6 855 läst · 80 svar
7k läst
80 svar
Sågverk utlöser c16 säkringsgrupp
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Jag skrev "nära".
Du kan som sagt inte säkra uttaget över dess märkström, så de enda alternativen är D16 eller diazed.
Edit: Det är ditt driftfall som är en del av problemet här. Motorn drar mer ström vid hård belastning och väldigt mycket mer ström när den hugger fast lite i stocken. Det låter som att det är det senare som är problemet i ditt fall, dvs korta strömspikar. Men det kan även vara måttlig överlast då dvärgen värms upp om den körs länge nära sin märkström och blir känsligare. Det går alltså inte att jämföra med en hötorksfläkt.
Du kan som sagt inte säkra uttaget över dess märkström, så de enda alternativen är D16 eller diazed.
Edit: Det är ditt driftfall som är en del av problemet här. Motorn drar mer ström vid hård belastning och väldigt mycket mer ström när den hugger fast lite i stocken. Det låter som att det är det senare som är problemet i ditt fall, dvs korta strömspikar. Men det kan även vara måttlig överlast då dvärgen värms upp om den körs länge nära sin märkström och blir känsligare. Det går alltså inte att jämföra med en hötorksfläkt.
Redigerat:
Skaffa som nämnts tidigare något att mäta med tex en enkel strömtång så kommer du vidare och den kan du ha nytta av i framtiden också. Du klarar ju starten med din dvärgbrytare det är främst där du skulle kunna ha problem med 16 A så det är intressant att veta strömmen när du får problem och för all del även spänning.L lodin92 skrev:Sågen säljs som 16A/7,5kw 400v i broschyren, är 16mm fasthandske med medföljande lös handske att sätta på skarvkabel. Uttaget är max 16a men har ju kvar 16a porslinsäkringarna som ej går att byta ut innan grövre kabel dras till huset. Så även om de inte är godkänt så känner jag mig trygg i att byta automatsäkringen till 20A. Jordfelsbrytare finns för uttaget.
Lär ju finnas ett motorskydd men har som sagt inte öppnat elboxen på sägen än.
Nu verkar du ha rätt långa sladdar som gör att du klarar starten vilket man normalt inte gör ens med Y/D och 7.5 kW och lite starkare matning. Det du vinner i starten kan du förlora när du belastar motorn lite mer helt i linje med hur en sån motor dvs trefas asynkron beter sig vid sjunkande spänning.
Mäter du får du facit på hur det ligger till och om ev dvärgbrytaren inte håller sig inom spec då ska du byta den till en ny lika. Att köra utan den säkringen kan du göra så länge mätarsäkringarna är 16 A och du har JFB till uttaget men det ska normalt inte vara så att du inte kan ha din dvärg där oavsett. Det skiljer inte så mycket i överlastområdet att du inte ska kunna ha det som det bör vara och oavsett är en sån såg med sina märkdata inte korrekt att ange som körbar på 16 A säkring oavsett typ.
Den gamla Höfläkten på 7,5 kw har gått med 10m skarvkabel och normal förbrukning inne utan att lösa ut när den väl är igång. Då var dock 3fas uttaget kopplat direkt på mätarsäkringarna. Men de kanske inte säger så mycket om sågen ska lyckas gå eller inte trots samma effekt.GK100 skrev:
Skaffa som nämnts tidigare något att mäta med tex en enkel strömtång så kommer du vidare och den kan du ha nytta av i framtiden också. Du klarar ju starten med din dvärgbrytare det är främst där du skulle kunna ha problem med 16 A så det är intressant att veta strömmen när du får problem och för all del även spänning.
Nu verkar du ha rätt långa sladdar som gör att du klarar starten vilket man normalt inte gör ens med Y/D och 7.5 kW och lite starkare matning. Det du vinner i starten kan du förlora när du belastar motorn lite mer helt i linje med hur en sån motor dvs trefas asynkron beter sig vid sjunkande spänning.
Mäter du får du facit på hur det ligger till och om ev dvärgbrytaren inte håller sig inom spec då ska du byta den till en ny lika. Att köra utan den säkringen kan du göra så länge mätarsäkringarna är 16 A och du har JFB till uttaget men det ska normalt inte vara så att du inte kan ha din dvärg där oavsett. Det skiljer inte så mycket i överlastområdet att du inte ska kunna ha det som det bör vara och oavsett är en sån såg med sina märkdata inte korrekt att ange som körbar på 16 A säkring oavsett typ.
