.
Det är en lång och tråkig korridor från hallen till köket. Risk för att gäster försöker gå in genom groventrén.
I tvättstugan bör man ha det man använder mest, dvs. tvättmaskin, torktumlare och ev. städskåp nära dörren. Nu är det väldigt många outnyttjade kvm närmast dörren. Det fungerar dåligt att ha klädförvaring framför ett fönster. Tvättstugans innerdörr verkar vara felhängd eftersom man nu går in i en vägg när man ska ut därifrån.
Går det att röra sig i allrummet?
Det ser väldigt trångt ut. Vad är det för bredd där soffan är?
Det bör väl vara ett normalstort fönster där.
Sneda väggar gör rum svårmöblerade, dvs. det går inte att utnyttja hela golvytan. Möblera barnrummen med skrivbord, garderob och bokhylla för att se att det går. I kontor med dator är det normalt sett bättre att inte ha skrivbordet framför fönstret eftersom det gör det svårt att se skärmen bra. Barn brukar ha svårt att somna i rum med söder- eller västerfönster eftersom de är så varma när de ska gå att lägga sig.
De som brukar bada mest är förskolebarn och finns det sådana i familjen så blir det mycket spring genom föräldrasovrummet. Väldigt många outnyttjade kvm i föräldrasovrummet.
Köket blir svårjobbat för det finns inga bra ytor att ställa matkassar på som är nära förvaring och ingenstans att ställa ifrån sig det första man tar ut från kylen medan man plockar ut resten.
Försök tänka efter hur arbetsgången blir i det där köket.
T.ex:
Var står man och skär grönsaker efter att man har sköljt dem och hur får man dem sen till hällen där de ska tillagas?
Vart ska man gå med tallrikar och glas som man plockar ur diskmaskinen?
Ska det inte finnas någon möjlighet att ha en TV vid vardagsrummets soffa?
Behov av bokhyllor, vitrinskåp och annan förvaring i kök/vardagsrummet?
Det ytor jag främst tänker på är dels badrummet vid stora sovrummet. Jag fattar idén med att ”gömma ” toaletten men samtidigt ser det ut att vara en väldigt trång nisch man ska krypa in i. Även avståndet mellan vask och badkar ser trångt ut. Håller med BirgitS att det är att föredra att ha badkaret i familjebadrummet istället för att barnen ska behöva gå genom föräldrarnas sovrum. Men om man behåller badkaret i det andra badrummet hade jag ändå funderat på att bredda det rummet något och minska ner tvättstugan något och istället rätat ut väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra delen jag reagerar på är vid sovrummen där mycket yta i framförallt gästrummet blir outnyttjbar. Jag hade flyttat rundor på alla rummen i den hörnan för att få ut mer av ytan. Bara för att testade jag att göra badrummet i denna del stor nog för ett badkar också.
Huset ska ligga på en naturtomt. Det ska ligga med den sociala delen rakt söderut. Det kommer vara utsikt åt sydost. När man kommer in i huset kommer man då se rakt genom huset och ut genom panoramafönstren i vardagsrummet. Man kommer även se kaminen spraka. Det kommer även vara sidofönster till ytterdörren så jag tror inte det kommer vara ett problem att gå in i rätt dörr.
Vi har badkar idag men använder det bara själva. Tanken är att kunna ligga i badkaret och ha utsikt ut genom fönstret. Toalettlösningen tror jag kommer bli bra. Vi kan ju justera bredden något om det känns för trångt.
Tanken med tvättstugan var att dela den i en ren del och en groventré.
Den "tomma" ytan innanför dörren ska vara till för tvättorkning med nedfällbara stativ från väggen. Dörröppningen ska såklart vara så att dörren till tvättstugan öppnas mot väggen till höger. Klädhängning vid fönster kommer gå fint eftersom fönstret är 160 cm upp från golv.
Mot entrésidan kommer det inte vara några andra fönster än smala höga fönster.
Vi tänkte att vi kunde ställa matkassar på köksön. Sedan är det ju bänkyta precis bredvid skafferiet.
Vitrinskåp är tänkt att stå i hallen på väg till vardagsrummet.
