Byggahus.se
Fotografen Fotografen skrev:
Det är inte någon lite halvt slumpmässig kortslutning någonstans? Nötskada, klämd ledare eller liknande?
Är det alltid samma säkring som går?
Säkringen är en 3fas säkring, vad de ni egentligen kallas, så alla faser går samtidigt när en går. Teorin med kortslutning kanske skulle kunna va något. Skulle fukt i någon anslutning på en skarvkabel kunna ge liknande symtom?

D Djävulssnickarn skrev:
Jag är väl insatt då jag alltid har gått efter rekommendationer från tillverkarna när jag nyinstallerat maskiner. Å jag har installerat ett stort antal maskiner på stora industrier, främst stenindustrier. Maskiner med 7.5kw skulle enligt manualen ha 16a, de som ville ha 20a hade flera motorer, en av de hade bland annat en 7.5kw å en 3kw.
Men då var det nya maskiner med elektronisk mjukstart, endast ett fåtal hade YD-start. Och säkringar var alltid porslinsproppar
Du är tyvärr elektriskt okunnig om man ska bedöma av olika svar du gett i trådar gällande såna frågor här på BH. Det är givetvis inget fel med det dvs att vara mer eller mindre kunnig fel blir det bara när du råder och påstår en massa som inte stämmer fullt ut och inte lämnar ett spår av tvivel eller utgång sidledes.

Att du och andra som jag skrev tidigare kluddar är inget som behöver framhållas som lösning 1A på problem och frågeställningar som i mer än 100 år varit helt och fullt utredda. Börja gärna dina resonemang med någon form av brasklapp att det är sånt som brukar eller kan fungera såsom du har upplevt och sett det gjort. TS klarar sig i detta fallet normalt tex mycket pga sina långa sladdar som dämpar start och omkopplingsströmmar. Att det sen kan vara brister och fel både på dvärgen eller i motor och andra delar som löser säkringen är något som nämnts bör mätas med tex en tång och ev isolationsprovare.

Nu ska jag inte hacka på dig mer om det nu upplevs så. Det är bara ett sätt jag börjat med i eltrådarna där jag hellre är lite kantig än att enkla frågor och svar ska in i dimman likt i en tråd tidigare där det till förbannelse skulle slätas över något som var självklart och tydligt fel i en matning av en central.

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Ursäkta mig jag ger bara svar utifrån lösningar jag har gjort och som bevisligen fungerat utan problem. Har arbetat som industrielektriker länge och har stött på dessa problem dagligen i flera års tid

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
Men visst man kan säga att det åtminstone fungerar i de specifika fallen, inte säkert att det funkar i alla sammanhang. Det kunde jag nämnt tidigare, ber om ursäkt för det.
Men om man nu ska hålla sig till ämnet så skulle jag ändå säga att 16a trög propp ska fungera till detta sågverket

Jag upprepar, denna såg går att köra på 10A trög. I 14 dagar med grov gran åtminstone.
16A är givetvis helt problemfritt.

En "normal" 4m stock sågar man igenom på ca 20-30 sekunder och vid returen är sågmotorn alltid avslagen.

Har man blockat klart och ska skiva upp blocket så är motorn igång 30 sek av 30 sek i kanske 12 cykler sedan lång paus osv osv.

Jag kan mäta upp den i morgon bara för skojs skull som referens åt TS.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag upprepar, denna såg går att köra på 10A trög. I 14 dagar med grov gran åtminstone.
16A är givetvis helt problemfritt.

En "normal" 4m stock sågar man igenom på ca 20-30 sekunder och vid returen är sågmotorn alltid avslagen.

Har man blockat klart och ska skiva upp blocket så är motorn igång 30 sek av 30 sek i kanske 12 cykler sedan lång paus osv osv.

Jag kan mäta upp den i morgon bara för skojs skull som referens åt TS.
D Djävulssnickarn skrev:
Ursäkta mig jag ger bara svar utifrån lösningar jag har gjort och som bevisligen fungerat utan problem. Har arbetat som industrielektriker länge och har stött på dessa problem dagligen i flera års tid
Hängde på en Fluke 336 idag:
Startström 31,4 A
Tomgång 2,8-3,0 A
Sågning i färsk gran 30cm brett skär x 5 meter 4,8-6,0 A

Samma såg säljs även med en 5,5 kW motor och ska då kunna såga likvärdigt som med den större 7,5 kW motorn och det bekräftas beviserligen av mätresultatet.

• Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Intressant där Anders. Hur snabbt matade du? Du belastar ju inte motorn fullt där så du kan nog köra lite snabbare. Visst hade du också 7.5kw?

Vart hängde du mätaren förresten? Var det på motorkabeln eller på inkommande kabel?

D Djävulssnickarn skrev:
Intressant där Anders. Hur snabbt matade du? Du belastar ju inte motorn fullt där så du kan nog köra lite snabbare. Visst hade du också 7.5kw?
Jag matade så att sågsnittet blev bra, dvs som jag sagt tidigare ca 20- 30 sek för 4 meter. Klart det finns mer att hämta effektmässigt men det tar man ut i hårdare träslag inte högre tempo.

D Djävulssnickarn skrev:
Vart hängde du mätaren förresten? Var det på motorkabeln eller på inkommande kabel?
Kan inte se någon skillnad på vart jag skulle mäta då inget annat än motorn belastar.
Just i detta fall på motorn.

Det jag menar är att om det är en motor med YD start å man hänger mätaren på en av de 6 ledarna som går in i motorn från YD starten så ser man bara ca halva strömmen. Då man brukar ställa motorskyddet i en YD start på 0.58x motorns märkström så misstänker jag därför att strömmen fördelas rätt jämnt mellan UVW1 å UVW2
Så därför mäter jag alltid innan YD starten

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Vore ju intressant om TS nu också skaffar en tång och mäter. Och då som Djävulssnickarn beskriver på rätt ställe och inte i fas.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vore ju intressant om TS nu också skaffar en tång och mäter. Och då som Djävulssnickarn beskriver på rätt ställe och inte i fas.
Har jag dragit igång tråden ska jag se till att mäta också. Men automatsäkringen är förbikopplad och hittills har det funkat. Men nu är det fullt upp att såga det som ska användas i sommar samt hinna med veden. Så förmodligen är mätningen en stund bort, men återkommer. Tror som sagt fortfarande någon kort peakström eller något liknande orsakade problemet och inte att det gick tungt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Inte mätt än men kan då konstatera att vid körning direkt mot 16a tröga huvudsäkringarna funkar det bra. De gånger jag matat innan den fått rätt varv eller de gått trögt av någon annan anledning har sågen nästan stannat men ändå håller säkringarna. Detta trots normal förbrukning i huset. Åtminstone 2 veckor tills ska jag såga innan jag kan börja fundera på någon effektmätning.

L lodin92 skrev:
Inte mätt än men kan då konstatera att vid körning direkt mot 16a tröga huvudsäkringarna funkar det bra. De gånger jag matat innan den fått rätt varv eller de gått trögt av någon annan anledning har sågen nästan stannat men ändå håller säkringarna. Detta trots normal förbrukning i huset. Åtminstone 2 veckor tills ska jag såga innan jag kan börja fundera på någon effektmätning.
Som sagt vore det intressant om du mäter vid tillfälle. Din sk automatsäkring är knappast frisk om du tidigare klarar starta med den och ändå löser ut emellanåt under drift. Det är i princip bara vid start av motorn du skulle ha problem pga skillnader mellan propparna och dvärgbrytaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.