Ska fixa styrning till sommaren så den bara aktiveras vid avfrostning.
Häftig V-kabel , behövs inte. Du vet tydligen lite om el och styrning.. Då tar du ut en signal till ett frånslagsrelä från fyrvägsventilen , när den slår om så startar relät och ligger kvar X minuter med matning 230 V från lämplig plint. till V-kabeln.
Ser att det finns olika modeller. Gillar denna enkla lösning men nackdelen är naturligtvis risken att vattnet fryser till under kalla perioder eller att baljan blir överfylld om man är borta i några dagar.
Tänkte visa upp min slutgiltiga lösning. Jag gick vidare med en pancake inkl värmekabel. Dräneringsröret drog jag längs väggen direkt till och i stupröret. Röret var lite kort så jag köpte en förlängning på Jula. Nu tänkte jag försöka få hit en elektriker som kopplar in uppvärmningssladden i eluttaget för att undvika att trassla med förlängningssladdar etc.
Det kanske inte blev den mest estetiskt tilltalande lösningen dock funktionell.
I vanligt eluttag. En hör till tåget och den andra till värmekabel. Jag har eluttag på utsidan, på huset men vill helst inte fibbla med sladdar kors och tvärs längs huset.
Många värmepumpar har inbyggd styrning av värmekabeln så den bara går när det är tillräckligt kallt och i samband med avfrostning. Mycket bättre än att sätta den i ett vägguttag så den drar ström hela tiden.
Många värmepumpar har inbyggd styrning av värmekabeln så den bara går när det är tillräckligt kallt och i samband med avfrostning. Mycket bättre än att sätta den i ett vägguttag så den drar ström hela tiden.
useless skrev:
Ursäkta om det är en dum fråga men jag är väldigt novis på det här med hus; finns det uttag på värmepumpen? Eller du menar att en elektriker kopplar samman sladdarna och pumpen?
Ursäkta om det är en dum fråga men jag är väldigt novis på det här med hus; finns det uttag på värmepumpen? Eller du menar att en elektriker kopplar samman sladdarna och pumpen?
Om pumpen har den funktionen så finns det en separat kopplingsplint där man ansluter kabeln.
Man kan även, som jag gjort med min värmekabel till avrinningen, koppla den via ett termostatuttag. Har funkat bra.
[bild]
[länk]
sitter oftast termostater på värmekablarna, dock har en del lite tokiga till och frånslag.
Kan man ansluta den så den bara går under avfrostning och ca 10 minuter efter så sparar man några kronor om elen är tokdyr och/eller man har en lång värmekabel.
Jag hade hög fuktighet i grunden, när jag började leda bort vattnet från värmepumpen så sjönk fuktigheten ett gäng enheter. Man ska inte ignorera problemet och det är konstigts att detta inte uppmärksammas mer.
Jag höll länge på med plåtar och hängrännor, men hade problem med nedisning och att det blåste bort. När det var dags för ny pump slog jag till på uppvärmt tråg och slang. Kostade knappt 2000. Kändes saftigt men har inte ångrat mig en sekund, mycket sinnesro för pengarna och betydligt mer prydligt. ”Pancake” kallas de av fackfolket.
[bild]
Dessutom är vattnet populärt hos ankorna på vintern när allt annat är fruset.
[bild]
Funkar det att bara dra ut slangen på marken några meter från huset såhär? Vår installatör ville inte göra så, han sa att det skulle bli stopp av is/snö vid mynningen om det inte fanns ett fall där vattnet kunde droppa ner. Och att det skulle leda till kortslutning i pumpen.
Har tyvärr inga stuprör på den sidan om huset som var enda vettiga placeringen av pumpen. Har installerat pancake men utan rör, kör en balja under. Måste dock fixa någon bättre lösning på sikt. Börjar ställa in mig på att behöva gräva i sommar men vore skönt att slippa