Byggahus.se
Vi tänkte lägga nytt golv på övervåningen som består av ett sovrum och ett allrum. Frågan är hur vi ska göra mellan rummen, funderar på att lägga det ”flytande” utan tröskel mellan rummen men går det att göra så utan att behöva lägga golvet i båda rummen i samma veva? Funderar nämligen på att ta sovrummet nu snart och sen kommer vi nog inte ha tid att lägga golvet i allrummet förrän till sommaren. Funkar det och hur ska man göra isåfall? Eller är vi tvungna att avsluta golvet vid dörren och sen fortsätta i allrummet vid ett annat tillfälle och sen sätta en övergångslist? Är egentligen inte sådär jätteförtjust i aluminiumlisterna som finns och det finns ingen övergångslist i samma utförande som golvet vi tänkt lägga så det vore väldigt skönt om det finns nån annan lösning. Eller är vi så illa tvungna att lägga båda rummen samtidigt om vi vill slippa list?

man skall undvika att sammankoppla två rum, risken finns att det börjar dela sig i någon skarv.
där finns även övergångslister i trä eller en 8mm tröskelplatta i ek
övergångslist trä - Sök på Google

• Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Normalt behövs mycket breda springor längs väggar, dörröppning osv. när den sammanhängande golvytan blir stor (bredden tvärs plankorna). Läs instruktionerna för just ditt golv.

Om det är meningen att brädorna i stället ska gå rakt igenom dörröppningen så går det ju inte att då dela upp golvläggningen.

Själv satte jag en vanlig tröskel först och sen la jag golvet. Då blir tröskeln inte så hög men fyller ändå sin funktion.

raveper raveper skrev:
Själv satte jag en vanlig tröskel först och sen la jag golvet. Då blir tröskeln inte så hög men fyller ändå sin funktion.
Hur tänkte du då! Meningen med en tröskel/tröskellist är ju att den ska ligga över skarven för att täcka "rörelsemånsglipan" ?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Rörelse glipan är inte så stor samt täcks istället med lite färgad fog.

raveper raveper skrev:
Rörelse glipan är inte så stor samt täcks istället med lite färgad fog.
Vad är då meningen med tröskelns "funktion" ?

Själva klacken sluter tätt mot dörren. För ljudets skull.

• Gilla
D_K
  • Laddar…
normalt sen 80- talet är att man har ventilationsspricka (ca 8mm) mellan dörrblad o tröskelplatta

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Vad är då meningen med trösk
raveper raveper skrev:
Själva klacken sluter tätt mot dörren. För ljudets skull.
Ok, men problemet blir att fogen kommer att spricka av rörelsen på golvet, bättre då att slå dit en smyglist eller kvartslist.

Tycker inte att mitt laminatgolv rör sig speciellt mycket. Iaf inte som parkett golvet.
Fogen är mjuk. Har inte spruckit på 7 år.

raveper raveper skrev:
Tycker inte att mitt laminatgolv rör sig speciellt mycket. Iaf inte som parkett golvet.
Det kommer att spricka(y):D

• Gilla
raveper
  • Laddar…
T tergo skrev:
man skall undvika att sammankoppla två rum, risken finns att det börjar dela sig i någon skarv.
där finns även övergångslister i trä eller en 8mm tröskelplatta i ek
övergångslist trä - Sök på Google
Men då blir det ju ett annat utseende på listen/plattan än golvet? Hur ska man få trälisten/plattan att smälta in med golvet så det känns flytande?

Bergsuven Bergsuven skrev:
Men då blir det ju ett annat utseende på listen/plattan än golvet? Hur ska man få trälisten/plattan att smälta in med golvet så det känns flytande?
Bergsuven Bergsuven skrev:
Svaret är enkelt: Det går inte! Om du har fastnat i tankevurpan att golvet absolut måste "sitta ihop" vid dörren så får du helt enkelt lägga en matta eller klinker eller limma eller skruva fast ett klickgolv, om nu klickgolvet är avsett för det som ett alternativ. Flytande golv innebär att golvet inte sätts fast i underlaget, inget annat! Men det förstod du väl redan?(y)

B Berntpeter skrev:
Svaret är enkelt: Det går inte! Om du har fastnat i tankevurpan att golvet absolut måste "sitta ihop" vid dörren så får du helt enkelt lägga en matta eller klinker eller limma eller skruva fast ett klickgolv, om nu klickgolvet är avsett för det som ett alternativ. Flytande golv innebär att golvet inte sätts fast i underlaget, inget annat! Men det förstod du väl redan?(y)
Ja det vet jag men nu använde jag ordet i ett annat sammanhang. Men det förstod du väl eller ska jag vara ännu tydligare?

• Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.