Byggahus.se
A antonsten skrev:
Hur vet jag vilken plattform jag har? I och med att Miele rengjorde/skakade slangarna när han var här för två dagar sen känns det osannolikt att det redan skulle samlats så mycket skit igen?
då får väl miele komma tillbaka och göra rätt

B burton skrev:
En miele, ca 10 år gammal. Tömmer oftast inte (ibland går den hela program) piper och visar F11.

Igår gick det inte ens att starta program, bara brummade. Då fanns det stående vatten längst ner i maskin. Tömde detta vatten för hand med ett decilitermått. Efter detta startade program, lät som den förtömmer och sedan tar in vatten för att börja diska. Likadant igen när den skall tömma på slutet, brummar utan att tömma. Till slut pip och F11. Har haft loss maskin å kollat avloppsslang men ej koppling mot diskmaskin. Försökt rensa och kört program och den har då tömt i vasken, dock bara kortprogram. Har själv bytt avloppspump nyligen då jag trodde den var boven. Hjälpte inte. Bytte genom liten lucka på framsidan. Jag har inte demonterat maskin mer än det. Rensat pumpen ofta så det är inte igensatt där.

Kan det vara något mellan pump och avloppsslang. Översvämningsskydd har jag läst lite om. Kan det ha med det att göra då det verkar som om den inte tömmer när det är mkt vatten inne i maskin.

Den har ju 10 år på nacken så kanske att den gjort sitt men det tar emot å köpa något nytt sämre om man nu kan fixa detta.

Vad tror ni där ute?
B burton skrev:
En miele, ca 10 år gammal. Tömmer oftast inte (ibland går den hela program) piper och visar F11.

Igår gick det inte ens att starta program, bara brummade. Då fanns det stående vatten längst ner i maskin. Tömde detta vatten för hand med ett decilitermått. Efter detta startade program, lät som den förtömmer och sedan tar in vatten för att börja diska. Likadant igen när den skall tömma på slutet, brummar utan att tömma. Till slut pip och F11. Har haft loss maskin å kollat avloppsslang men ej koppling mot diskmaskin. Försökt rensa och kört program och den har då tömt i vasken, dock bara kortprogram. Har själv bytt avloppspump nyligen då jag trodde den var boven. Hjälpte inte. Bytte genom liten lucka på framsidan. Jag har inte demonterat maskin mer än det. Rensat pumpen ofta så det är inte igensatt där.

Kan det vara något mellan pump och avloppsslang. Översvämningsskydd har jag läst lite om. Kan det ha med det att göra då det verkar som om den inte tömmer när det är mkt vatten inne i maskin.

Den har ju 10 år på nacken så kanske att den gjort sitt men det tar emot å köpa något nytt sämre om man nu kan fixa detta.

Vad tror ni där ute?
B burton skrev:

Vad tror ni där ute?

Fick du löst detta? Samma problem med min Miele och hjälper inte att ta bort backventilen! Ta hit miele kostar några tusen och funderar om köpa ny istället?

per

Fick det löst efter att ha haft Miele på besök två gånger... (man betalar lyckligtvis bara för första gången i och med att det var samma problem andra gången). För oss var det för mycket skit i slangen som gjorde att den inte tömde ut allt vatten... Nu har den funkat i 2 veckor utan problem (ta i trä).

A antonsten skrev:
Fick det löst efter att ha haft Miele på besök två gånger... (man betalar lyckligtvis bara för första gången i och med att det var samma problem andra gången). För oss var det för mycket skit i slangen som gjorde att den inte tömde ut allt vatten... Nu har den funkat i 2 veckor utan problem (ta i trä).

Hade du kunnat fixa det själv? Inte gratis att ha Miele på besök? 2-3 tusen?

Silfveroxel Silfveroxel skrev:
Hade du kunnat fixa det själv? Inte gratis att ha Miele på besök? 2-3 tusen?
Japp, hade jag vetat _vad_ jag skulle göra hade det gått enkelt att fixa själv. Tror första besöket gick på 2000:- men då bor vi också på landet så framkörningen var väl en del av den kostnaden.

A antonsten skrev:
Japp, hade jag vetat _vad_ jag skulle göra hade det gått enkelt att fixa själv. Tror första besöket gick på 2000:- men då bor vi också på landet så framkörningen var väl en del av den kostnaden.
Vad gör man? Lossar avloppslang, eller vad? Den pumpar inget alls! Kan det vara pumpen tror du? Annars tror jag samma problem att det sitter någon skit någonstans

Vad gör man? Lossar avloppslang, eller vad? Den pumpar inget alls! Kan det vara pumpen tror du? Annars tror jag samma problem att det sitter någon skit någonstans[/QUOTE
Testa att ta bort avloppslangen från kopplingen till vasken. Blir ju smalare där. Kör kort program med slangen liggandes i vasken. Se om du kan rensa slangen med något. Antar du rensat pumpen så inget satt sig?
Min höll sig när backventil var fixad, tyvärr gav den upp strax efter, något med elektroniken. Skickade ut fanskapet. Behöver du reservdelar står den forfarande i uterummet men inte länge till. Köpte ju en pump till innan jag visste det var packningen som strulade så det har jag 2 av ;) Finns i Gbg

A antonsten skrev:
Mieles tryckhetsbevis ger dig ju 1000.- om du tar ut en tekniker inom 10år

electroluxaren electroluxaren skrev:
Mieles tryckhetsbevis ger dig ju 1000.- om du tar ut en tekniker inom 10år
Frågan är om man har ett sådant? Är dom digitalt lagrade? Kommer inte ihåg och detta 3-4 diskmaskin och haft lika många tvättmaskiner mm eftersom bytt hus och sommarhus etc.

Finns dessa kvar? Hade för länge sedan men som sagt kommer inte ihåg

Frågan är om man har ett sådant? Är dom digitalt lagrade? Kommer inte ihåg och detta 3-4 diskmaskin och haft lika många tvättmaskiner mm eftersom bytt hus och sommarhus etc.

Finns dessa kvar? Hade för länge sedan men som sagt kommer inte ihåg
jag vet faktiskt inte hur miele hanterar detta

Hej,

Sitter med samma problem, har dock en 15månader gammal maskin. Filter har rengjorts med jämna mellanrum och extra noga efter felmeddelande. Avloppspumpen sitter dåligt till för att komma åt, men kan inte se att där skulle vara någon smuts. Vad skulle ni rekommendera för nästa steg? Min maskin är integrerad om det spelar någon roll.

Tack på förhand.

V vfaltin skrev:
Hej,

Sitter med samma problem, har dock en 15månader gammal maskin. Filter har rengjorts med jämna mellanrum och extra noga efter felmeddelande. Avloppspumpen sitter dåligt till för att komma åt, men kan inte se att där skulle vara någon smuts. Vad skulle ni rekommendera för nästa steg? Min maskin är integrerad om det spelar någon roll.

Tack på förhand.
Har du kollar backventil? Sitter längre ner under filter.

B burton skrev:
Har du kollar backventil? Sitter längre ner under filter.
Nä det har jag inte gjort, att kolla den är det detsamma som att ta loss och rengöra eller ska jag vara vaksam på något annat? Tack!

V vfaltin skrev:
Nä det har jag inte gjort, att kolla den är det detsamma som att ta loss och rengöra eller ska jag vara vaksam på något annat? Tack!
Backventil är inte samma som filter/sil. Backventil men är en stålkula och har det hamnat någon hård bit, kanske glasbit där kan ej kulan röra sig som tänkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.