Hej,
Vårens projekt går bland annat ut på att bygga ett altanräcke.
Hittat en fin design som jag tänkte snatta rakt upp och ner.
Jag tolkar bilderna som att det är byggt av 45x45 och 28x45. Har 120 cm mellan stolparna.
Fråga 1: hur fäster man de olika delarna, ribbor mm, med varandra för att slippa synliga skruvar, i möjligaste mån?
Fråga 2: hur fäster man snyggast de olika sektionerna i stolparna?
Samt: hur fäster man snyggast överliggaren? Skråa in underifrån vid stolparna? Behövs något i mitten av sektionerna för att materialet inte ska vrida sig eller börja glipa?
Allt gott!
Vårens projekt går bland annat ut på att bygga ett altanräcke.
Hittat en fin design som jag tänkte snatta rakt upp och ner.
Jag tolkar bilderna som att det är byggt av 45x45 och 28x45. Har 120 cm mellan stolparna.
Fråga 1: hur fäster man de olika delarna, ribbor mm, med varandra för att slippa synliga skruvar, i möjligaste mån?
Fråga 2: hur fäster man snyggast de olika sektionerna i stolparna?
Samt: hur fäster man snyggast överliggaren? Skråa in underifrån vid stolparna? Behövs något i mitten av sektionerna för att materialet inte ska vrida sig eller börja glipa?
Allt gott!
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Stolparna bör gå från grunden och upp genom altanen för att vara riktigt stadiga.
Annars bultar du de nya stolparna med genomgående skruv med stora brickor så det går att efterdra vartefter det torkar.
Det är de viktigaste punkterna.
Sen skulle jag lagt några extra slantar på en kraftigare rundad överliggare som korsskruvas underifrån.
Fin modell du valt.
Lycka till.
/W
Annars bultar du de nya stolparna med genomgående skruv med stora brickor så det går att efterdra vartefter det torkar.
Sen skulle jag lagt några extra slantar på en kraftigare rundad överliggare som korsskruvas underifrån.
Fin modell du valt.
Lycka till.
/W
Tack!Workingclasshero skrev:
Stolparna bör gå från grunden och upp genom altanen för att vara riktigt stadiga.
Fin modell du valt.
Lycka till.
/W
Vad är bästa sättet att fästa ribborna skulle du säga? Nertill kan man ju dra en eller två skruv underfrån eftersom detta ändå inte syns, men upptill och kryssen?
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Dit med stolparna.M msjoho skrev:
Mät och bygg lösa ramar på bänk som du skruvar med dolda skruv.
Sen olja olja olja ändträ och skruva fast dem i stolparna.
Så skulle jag ha gjort istället för att platsbygga.
Jag har gjort bägge varianterna, lite mer omständigt att bygga löst men otroligt mycket enklare ändå
Stolparna är redan på plats, kom dit i samband med altanbygget förra året. Tänkte precis som du säger bygga sektionerna på "bänk" och sedan skruva dit sektion för sektion.Workingclasshero skrev:
10 000 kronors frågan för mig är hur man skruvar "med dold skruv"?
Förborra och gör en en försäkning, skruva fast sektionen i stolpen sedan dit med en plugg som täcker skruven.
Pluggen gör du med hjälp av pluggborr i lämplig dim, förslagsvis 8 mm.
https://www.biltema.se/verktyg/borr...MI5MLNrM6L9wIVheFRCh1MnQgSEAQYAiABEgI1dvD_BwE
Pluggen gör du med hjälp av pluggborr i lämplig dim, förslagsvis 8 mm.
https://www.biltema.se/verktyg/borr...MI5MLNrM6L9wIVheFRCh1MnQgSEAQYAiABEgI1dvD_BwE
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 9 598 inlägg
Ett fint räcke gjort av fult impregnerat virke blir inte ännu fulare av plugg i rent trä.
Det är mer nyansvariantet i virket än mellan generiskt tryckt virke som varit ute i ett år och obehandlat trä. När man oljar virket första gången så skyddar man också den del av pluggen som inte skyddas av limmet.
Även om man gör pluggar av tryckt virke så är de inte genomfärgade så man får ha extrem koll för att få pluggen precis i rätt längd. Multiplicera det med antal plugg så lycka till.
Även om man gör pluggar av tryckt virke så är de inte genomfärgade så man får ha extrem koll för att få pluggen precis i rätt längd. Multiplicera det med antal plugg så lycka till.