3 363 läst · 37 svar
3k läst
37 svar
Släckte stora delar av huset genom att klippa ensam kabel på ensam propp.
Drog ut en propp (ströp inte matningen eller huvudströmmen). Klippte sedan en kabel (treledare) dragen från den proppen. Det lös till i kabeln (!), detta har även påverkat elen i flera rum på andra grupper. Hur går detta till?!
Förmodligen något av dessa alternativ:
- Du skruvade ur fel propp och orsakade en kortslutning så att en huvudsäkring gick.
- Du kortslöt nolla och jord när du klippte kabeln så jordfelsbrytaren löste ut.
Utifrån beskrivningen är första alternativet mest troligt.
- Du skruvade ur fel propp och orsakade en kortslutning så att en huvudsäkring gick.
- Du kortslöt nolla och jord när du klippte kabeln så jordfelsbrytaren löste ut.
Utifrån beskrivningen är första alternativet mest troligt.
useless skrev:
Har ingen jordfelsbrytare (än). Det var rätt propp. Men frågan är hur jag lyckades döda en huvudsäkring?
Kan också vara så att du har jordfelsbrytare på delar av dina säkringar. När du klippte kabeln så gick den.
Men eftersom att det lös till så är jag ganska säker på att du inte gjort en ordentlig kontroll innan du påbörjade ditt jobb, alltså du tog fel säkring. Inte bra...
Men eftersom att det lös till så är jag ganska säker på att du inte gjort en ordentlig kontroll innan du påbörjade ditt jobb, alltså du tog fel säkring. Inte bra...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Hur vet du det? Kollade du att det var spänningslöst innan du klippte?F fuentes skrev:
Om din koll var att titta på gruppförteckningen så behöver inte det ha gett rätt svar. Dessa är ibland fel. Särskilt om det är ett äldre hus.
Jag kan erkänna att jag inte mätte,
Däremot släcktes allt kopplat till den kabeln när jag drog ur proppen. (Lampa och 220-element). Vilka också tänds nu när jag sätter i den proppen. (Kopplingsschema finns inget).
Är det helt omöjligt att det ens går och att enda möjliga svaret är att jag drog ur fel propp, ja då måste det vara så. Hmm.
hursom, ska det räcka att dra ur (rätt) propp? Eller ska jag stänga av brytaren på proppskåpet? Detta proppskåp sitter faktiskt efter ett annat proppskåp i en annan byggnad.
Däremot släcktes allt kopplat till den kabeln när jag drog ur proppen. (Lampa och 220-element). Vilka också tänds nu när jag sätter i den proppen. (Kopplingsschema finns inget).
Är det helt omöjligt att det ens går och att enda möjliga svaret är att jag drog ur fel propp, ja då måste det vara så. Hmm.
hursom, ska det räcka att dra ur (rätt) propp? Eller ska jag stänga av brytaren på proppskåpet? Detta proppskåp sitter faktiskt efter ett annat proppskåp i en annan byggnad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 570 inlägg
Då kan det inte ha blixtrat... Iaf inte på något sätt jag kan komma på.F fuentes skrev:
Men att du släcker JFB på det sättet är vanligt (det beror på att i en belastad anläggning så kan nollan ligga såpass många volt över jorden att när du kortsluter nolla och jord så blir det tillräcklig ström i jorden för att jordfelsbrytaren skall lösa ut).
Så har du jordfelsbrytare som löst ut?
jag är ju helt klart inte jättekunnig än men det är så att nej, jag har ingen jfb i huset. Huvudsäkringarna till huset sitter dock i en normcentral i fristående garage. Här var det den andra huvudsäkringen som hade slagit av.(på nr 5)lars_stefan_axelsson skrev:
Då kan det inte ha blixtrat... Iaf inte på något sätt jag kan komma på.
Men att du släcker JFB på det sättet är vanligt (det beror på att i en belastad anläggning så kan nollan ligga såpass många volt över jorden att när du kortsluter nolla och jord så blir det tillräcklig ström i jorden för att jordfelsbrytaren skall lösa ut).
Så har du jordfelsbrytare som löst ut?
:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plats 7-10 hyser en jordfelsbrytare...