Oavsett så känns det som en tång och mäta är nästa steg. Förmodligen efter att automatsäkringen kopplas förbi så virket hinner torka till sommaren.. Återkommer när jag sett resultatet från något av dessa.
Redigerat:
Som du är inne på så misstänker jag att bladet nyper fast och säkringen går. För känns verkligen inte som de varit i de stockar det gått tungt som säkringen farit. Har fortfarande för låg takt för att de ska hinna bli någon värme tycker jag, tar lång tid att planera vart nya skäret ska va och bära brädor etc. Samt bara gått en 5-20 sekunder i stocken när säkringen gått. Men mäter och återkommer.Bo.Siltberg skrev:
Jag skrev "nära".
Jag har exakt samma såg, den går att köra på 10A tröga porslinsäkringar. Har sågat gran med diametet på 70 cm i två veckor med den nödlösningen utan problem. Matade med 25m 2,5mm2 kabel.
Idag kör jag med 16A trög.
TS sågverk har y/d start och fast varvtal.
Din säkring är nog trött, byt till en ny alternativt trög (D) eller ännu hellre till porslinssäkringar 16A så löser du sannolikt problemet men för selektivitetens skull bör du då ha ett 20A abonnemang. Då slipper du andra problem med avbrott pga att huvudsäkringarna löser ut.
Din säkring är nog trött, byt till en ny alternativt trög (D) eller ännu hellre till porslinssäkringar 16A så löser du sannolikt problemet men för selektivitetens skull bör du då ha ett 20A abonnemang. Då slipper du andra problem med avbrott pga att huvudsäkringarna löser ut.
Redigerat:
Om du har 16A trög i mätarskåpet så kan du prova med 16A normal (diazed/porslin) till uttaget, det går sågen på och du får en viss selektivitet tills du kan uppgradera till 20AL lodin92 skrev:
Sätt annars en mjukstart på motorn, kör alla mina 7.5kw motorer med 16a proppar. De som startar lätt har YD start å de som är mer trögstartade som typ vedkapen har mjukstart. Dvärgbrytare är värdelösa till motorer, använd proppar istället. Bara man klarar starten så är det ju inga problem, det ska otroligt mycket till för att proppen ska gå innan motorskyddet löser
Starten är inga problem, är under körning det löser. Dock ej när jag tyckt det gått trögt utan lite slumpmässigt främst vid medelgrova stockar. Imorse hade jag spänt stocken för löst så stocken vred sig så bladet skar ner sig rejält och klämdes fast rejält, då gick en huvudsäkring istället.D Djävulssnickarn skrev:Sätt annars en mjukstart på motorn, kör alla mina 7.5kw motorer med 16a proppar. De som startar lätt har YD start å de som är mer trögstartade som typ vedkapen har mjukstart. Dvärgbrytare är värdelösa till motorer, använd proppar istället. Bara man klarar starten så är det ju inga problem, det ska otroligt mycket till för att proppen ska gå innan motorskyddet löser
Låter hoppfullt.,Får bli en konverering till 16A porslinsäkringar och hoppas det funkar. 20A är onödigt dyrt så det kommer inte på tal mer än vid tillfälligt behov isåfall.TorpAnders skrev:
Jag har exakt samma såg, den går att köra på 10A tröga porslinsäkringar. Har sågat gran med diametet på 70 cm i två veckor med den nödlösningen utan problem. Matade med 25m 2,5mm2 kabel.
Låter som att det är nåt fel på motorn, en 7.5kw har en märkström på 15a och motorskyddet ska lösa före säkringen. Även en dvärgbrytare bör tåla uppåt 22a i ca 10min
Vad är motorskyddet inställt på?
Det är inte någon lite halvt slumpmässig kortslutning någonstans? Nötskada, klämd ledare eller liknande?L lodin92 skrev:
Är det alltid samma säkring som går?
Ett motorskydd har annorlunda karakteristik än en säkring/dvärgbrytare så inte alls säkert att motorskyddet hinner lösa ut först iom att de ligger nära varandra i märkström.
En tumregel för avsäkring av en motordrift är 2 x motorns märkström.
Något kan ju vara fel, men strömmätning av motorfaserna som föreslagits är en bra början på en felsökning.
En tumregel för avsäkring av en motordrift är 2 x motorns märkström.
Något kan ju vara fel, men strömmätning av motorfaserna som föreslagits är en bra början på en felsökning.
Det stämmer inte, då skulle en 7.5kw motor säkras 32a å då behöva 10mm2 kabel.
Å en 22kw skulle då ha 80a...
Å en 22kw skulle då ha 80a...
Du måste mena mindre motorer som direktstartas