Hej,
En ödmjuk fråga från någon som inte är särskilt golvbelevrad men som vill lära sig.
Bakgrund: jag har ett kök på ca 2,2*2,2m som jag ska lägga parkettgolv i. Varje planka golvbräda är 2,4 m lång, dvs varje bräda är längre än rummets längd och bredd.
Min fråga är således: måste jag lägga plankorna om lott? Om man kikar på min skiss så försöker jag illustrera vad jag menar (svart är rummet, brunt anget parketten).
I exempel A har jag bara kapat bakänden på varje planka och därefter inte använt den resterande fulbiten. I exempel B har jag använt den kapade biten (förutsatt att den inte är för kort och att fogarna inte kommer för nära varandra, jag HAR läst läggningsinstruktionerna) för att påbörja nästa rad. Jag inser att exempel B sparar mycket mer virke men så som jag har räknat kommer jag att behöva öppna två fulla paket oavsett så finns det något skäl förutom slöseriet att lägga som i exempel B? Blir golvet mer beständigt av att ha skarvar på var eller varannan rad? Blir hela konstruktionen mer flexibel och således mindre benägen att spricka kanske? Eller är det bara plånboken man sparar på att lägga som i B och inte som A när det gäller rum vars längd och bredd är mindre än vad planket är långt?
Tacksam för alla svar!
En ödmjuk fråga från någon som inte är särskilt golvbelevrad men som vill lära sig.
Bakgrund: jag har ett kök på ca 2,2*2,2m som jag ska lägga parkettgolv i. Varje planka golvbräda är 2,4 m lång, dvs varje bräda är längre än rummets längd och bredd.
Min fråga är således: måste jag lägga plankorna om lott? Om man kikar på min skiss så försöker jag illustrera vad jag menar (svart är rummet, brunt anget parketten).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I exempel A har jag bara kapat bakänden på varje planka och därefter inte använt den resterande fulbiten. I exempel B har jag använt den kapade biten (förutsatt att den inte är för kort och att fogarna inte kommer för nära varandra, jag HAR läst läggningsinstruktionerna) för att påbörja nästa rad. Jag inser att exempel B sparar mycket mer virke men så som jag har räknat kommer jag att behöva öppna två fulla paket oavsett så finns det något skäl förutom slöseriet att lägga som i exempel B? Blir golvet mer beständigt av att ha skarvar på var eller varannan rad? Blir hela konstruktionen mer flexibel och således mindre benägen att spricka kanske? Eller är det bara plånboken man sparar på att lägga som i B och inte som A när det gäller rum vars längd och bredd är mindre än vad planket är långt?
Tacksam för alla svar!
Lägg B. Har själv gjort A. Sen fick jag lära mig att parkettgolv kan bågna. Jag ska lägga om min bit i hallen som bågnat.
A hade jag valt.Floating_Cow skrev:
Hej,
[bild]
Tacksam för alla svar!
A, är det bästa alternativet. Skarvar ska man inte ha i onödan. Bågnar kan det göra om man lägger utan spalt mot väggen. Men på ett så litet rum kan den spalten vara klart mindre än rekommendation.
Det lär inte bero på att du la det utan skarvade brädor i alla fall.
Tycker Daniel har sammanfattat läget bra. Inget bågnar för att skarvar saknas och skarvar har man ju bara för att golvbitarna är för korta eller för att man vill minska spillet. Jag skulle också lägga enligt A.
OM man ändå väljer B, se till att skarvarna inte hamnar regelbundet som på bild B, de ska ligga "slumpvis" över golvet.
OM man ändå väljer B, se till att skarvarna inte hamnar regelbundet som på bild B, de ska ligga "slumpvis" över golvet.
Den breda majoriteten verkar ju köpa att metod A är rimlig för min situation så jag kör på det! Det blir ju lättare att lägga utan skarvar helt enkelt. Jag kommer även att använda mig av den av leverantören angivna rörelsemånen på alla platser, dvs 10 mm som jag sedan räcker med list.
Stort tack till alla som svarade!
Stort tack till alla som svarade!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägga nytt parkettgolv på sand
Golv -
Lägga in nytt parkettgolv - radonfolie, fuktspärr eller ingendera ?
Golv -
Lägga parkettgolv på ett betongbjälklag med uppvärmde källare
Golv -
Hur skulle ni gå tillväga om ni skulle vilja lägga parkettgolv
Golv -
missade en ursågning i parkettgolvet - måste nu lägga sågad kan mot sågad kant
Golv