Byggahus.se
Hej

Jag ska sätta in belysning i mitt nybyggda garage och har en fråga kring Plejd.

Först undrar jag om det går att dimra LED-paneler typ denna med plejd:
https://www.ledgrossisten.se/sv/led...120-x-30-cm-4000k-neutralvit-stickpropp-p-242
Antar att det behövs en driver per panel liknande denna?:
https://www.ledgrossisten.se/sv/led-dimbar-c-35/dimbar-led-driver-p-220
Går det i så fall att styra drivern med Plejds CTR-01? Om det går, finns det någon begränsning hur många drivers man kan styra med en plejd?

Tack på förhand!

Tabell med specifikationer för en lampa, inkluderar effekt, energiklass, spänning, ljusflöde, färgåtergivning, PF, och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej. Ja drivern som följer med är inte dimbar men om jag förstått det rätt så ska det fungera om man köper till den dimbara drivern? På driverns beskrivning står att den fungerar med alla aigostars led paneler

Ja då ska det funka.
Det ska gå att parallellkoppla 0-10V-ingången på flera drivdon och styra dem med samma Plejd. Var gränsen går vet jag inte, om det inte finns nån spec på vilken ström Plejd förmår att ge och hur mycket varje drivdon belastar. Men 10-20 st ska i allmänhet funka.

Det är dock inte en "dimbar" driver du länkar till, utan en driver med inbyggd dimmer som styrs utifrån med 0-10V. När man säger "dimbar" så brukar man mena den gamla dimmertekniken med att klippa bort en bit av 230 V-sinuskurvan. Du har mao valt helt rätt teknik.

Tack för svaret! Då blir det till att beställa då

Jag har en snarlik fråga gällande en snarlik produkt:
https://www.ledgrossisten.se/led-paneler-c-33/led-panel-40w-120-x-30-cm-4000k-neutralvit-p-286
Ledgrossisten rekommenderade drivdon: https://www.ledgrossisten.se/led-tillbehor-c-9/dimbar-leddriver-40-watt-triac-p-461, och att jag kan dimra med en Plejdpuck.
Jag undrar om det funkar med såväl DIM-01 som CTR-01?

Och, helst vill jag kunna fjärrdimra med Plejds återfjädrande kronbrytare ifall det visar sig att det är knepigt att dra fram tändtråd till brytare. Går det?
Och, som ett billigare alternativ, skulle det funka även med Nexas fjärrdosdimmer och fjärrsändare?

E
"Dimmable with leading edge or trailing edge dimmer" betyder att drivdonet är fasdimringsbart

Eftersom jag är el-halvidiot säger det mig tyvärr ingenting i det här fallet.

C cosmic skrev:
Jag undrar om det funkar med såväl DIM-01 som CTR-01?
Nej inte med båda, du behöver välja, och då ska du välja CTR-01.
Det drivdon du länkar till passar med DIM-01 men det är en osäker teknik.
Webbsidan för panelen länkar till två olika drivdon. Du ska ha detta drivdon https://www.ledgrossisten.se/belysn...ng-c-93/paneler-c-108/dimbar-led-driver-p-220 som har en inbyggd dimmer som styrs utifrån med 0-10V, och passar med CTR-01, och som garanterar kommer att fungera map dimringen.

Tack för svar Bo. Känner mig trygg när du svarar:cool:
Jo, jag fattar antingen DIM-01 eller CTR-01. Ledgrossisten pekade på dessa två drivdon, och rekommenderade sedan https://www.ledgrossisten.se/led-tillbehor-c-9/dimbar-leddriver-40-watt-triac-p-461. Är det så att den funkar bäst med trådad Plejd- dimmer, och det drivdon du länkade till fungerar bäst med Plejd-fjärrbrytare och CTR-01 i anslutningsdosan?
Inte lätt (för mig) att begripa allting med olika LED-teknik och olika drivdon. Hoppas det inte måste vara rätt månfas vid installationstillfället också:oops:

För att komplicera det ytterligare så ska vi ha TVÅ LED-paneler - en på 40 W och en på 25 W som måste ha varsitt drivdon (drivdonens max.effekt är 40/48 W). Jag hoppas det går bra att ansluta båda två till CTR-01 och dimra båda samtidigt, eller dimra dem oberoende via Plejds kronfjärrbrytare?

