Byggahus.se
Jag bytte för ett tag sedan insats i en läckande Mora kökskran. Kranen blev tät men det blev betydligt trögare att öppna stänga, och även att vrida/ändra temp.
Tänkte att det är väl bara när den är ny, och förträngde det sedan.

Nu 7 år senare så läcker den fortfarande inte, och är fortfarande lika trög.. så jag antar att det inte kommer bli bättre med tiden.

Finns det något man kan göra, justera, för att få den att gå lättare?
Barnen har uppnått åldern där de tar vatten själva, därför blev det här aktuellt igen.

Tack på förhand.
Se bild och förbise stöket runt. Kökskran monterad på diskbänk med synligt handtag och utsikt genom fönster, med en hänvisning till stöket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen är att smörja med armaturfett. Tex denna.

Då är bara frågan var man ska smörja, vilka glidytor etc. Bra att ha koll på det innan man stänger vattnet och står med demonterad blandare.

Nej det sitter inga ballofixer under, så får stänga inkommande.

Kallrikt vatten?
Smorde du in packningarna

Bor på en rullstensås, så nära noll i kalk. Kommunalt vatten ifrån lokal brunn med analys 2 ggr/år.

Gjorde som det stod i beskrivningen, vad jag kan minnas. 7 år sen.

Precis lika trög idag som för 7 år sedan,

Jag tänker att det handlar om de ytor där gummi glider mot metall. Jag minns inte riktigt hur jag gjorde när jag smörjde våra kranar, det är några år sedan. Men jag tror att jag bara smöjde på lite fett på insidan av kranen innan jag tryckte ner insatsen igen. Eventuellt om jag la på lite på insatsen också, men då får man väl se till att det inte blir för mycket fett i spåren där vattnet ska gå. Mycket möjligt att jag la på lite på den gröna delen också. Det borde ju vara packning mot den också.

J johan_paz skrev:
Jag bytte för ett tag sedan insats i en läckande Mora kökskran. Kranen blev tät men det blev betydligt trögare att öppna stänga, och även att vrida/ändra temp.
Tänkte att det är väl bara när den är ny, och förträngde det sedan.

Nu 7 år senare så läcker den fortfarande inte, och är fortfarande lika trög.. så jag antar att det inte kommer bli bättre med tiden.

Finns det något man kan göra, justera, för att få den att gå lättare?
Barnen har uppnått åldern där de tar vatten själva, därför blev det här aktuellt igen.

Tack på förhand.
Se bild och förbise stöket runt.[bild]
Har en likadan kran som läcker. Var köpte du insatsen? Vet du var kranen heter? Vi har kallk I vattnet och nu efter 14 år så droppar den fint.
Kromad bågformad kökskran monterad på en diskbänk med kakelvägg i bakgrunden, utan synlig läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bytte både kolv och hylsa, tätt och går lätt.
Finns att köpa "överallt"

Googla: ventilhylsa kolv mora temp

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.