Byggahus.se
Hej! Jag har rivit upp ett lite svajigt råspont-golv och vill istället lägga golvspån och sedan ett 14 mm trägolv över det. Cc-måttet mellan reglarna varierar från 75 till 95 cm. Jag behöver tips på hur jag enklast reglar upp för att kunna lägga golvspånet. Det är mellanbjälklag.
Huset är från början ett torp från förra sekelskiftet, som sedan renoverades 1968. Det var då de spikade på reglar på originalbjälkarna för att rikta upp golvet antar jag.

Upprivet golv med synliga reglar och spån samt en del av en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt träbjälklag med sågspån och sporadiska reglar nära vit väggkant.
Skapa konto

Åsa Lund
Alla nya reglar ser ut att sitta till vänster om bjälken. Om du sätter en på höger sida också, vilket avstånd blir det emellan då? Om det närmar sig 60 cm så kan du hitta olika material för undergolv som klarar den spännvidden.

• Gilla
Ådala och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Alla nya reglar ser ut att sitta till vänster om bjälken. Om du sätter en på höger sida också, vilket avstånd blir det emellan då? Om det närmar sig 60 cm så kan du hitta olika material för undergolv som klarar den spännvidden.
Bilderna är tagna åt två olika håll. Vissa reglar sitter på höger sida. Jag skulle komma ner till cc 70/75 om jag sätter reglar på båda sidorna om varje bjälke.

Krysskolvning kan hjälpa.
Krysskolvning av träbjälkar med en skruv i mitten för att förstärka konstruktionen.
Skapa konto

Icke att förväxla med kortling som inte gör någon nytta alls.
Mvh Findus

• Gilla
Ådala och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
[bild]
Mvh Findus
Behöver krysskolvningen fästas i original-bjälkarna, eller funkar det även att fästa i reglarna som är påspikade på bjälkarna? Bjälkarna är gamla timmerstockar och de flesta är rundade på sidorna. Inte lätt att fästa krysskolvning där.

LoweW
findus42 findus42 skrev:
[bild]
Mvh Findus
Varför skulle en kortling inte hjälpa?

Såhär gjorde snickarna vi hade här för några år sen, i ett annat rum, innan de la golvspån. Det blev tillräckligt stabilt.
Ofärdigt golv med öppen träbjälklag och verktyg under en renovering, innan golvspån läggs på.
Skapa konto
Öppet golv med exponerade träbjälkar och isoleringsspill, verktyg och byggmaterial syns i förgrunden.
Skapa konto

LoweW LoweW skrev:
Varför skulle en kortling inte hjälpa?
För att kortlingari princip är omöjliga att överspänna och därför glappar efter några årstidsvariationer. För att styva upp ett bjälklag måste det vara helt tätt. Annars hindrar det inte gung ett dugg. Möjligen fungerar kortlingar bättre om ändarna skålas ur (se bild) så att de bara trycker i hörnen. Så har jag aldrig sett en byggnadssnickare göra. Dessutom löser det inte problemet med att trycka in kortlingar helt utan glapp.
Mvh Findus

• Skiss av hur kortlingars ändar kan skålas ur för att passa tätt mot hörnen och förbättra stabiliteten.
    Skapa konto
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
LoweW
findus42 findus42 skrev:
För att kortlingari princip är omöjliga att överspänna och därför glappar efter några årstidsvariationer. För att styva upp ett bjälklag måste det vara helt tätt. Annars hindrar det inte gung ett dugg. Möjligen fungerar kortlingar bättre om ändarna skålas ur (se bild) så att de bara trycker i hörnen. Så har jag aldrig sett en byggnadssnickare göra. Dessutom löser det inte problemet med att trycka in kortlingar helt utan glapp.
Mvh Findus
Huh, det har jag aldrig hört talas om innan. Blir intressant att se hur mina nylagda golvreglar ter sig om några år :geek:

Tack för infon!

Alltid spännande att rota i gamla bjälklag. Vad är det för U-värde på en porslinstallrik?
Halv porslinstallrik på gammalt bjälklag täckt av träflis.
Skapa konto

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Åsa Lund
Den har nog större Tradera-värde ;)

• Gilla
  • Haha
Mr.fluff och 1 till
  • Laddar…
Krysskolvning kan ju styva upp bjälklaget men det hjälper ju inte att minska c/c avståndet på reglingen. Du åker nog på att göra som snickarna har gjort. Det bör inte vara mer än c/c 600 på reglingen när du lägger golvspån.

• Gilla
Ådala
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Krysskolvning kan ju styva upp bjälklaget men det hjälper ju inte att minska c/c avståndet på reglingen. Du åker nog på att göra som snickarna har gjort. Det bör inte vara mer än c/c 600 på reglingen när du lägger golvspån.
Ja, det är bara att åka och köpa mer reglar. 45x120 borde väl räcka? Det kommer bli en kortling i varje fack, för att kunna komma under värmerören med reglarna.

Vad är det för dimension nu å hur långt är rummet? Är inte riktigt med på hur du menar med en kortling i varje fack för att komma under med värmerören?

S Snickarkirre skrev:
Vad är det för dimension nu å hur långt är rummet? Är inte riktigt med på hur du menar med en kortling i varje fack för att komma under med värmerören?
De reglarna som är påspikade på bjälkarna idag är 50x100 mm. Bjälklagets höjd är 190 mm. Rummets längd är 3,3 m. Spännvidden på bjälkarna är 5,5 m (kattvind på båda sidorna).
Det ligger värmerör (prisolrör) i bjälklaget, som gör att jag inte kan få ner ”hela längder” (3,3 m) på reglarna. Jag behöver då sätta kortlingar i varje fack, för att kunna vika in nya reglar under värmerören. På samma sätt som snickarna har gjort på bilderna jag la upp tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.