Byggahus.se
Vi hade bestämt oss för ett företag som skall renovera ett badrum i vår källare till fastpris, men skulle ha rörmokaren fakturera separat men ändå helentrepenad så att säga. Nu fick vi en offert från rörmokaren och jag tycker det låter väldigt dyrt. Det är inget speciellt alls, dra nya rör-i-rör från stammarna som går i taket i badrummet och sen byta ut brunnen (exklusive bilning) och ansluta toalett till stammen precis bredvid. För detta vill de ha 50000 inkl moms och 10% påslag. Jag tycker det låter helt orimligt. Vad tänker ni? Vet att någon nu kommer svara typ "jag bor i Torpshammar och vår grannes kompis renoverade hela vårt badrum svart för 20000 2001" :) Kul för dig förstås, men detta rör Göteborg och ett stort och ordentligt (hoppas jag) företag till dagens hemska priser.

Hur många arbetstimmar i offerten?

• Gilla
Lersjön
  • Laddar…
Låter orimligt.

Jag anlitade via min byggare i somras en vvsare i samband med utbyte av avlopp under hela källargolvet. Det mesta av avloppsrören lade byggaren, men tog dit VVS för en komplicerad detalj. Rörmokaren drog 4m avloppsrör, komplicerat med flera anslutningar i trångt utrymme, var nog ca 10 böjar och grenrör på den sträckan. och ca. 5m rör i rör till en blandare. Med lite ventiler och kopplingar. Kostade ca 6000, före rot.

Det är nog lite mer arbete med ditt badrum, men inte dramatiskt mycket mer.

Redigerat:
  • Gilla
Peter787 och 6 till
  • Laddar…
Jag har tyvärr bara fått en summa än. Men lite rör och en brunn kan väl inte kosta mer än ett par tusen? Om jag räknar 5000 för material och 700 i timmen (efter påslag) blir det 65 timmar.

• Gilla
Ferryman och 1 till
  • Laddar…
Be dom speca material och arbete separat.
Då blir det enklare att bedöma om priset är rimligt.

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
T
En blåsning du har åkt på, borde kosta hälften ungefär, max!

• Gilla
Byggis1976 och 8 till
  • Laddar…
En rörmokare kostar ca 600-650 kr/timme i storstäder exkl RoT. Något mer i Stockholm. Vet ej Gbg.
Ditt pris är helt fel. Kan vara Max tre dagar att göra jobbet. Arbetskostnad borde vara ca 15.000 kr.

• Gilla
Jontha och 3 till
  • Laddar…
Rörisen ska inte koppla in dusch och handfat? Mtrl kostar betydligt mer än 5000 är min gissning,

Han vill egentligen inte ha arbetet . Därför tar han iså han spricker

• Gilla
Dajja och 27 till
  • Laddar…
Beror ju på vad totalsumman för allt är.

• Gilla
lars-göran Henning och 2 till
  • Laddar…
S
Om det är samma firma som ska fixa i badrummet så är det lättast att köra sånt där löpande.
Jag brukar räkna på rörmokarjobb i källaren på 10000kr per dag inklusive material.

T
I det svenska girighetssamhället är en fungerande ockerlag nödvändig om man vill ha ett någorlunda etiskt reglerat samhälle. Politikerna är dessvärre lika kriminellt sinnade och befriade från etiska principer som företagarna, varför de inte förstår detta behov. Ockerlagen används inte, det är i princip en ickelag och när den använts vid någotr enstaka tillfälle har det handlat om räntor. Frågan har lyfts politiskt av enskilda politiker men tack vare en obefintlig journalistkår har aldrig frågan lyfts upp i offentlighetens ljus och lagstiftarna satts under press att åtgärda bedrägerisämhället.

• Gilla
Peter787 och 16 till
  • Laddar…
Vi bor i Göteborg och vi har fått VVS specat i ett par offerter.

Vi har ett badrum om 2,3 kvm i en BRF där brunn ska flyttas samt toalettstol, dusch och handfat ska installeras. Utanpåliggande rör. Vi har fått lite olika spann på 12 600 kr + servicebil (före ROT, för tre veckor sedan) och 26 000kr (före ROT i december) i arbetskostnad, utöver tillkommer materialkostnad.

• Gilla
Hissonomen
  • Laddar…
T tobiast skrev:
I det svenska girighetssamhället är en fungerande ockerlag nödvändig om man vill ha ett någorlunda etiskt reglerat samhälle. Politikerna är dessvärre lika kriminellt sinnade och befriade från etiska principer som företagarna, varför de inte förstår detta behov. Ockerlagen används inte, det är i princip en ickelag och när den använts vid någotr enstaka tillfälle har det handlat om räntor. Frågan har lyfts politiskt av enskilda politiker men tack vare en obefintlig journalistkår har aldrig frågan lyfts upp i offentlighetens ljus och lagstiftarna satts under press att åtgärda bedrägerisämhället.
Efterfrågan och tillgång kan man också kalla det

• Gilla
Dykdeko och 1 till
  • Laddar…
Min röris i Göteborg sa att man räknar ca 40k för rörarbete vid bygge av nytt badrum, antar att det var inklusive moms. Tillkommer säkert mer för vattenburen golvvärme osv, tror inte det var inkluderat i hans uppskattning.

• Gilla
  • Wow
Franken. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.