Barnsovrum i västerläge kan bli varmt men det blir svårt att ändra på eftersom vi ska ha vårt sovrum i den östra delen.
Jag inser att jag borde ha förklarat dessa saker lite bättre innan.
Jag bifogar lite idébilder. Mest för att få en känsla av rymden. Köksöns innehåll stämmer t ex. inte.
Okej, jag kunde inte släppa att jag missade ett sovrum så var tvungen att slänga in ett till…
[bild]
Tack för insats. Problemet är att vi rent designmässigt på huset alltså inte vill ha några "vanliga fönster" på entrésidan. Annars hade det gått att lösa på många olika sätt.
Tack för insats. Problemet är att vi rent designmässigt på huset alltså inte vill ha några "vanliga fönster" på entrésidan. Annars hade det gått att lösa på många olika sätt.
Vad använder du för program förresten?
roomsketcher är det jag har petat i i detta fallet
Önskar input på planlösning. Vi har tänkt oss ett 1-plans hus med platt tak med utstick runt huset, 1 m runt den sociala delen samt 0.5 m runt resten.
Tack på förhand!
Bidrar med min standardmetod
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man tittar på det vita ovan är det en väldigt okontrollerad figur. Eftersom ni har tillgång till vyer borde ni titta run mer kring entré, hall korsningen och försöka få till lite bättre rumssammanhang. Det är en massa små förskjutningar som kommer att upplevas som stökiga.
Det enkla sättet är att tänka kommunikationsytorna som avgränsade rum. Tex etablera hall+entre som ett rum. Det vill säga se till att väggar ligger i linje och att öppningar är just öppningar i vägg. Det andra sättet är att få till dynamiska öppna sammanhang men det är mycket svårare och kräver skicklighet. Kommunikationsytornas och sällskapsytornas flöden måste då bli vackra genom mer komplicerade medel.
Unvik också om möjligt "halsar" på rummen. Se Sovrum och gästrum.
Blev ju snyggt med fönstret infällt i ett extra träparti, den delen av huset ser mycket mer välplanerad ut nu.
Men jag hänger fortfarande upp mig på att badrummet vid stora sovrummet är alldeles för smalt mellan tvättställ och badkar
I korridorer och mellan köksbänkar brukar man ju vilja ha ca 1200 och på den delen ser det ut att vara max 900, så skulle säga att det behövs några dm till för att funka. Lilla badrummet ser dessutom inte ut att uppfylla tillgänglighetskraven (trots rullstolscirkel) för där är inte tillräcklig serviceyta bredvid toaletten (har för mig det ska vara typ 1 m bredvid på ena sidan?) men BirgitS vet garanterat…
Tänker att vi gör en lösning liknande entrén för detta fönster.
Smaken är som baken för mig ser det ut som en nödlösning efter att man har bytt ut en dörr till ett fönster.Sen tycker jag ju att ett allrum är värt mer ljus än det som kommer in genom typ 20 cm hög glasyta.
Llillanutten skrev:
I korridorer och mellan köksbänkar brukar man ju vilja ha ca 1200 och på den delen ser det ut att vara max 900, så skulle säga att det behövs några dm till för att funka. Lilla badrummet ser dessutom inte ut att uppfylla tillgänglighetskraven (trots rullstolscirkel) för där är inte tillräcklig serviceyta bredvid toaletten (har för mig det ska vara typ 1 m bredvid på ena sidan?) men BirgitS vet garanterat…
Men 120 cm är pga. en i rullstol ska kunna dra ut lådor och öppna kylen så 90 cm tror jag fungerar i ett badrum som delas av två.
När man kommer in i huset kommer man då se rakt genom huset och ut genom panoramafönstren i vardagsrummet. Man kommer även se kaminen spraka.
Det är nog lite för långt för det.
DonEmilio skrev:
Vi tänkte att vi kunde ställa matkassar på köksön.
Det borde vara mer praktiskt om lilla hon vore placerad till höger så att det gick att ställa matkassarna, fryslådorna etc. nära kyl, frys och skafferi.
Var är det tänkt att garderoben ska stå i barnsovrummet som är 10,3 kvm?