Sen är det en annan sak att de här panelerna ska sitta under några vägg- och hörnskåp i vårt snart :)poop:?) renoverade kök. Och ja, på full styrka lyser de upp så att det skulle räcka för hela garageuppfarten. Men min käresta är bestämd på paneler med stor ljusyta (i st f en enkel LED-list), och, visst, jag är benägen att hålla med om att det är trevligt. Därav ett stort behov att kunna dimra ner ljusstyrkan rejält. Helst till noll, men det brukar inte gå.

Redigerat:
De två drivdonen är inte kompatibla map dimringen på något sätt, det går inte att blanda.

Den "dimbara" LED-drivern fungerar endast med Plejd DIM och andra traditionella dimmers som klipper en bit av sinuskurvan på matningsspänningen till drivdonet. Det är en gammal teknik och ger inte garanterat bra fungerande dimring. Dimmertekniken har flera namn, webbshoppen kallar den Triac, men man även kan råka på namn som bakkant, framkant, elektronisk, RL, RC, fasdimring mm. De flesta namn syftar på ifall sinuskurvan klipps i framkant eller bakkant, och det är också en faktor man kan behöva titta på så att det stämmer överens mellan dimmer och belastning. Se mer info i Dimmertråden Det kan även vara osäkert att koppla flera drivdon mot en enda DIM-01. Du kanske där behöver DIM-02. Problemet är att du inte vet i förväg utan måste prova dig fram.

Det andra drivdonet de kallar 0-10V fungerar endast med CTR-01. Detta drivdon har en inbyggd dimmer som styrs utifrån med 0-10V. Det går inte att koppla en DIM-01 mot detta drivdon, det kan inte dimras på primärsidan. 0-10V kan man får från CTR-01 eller från ett en potentiometer som ser ut som en traditionell dimmer med ratt. Fördelen här är att dimringen kommer att fungera. Nackdelen är att det krävs två extra ledare mellan CTR-01 och drivdonet för 0-10V-signalen.

Det går att koppla hur många drivdon du vill av denna typ mot en och samma CTR-01.

..."0-10V kan man får från CTR-01 eller från ett en potentiometer som ser ut som en traditionell dimmer med ratt."
Innebär det att jag inte kan fjärrdimra via Plejd trådlös tryckknapp WPH-0, utan måste använda
Plejd RTR-01 vridadapter?

Jo, CTR-01 (och DIM-xx) är i sin tur avsedda att styras trådlöst från deras egna tryckknappar och vridrattar, valfritt. Den kan också styras från en vanlig strömbrytare fast då med tråd. Jag kan inte all funktionalitet, ifall det finns några begränsningar i hur man konfigurerar systemet.

Fint, tack. Vågar plåga dig med en (sista...?) fråga: "...traditionella dimmers som klipper en bit av sinuskurvan på matningsspänningen till drivdonet. Det är en gammal teknik och ger inte garanterat bra fungerande dimring."

Innebär den tekniken alltid slöseri med energi? Med 65 W led-paneler, innebär det att det förbrukas 65 W oavsett om jag dimmar ner 95 %?

Ett kort svar är att inte räkna med någon signifikant besparing.

Jag ser heller ingen signifikant skillnad mellan en traditionell dimmer och en modern teknik som 0-10V även om den senare borde vara något effektivare.

Det lär vara så att ögats uppfattning av ljusstyrkan inte är linjär med effekten, den är troligen mer exponentiellt beroende. Så en liten effektsänkning upplevs som en stor skillnad. Här skiljer det sig mellan LED och glödljus, delvis troligen beroende på hur färgtemperaturen ändras vid neddimring.

Enda sätter att veta ang just dina LED-plattor är nog att mäta. Men det kräver utrustning som kan mäta effekten hos en kraftigt olinjär ström, det går inte med en billig energimätare från Clas. LED är en väldigt elak belastning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.