4 339 läst · 26 svar
4k läst
26 svar
Takbyte när det inte finns råspont
Det blandas mycket begrepp bland takfirmorna. Jag har väldigt svårt att skilja på dem. Det finns:
- Falsad plåt.
- Bandtäckt plåt.
- Klickplåt.
- Klickfalstak.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Falsad plåt är ett generellt ord som egentligen bara betyder slät plåt tätad med falsar (se bild) men i takväg menas oftast en dubbelfalsad bandtäckning så det är alltså samma sak.G Gamern skrev:Det blandas mycket begrepp bland takfirmorna. Jag har väldigt svårt att skilja på dem. Det finns:
I mina ögon ser alla dessa identiska ut när man bildgooglar. Men jag förstår att så inte är fallet. Vad är de stora skillnaderna mellan dessa och vilka kräver råspont?
- Falsad plåt.
- Bandtäckt plåt.
- Klickplåt.
- Klickfalstak.
Klickplåt och klickfals är också samma sak och det är en sorts helt maskingjord enkelfals. Dom använder gärna missledande ord för att förvirra konsumenter och ta nytta av dubbelfalsade plåttakens goda anseende.
Endast klicktaken går att lägga på läkt(om tillverkaren godkänner det) om man bör göra det lämnar jag osagt.
Redigerat:
Grymt bra beskrivet! Tack.Rickard. skrev:
Falsad plåt är ett generellt ord som egentligen bara betyder slät plåt tätad med falsar (se bild) men i takväg menas oftast en dubbelfalsad bandtäckning så det är alltså samma sak.
Klickplåt och klickfals är också samma sak och det är en sorts helt maskingjord enkelfals. Dom använder gärna missledande ord för att förvirra konsumenter och ta nytta av dubbelfalsade plåttakens goda anseende.
Endast klicktaken går att lägga på läkt(om tillverkaren godkänner det) om man bör göra det lämnar jag osagt.
Och om jag förstår rätt så kräver dubbelfals en riktig plåtslagare som gör. Men en enkelfals går att få till bara med ett "klick"
Falsad bandtäckt plåttak gjord av en plåtslagare som kan sin sak, är väldigt mycket vackrare (och dyrare?) än ett klick plåttak. Så som man gjorde när plåttak började läggas en gång i tiden. Morsans hus från 1912 har ett sånt tak, som är omlagt en gång senare av en plåtslagare som kunde sin sak. Väldigt mycket snyggare är moderna klicktak tycker jag.
Bandtäckning är väl namnet på originalet, sen har det kommit varianter för hemmafixare. Dubbelfels har jag förstått är för låglutande tak, enkelfals räcker annars. Lade själv ett Clix tak för några år sen, var riktigt smidigt.
Problemet med hemmafixarvarianterna är att genomföringar, ränndalar och kupor inte är tvärenkelt att få till utan plåtslagare.
Men du verkar ju vara ute efter en takfirma, så då är det ju upp till dom. Men du kommer behöva ett bärande undertak, råspont eller plywood, och på det skall det vara underlagspapp
Problemet med hemmafixarvarianterna är att genomföringar, ränndalar och kupor inte är tvärenkelt att få till utan plåtslagare.
Men du verkar ju vara ute efter en takfirma, så då är det ju upp till dom. Men du kommer behöva ett bärande undertak, råspont eller plywood, och på det skall det vara underlagspapp
Besserwisser
· östergötland
· 1 688 inlägg
Enkelfals hittar man nog nästan enbart på k-märkta hus nuförtiden, förr slog man allt för hand. Men även plåtslageri har blivit något moderniserat och har maskiner för att köra fram falsad bandtäckningsplåtLarsa skrev:
Bandtäckning är väl namnet på originalet, sen har det kommit varianter för hemmafixare. Dubbelfels har jag förstått är för låglutande tak, enkelfals räcker annars. Lade själv ett Clix tak för några år sen, var riktigt smidigt.
Ok, du menar att man enkelt dubbelfalsar med maskin så ingen enkelfalsar längre? (Bara nyfiken, har ingen koll)plåtrickard skrev:

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Typ så, plåtslagare enkelfalsar fortfarande beslag, bleck osv men inte tak (normalt). Själva falsningen görs dock fortfarande på plats på taket och allt görs inte med maskin så det är ju inte alls som klicktak där hela profilen är klar från en industrimaskin.Larsa skrev:
Men då känns det som att det bästa ändå är att slita bort befintlig läkt. På med råspont, papp och sedan plåt direkt på det. Men då blir det ingen luftspalt mellan plåt och papp?
Samt bort med masonit och eventuell sågspån på undersidan.
Samt bort med masonit och eventuell sågspån på undersidan.

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 5 794 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 5 794 inlägg
Det låter klokt, det är rätt viktigt att taket är rakt, slätt och utan svackor med denna sorts tak till skillnad från pannor så det måste vara bäst att börja med så bra förutsättning som möjligt att få det så.G Gamern skrev:
Liknande trådar
-
Varför är det kallt i rummen när displayen för ftx visar något annat?
Ventilation -
Varför rinner inte vattnet undan i handfatet men gör det när jag lyfter ut slangen från avloppsröret?
Vatten & Avlopp -
Byta spis: Stickpropp med tre pinnar och en platt - Går det att byta mot: Stickpropp med fyra pinnar och en platt?
El -
Tror Ni det är dax för mitt takbyte den närmsta tiden?
Tak & Vind -
När är det dags för takbyte?
Tak & Vind